Ulla Kulju leikattiin torstaina puolen päivän aikoihin. Leikkauksen jälkeen Kulju otti meihin yhteyttä ja kertoi, että Jape oli ottanut tarjouksen vastaa ja lähtee hänen sijastaan ajamaan Magny-Coursiin.

– Hienoa, että saadaan suomalaista väriä radalle. Nyt Japelle tsemppiä kisaan, Ulla Kulju iloitsi.

Ulla Kulju

Ulla Kulju

– Leikkaus meni hyvin. Jalka on kipsattu polven yläpuolelta nilkkaan asti. Ei tähän ajopukua saa sovitettua, vaikka kuinka haluaisi. Leikkaus kesti vähän kauemmin, kun kesken leikkauksen jalka kramppasi, kuten se tekee usein iltaisin isompien rasitusten jälkeen. Kirurgi joutui operoimaan polven toiseltakin puolelta, niin siksikin leikkaus venyi, kertasi leikkauksesta huolimatta pirteältä kuulostanut Kulju.

– Nyt kivut ovat pois. Ennen leikkausta valvoin melkein kaksi vuorokautta, niin oli hyvät unet, toisten tehdessä työtään, Ulla Kulju jatkoi tuttuun humoristiseen tyyliinsä.

Jape Parviaisen tavoitimme tallilta, jossa hän oli parhaillaan laittamassa Ulla Kujun pyörää. Jape ei ole aivan ensimmäistä kertaa lähdössä kilparadalle.

– Ajoin kilpaa vuodesta 2004 aina vuoteen 2007 asti, jolloin loukkaannuin liikenneonnettomuudessa. Kävimme tuolloin ajamassa kolme kilpailua Saksan IDM-sarjassakin Hannula Racing teamin kanssa, kertoi parhaimmillaan Suomen mestaruuden voittanut Parviainen.

Jape Parviainen palasi road racing pariin kymmenen vuoden tauon jälkeen. Kuva Jenni Karila.

– Kymmenen vuoden tauon jälkeen kävin Alastaron radalla kokeilemassa miltä tuntuu ajaa. Päätin, että jos kierrosaika jää yli 10 sekuntia heikommaksi, kuin ennen loukkaantumistani, niin unohdan koko homman. Ajaminen lähti heti kuin napista painaen. Aika jäi 6 sekuntia heikommaksi omalla vanhalla vm. -04 Kawazakilla. Lupauduin ajamaan Alastaron SM-osakilpailun ja kun Alastarolta tuli sen verran sponssia, niin päätin ajaa myös kauden viimeisen Motoparkissa ajettavan kisan.

– Motoparkkiin Marko Rättö sponssasi käyttööni toisen vm. -14 Kawasaki 1000cc pyöristään. Eron omaan kymmenen vuotta vanhempaan pyörään kyllä huomasi. Kehitys näkyi ja tuntui erityisesti elektroniikassa, mutkasta tultaessa sai suoraan heittää kaasun pohjaan, kertoi Motoparkissa pronssille Superbiken B -luokassa kaasutellut Parviainen.

Jape Parviainen ajoi kolmanneksi Motoparkissa. Kuva: Jouni Parviainen

– Isot radat on mahtavia ajaa. Saksan Lausitzringillä ja Hollanin Assenin radoilla olen ajanut, mutta Ranskan radoilla en ole aikaisemmin käynyt, pohti 29.9 Ranskan Magny-Coursiin matkaava Jape Parviainen.

– Olen valmis lähtemään Magny-Coursiin, siihen ei pitäisi olla mitään estettä. Lähetän lisenssini numeron ja mitä sinne vielä tarvitseekaan laittaa. Kiva lähteä katsomaan minkä tasoista porukkaa siellä on. Tällä tietoa mekaanikoksi tulee Marko Rättö ja on juteltu vähän siihen malliin, että toiseksi mekaanikoksi tulisi mun broidi Jouni Parviainen. Hän oli aikoinaan mulla mekaanikkona ja ollut nyt Jani Rätön tai koko Rättö Teamin mekaanikkona. Mun ei tarvitse siellä Ranskassa itse roplata pyörää, voin keskittyä vain ajamiseen, iloitsee Parviainen.

Motoparkissa Jape Parviainen sekä Magney-Coursiin mekaanikoksi mukaan lähtevä Marko 'Make' Rättö. Kuva: Jenni Karila

'

– Nyt jäljellä oleva aika meneekin pyörän laittoon ja testaamiseen. Meillä on Ullan kanssa jonkun verran painoeroa, joten jousitus ja kaikki säädöt pitää saada itselleni sopiviksi. Kaikki päivät pitää käyttää hyväksi pyörää testaten ja ajamista treenaten, Jape Parviainen kertoi vielä lopuksi.