Tarkastelemme tässä kulunutta kautta Artiola Sidecar Teamin näkökulmasta. He pokkasivat kirkkaimman mitalin tämän vuoden Suomi Cup:in sivuvaunuluokassa ja ajoivat Eestin mestaruussarjassa hopealle. 

Markku Artiolalla on ehdottomasti pisin yhtämittainen ura ratamoottoripyöräilyn parissa. Kuluva kausi oli hänen 36. vuotensa, joista 29. halvaantumisensa jälkeen. Lisäksi Artiola Racing Team venytti omaa kilpailukauttaan Asseniin suunnatulla kisamatkalla. Eikä unohtaa sovi, että ensi viikonloppuna on mahdollisuus päästä sivuvaunun kyyditettäväksi Jurvan Botniaringille.

Kilpailukauden avaus 18. - 20.5 Eesti/Pärnu

Vaikka Artiola Racing Team tipahti paalupaikalta neljänteen lähtöruutuun, rangaistuksena liian kovasta äänenvoimakkuudesta aika-ajoissa, aloitti Markku Artiola/Kasper Arokivi kauden voitokkaasti Eestissä ajetuissa ensimmäisissä kilpailuissa. Heidän matkassaan Suomesta oli mukana myös Petri Virtanen/ Kim Friman, jotka kaasuttelivat pronssille.

Finnish Superbike road racing avaus 25. - 27.5 Botniaring/Jurva

Viikkoa myöhemmin Finnish Superbike -sarjan ensimmäiset taistelut käytiin Botniaringillä, jonne myös Pekka Päivärinta saapui juhlistamaan kauden alkua. Odotetusti Päivärinta kuittasi viikonlopulta täydet pisteet Artiola Racing Teamin ajaessa lauantaina toiseksi.

Solenoidien kanssa oli ongelmia, mutta periksi ei annettu. Tästä Artiola/Arokivi joutuivat starttaamaan sunnuntain kilpailuihin varikolta. Vaihteisto-ongelmien takia Markku Artiola ajoi koko kilpailun 4-vaihteella, mutta tästäkin huolimatta tuloksena neljäs sija. Artiolan kamppaillessa vaihteiston kanssa, toista vuotta sivuvaunuluokassa ajanut Timo Kallio/Jere Nuppola nousivat podiumille Päivärinnan oikealle puolelle.

Markku Artiola ajoi kaikki osakilpailun 10 kierrosta nelosvaihteella.

 

15.- 17.6 Motopark/Virtasalmi

Kesäkuun puolessa välissä Virtasalmella Motoparkissa aika-ajon voitti Kallio/Nuppola, Artiola/Arokiven jäädessä toiseen lähtöruutuun. Voitosta käytiin tiukkaa kamppailua, mutta tällä kertaa Kallion pyörään tuli teknisiä ongelmia. Kiertokanki lensi ulos, jolloin öljyt pääsivät roiskumaan kuumalle pakoputkelle, sytyttäen pyörän palamaan, joten heidän kisaviikonloppunsa oli siltä erää ohi.

Timo Kallion pyörä syttyi tuleen kesken kilpailun. Kuva: Timo Nässi

Podiumilla nähtiin Artiola/Arokiven seurana toiseksi ajaneet Petri Virtanen/Arto Pöyhönen sekä kolmanneksi kaasutelleet Ari Jumppanen/Teijo Ripatti. Sunnuntaina Motoparkissa ensimmäistä kertaa sivuvaunun puikkoihin uskaltautui Antti Jääskeläinen, joka sai purkkarikseen Jere Nuppolan, kun Timo Kallio ei päässyt osallistumaan sunnuntain osakilpailuihin. Sunnuntain maaliintulojärjestys oli toisinto edellisen päivän osakilpailusta.

13.- 15.7 Pärnu/Eesti

Heinäkuussa Artiola Racig Team suuntasi Pärnuun mukanaan jälleen Petri Virtanen purkkarinaan Arto Pöyhönen. Huolimatta siitä että Markku Artiolan käsi puutui ajon aikana, Artiola/Arokivi ajoivat toiseksi. Virtanen/Pöyhönen toivat podiumille lisää suomalaisväriä ollen kolmansina.

Oman mausteensa Pärnuun kilpailuihin toi ukkosmysky, jonka yhteydessä pyörähtänyt trombi riepotteli varikkoaluetta, repien Artiola Racing Teamin telttakatoksen ja rikkoen tukirakenteita ja riepotellen tavaroita pitkin varikkoaluetta.

Myrsky teki lyhyessä ajassa pahoja vaurioita.

