Pinkki ei ole aivan yleisimpiä skoottereiden värejä. Mistä sait idean nimenomaan pinkistä skootterista?

– Pinkki on ollut lempivärini jo jonkin aikaa, niin siksi maalasin katteet pinkinksi. Enkä kadu. Katteiden lisäksi maalasin vanteet, levyjarrut on muokattu, tanko, valot ja takalokari on vaihdettu, jalkatukea on vähän muokattu ja koulussa tein vielä keulimisraudan, esitteli ammattikoulun metallipuolella opiskeleva Kim Torniainen skootteriaan.

Kim Torniaisen pinkki Peugeot Speedfight 2

Mistä innostus pyörän rakenteluun?

– Sain ensimmäisen moponi nelivuotiaana. Pari vuotta seurasin vierestä, kun