4.- 5.8 Alastaro

Kuten jo alussa mainitsimme, Kemoran kisat peruttiin. Tästä säikähtäneenä RR-väki keräsi rivinsä ja Alastarolla nähtiinkin ennätysmäärä osanottajia. Sivuvaunuluokassa kilpailtiin peräti kahdeksan tiimin voimin. Tällä kertaa radalla nähtiin peräti kaksi uutta sivuvaunu-teamia. Markku Artiolan kakkospyörällä Petri Suuronen/Adrian Niemelä sekä isä/poika tiiminä Mako Hurme/Ville Hurme. Pekka Päivärinnan/Jussi Veräväisen ajaessa ihan omille lukemille, tehden uuden Alastaron rataennätyksen, Artiola/Arokivi jatkoivat taistelua toisesta podiumpaikasta pyöränsä kuntoon saaneen Timo Kallion kanssa. Eestiläisten Eero Pärm/Mairon Meius hengittäessä niskaan.

Pekka Päivärinta paransi omaa 2008 nimissään ollutta Alastaron rataennätystä. Kuva: Timo Nässi

Lauantain kilpailun aikana sekä Artiolalla että Kalliolla oli ongelmia. Artiolan joutui hissuttelemaan maaliin ohjaustangon repeydyttyä, ja Kalliolla puolestaan sadekelin renkaat "sulivat alle", kun odotettua lisäsadetta ei tullutkaan. Podiumin valloittivat Päivärinta/Rekola, Pärm/Meijus sekä Virtanen/Pöyhönen jättäen Artiolan neljänneksi ja Kallion viidenneksi. Sunnuntaiksi ohjaustangon repeymä saatiin korjattua ja kamppailu jatkui tiukkana. Päivärinnan mennessä menojaan Artiola vs. Kallio tarjosivat yleisölle todellisen jännitysnäytelmän, jonka Artiola vei tällä kertaa nimiinsä, ollen 0,3 sekuntia nopeampi.

Repeytynyt ohjaustanko teetti lisätöitä Alastarolla.

 

Katso video tiukasta taistelusta Artiola Racing Teamin ja Rock Motosportin välillä Timo Kallion pyörästä kuvattuna täältä.

17.- 18.8 Motopark/Virtasalmi

Suomen viimeinen rr-kauden "kapina" käytiin Motoparkissa. Lauantain lähtö jouduttiin uusimaan, Virtasen ajettua ensimmäisellä kierroksellaan katolleen. Onneksi vakavammilta haavereilta vältyttiin. Vaikka Artiola/Arokivi tulivatkin maaliin Kallio/Nuppolan perässä, niin tästä kuitatut 20 pistettä toivat riittävän etumatkan muihin kilpailijoihin nähden, joten Artiola Racing teamissa juhlittiin Suomi Cup:in voittoa jo lauantain osakilpailun jälkeen. Markku Artiola kärsi niskaongelmista, mutta niistäkin huolimatta sunnuntaina käytiin ihan yhtä totinen taistelu viimeisistä pisteistä ja sijoituksista.

Rock Motosportin ja Artiola Racing Teamin välinen kissahiirileikki jatkui kilpailukauden loppuun asti. Kuva: Timo Nässi

Motoparkin viikonloppu oli Rock Motosport Teamin ja Kallio/Nuppolan juhlaa. Näin he saivat kuitattua Alastaron niukan tappion, voitettuaan molemmat viimeiset osakilpailut ja tämä taistelu nosti heidät Suomi Cupissa hopealle. Tästä, vasta toista kauttaan ajaneesta parivaljakosta, on tullut hieno haastaja tähän vaativaan lajiin.

Motoparkissa nähtiin myös vanhoja tuttuja, sillä henkilökohtaisista syistä alkukauden poissa ollut Eestiläinen Tarmo Tempel ja purkkarinsa Jaanus Saarma toivat lisäväriä viimeisiin osakilpailuihin. Molempina päivinä maaliintulojärjestys oli sama: Kallio/Nuppola, Artiola/Arokivi ja Tempel/Saarma.

Suomi Cupin sivuvaunujen lopputulokset:

  1. Artiola Markku / Kasper Arokivi 156 pist.
  2. Kallio Timo / Jere Nuppola 113 pist.
  3. Päivärinta Pekka / Veräväinen Jussi 100 pist.
  4. Jumppanen Ari / Ripatti Teijo / Vepsä Pasi 94 pist.
  5. Virtanen Petri / Pöyhönen Arto 67 pist.
  6. Pärm Eero / Meius Mairon 62 pist.
  7. Jääskeläinen Antti / Rasimus Urpo 39 pist.
  8. Tempel Tarmo / Sahara Jaanus 32 pist.
  9. Suuronen Petri / Niemelä Adrian 19 pist.
  10. Hurme Marko / Hurme Ville 17 pist.
 

1.- 2.9 Pärnu/Eesti

Neljän viikonlopun mittainen Suomi Cup saatiin "pakettiin", mutta Artiola Sidecar Racig Team pakkasi vielä bussinsa "Mörön" ja Petri Virtanen/Arto Pöyhönen mukanaan, lähtivät lähes kahden viikon kisamatkalle. Ensimmäisenä etappinaan Eestin mestaruussarjan päätöskilpailut. Kilpailu meinasi jäädä kokonaan väliin sillä Artiolan purkkarina toista kauttaan hienosti tasapainottellut Kasper Arokiven ote lipsahti toisissa harjoituksissa, hän putosi kyydistä ja loukkasi kätensä.

Mutta kuten on useasti aikaisemminkin nähty, niin rr-väki auttaa aina ja tällä kertaa hätiin riensi tällä kaudella ensimmäistä kertaa sivuvaunuluokassa kuskina toiminut, Tallinnassa asuva Petri Suuronen. Lauantain kaksi osakilpailua ajettiin hieman tiimejä sekoitellen: Artiola/Pöyhönen, Virtanen/Suuronen. Kolmantena tiiminä Suomea edustivat Kallio/Nuppola.

Kissahiirileikki jatkui Pärnussakin.

Taas nähtiin ratamoottoripyöräilyn arvaamattomuus. Artiolalle tuli toiseksi viimeisellä kierroksella sähköongelmia, niin että moottorikin sammui kerran. Ongelmista huolimatta Artiola/Pöyhönen taistelivat tiensä pronssille, Pärm/Meius viedessä voiton ja Kallio/Nuppola kiilatessa heidän väliinsä.

Lauantain toisessa osakilpailussa nähtiin jälleen kunnon taistelu. Ensimmäisessä kurvissa Artiola Racing Teamillä oli pientä kontaktia, jonka johdosta he tipahtivat viidenneksi. Sieltä alkoi armoton kiri, jonka tuloksena maaliin tultiin toisina, Pärm/Meius pyörän perässä. Tällä kertaa Timo Kalliolla oli ongelmia pyöränsä kanssa, kun jarrut hävisivät kisan tiimellyksessä, mutta siitä huolimatta heillä  oli tuloksenaan hienosti kolmas sija. Samalla Artiola Racing Team nousi Eestin mestaruussarjan kakkoseksi.

Assen 8.-9.9

Kasper Arokiven käsi saatiin operoitua ja hänen jouduttua kotimatkalle, Pärnusta Artiola Racing Team sekä Petri Virtanen/Arto Pöyhönen suuntasivat kohti Assenia. Jere Nuppola lensi Asseniin kisaviikonlopuksi Markku Artiolan purkkariksi.

Jere Nuppola tuli lentäen Asseniin Artiolan purkkariksi. Kuva Henk Mannes.

 

Assenissa viivalle asettui peräti 24 sivuvaunutiimiä. Aika-ajot sujuivat hyvin, mutta ensimmäisessä kisassa tekniset ongelmat olivat jälleen jarruttamassa vauhtia.

– Pärnussa saatiin Eero Pärmiltä uusi akku, joka pelitti aina Assenin aika-ajoihin asti, mutta sitten jälleen samat ongelmat palasivat. En vieläkään tiedä, mikä sen sähköongelman oikein aiheuttaa, kertoi Markku Artiola myöhemmin.

Artiola/Nuppola tyylinäyte Assenin radalta. Kuva: Henk Mannes

Hieno rata ja hyvä tunnelma muiden tiimien kanssa pitivät kilpailufiilistä yllä. Tiimi teki pitkää päivää saadakseen Artiolan pyörän kuntoon. Sunnuntain kilpailussa pyörä pelittikin hienosti, mutta aivan loppumetreillä Artiola joutui antamaan yhden sijan periksi, peukalon puutuessa niin, ettei hän kyennyt enää painamaan vaihtonappia. Lopullinen sijoitus 11. Kello oli armoton ja sijoitukset ovat pienestä kiinni.

– Vain 0,08 s. ettei olisi oltu 10.llä sijalla, Artiola tarkensi.

Mikä jäi tältä kaudelta päällimmäisenä mieleen?

– Hommaa on kaiken aikaa niin paljon, etten tiedä jääkö mitään mieleen. No, mestaruus on tietenkin yksi, Artiola vastaa rauhalliseen, vähättelevään tyyliinsä.

Haluatko sivarin kyytiin? Nyt se on mahdollista

– Ensi viikonloppuna 22.9 pidämme kauden päättäjäiset Jurvassa Botniaringillä. Tuolloin pääsee sivuvaunun kyytiin. Tuon myös kakkospyöräni, jolla halukkaat voivat kokeilla, miltä tuntuu ajaa sivuvaunupyörällä. Näillä näkymin ensi kaudelle saadaan uusia harrastajia lajin pariin.

Juha Soppa tulee vaimonsa kanssa testaamaan Timo Kallion sivaria, sillä Kallio suunnittelee hankkivansa ensi kaudeksi uuden pyörän Euroopasta ja tänä vuonna yhden kisaviikonlopun ajaneet Marko ja Ville Hurme ovat tulossa mukaan koko ensi kaudeksi, tiesi Markku Artiola kertoa tulevasta kaudesta.

Aiheesta aiemmin:

Kemoran Finnish Superbike -kisa peruttu

Mikä on SM-tason road racing -kisojen kohtalo: mistä löytyy viisastenkivi laskeviin katsojamääriin ja kuljettajakatoon

Maailmanmestari Pekka Päivärinta joutui viime hetkessä vaihtamaan purkkaria Botniaringille ja muita kuulumisia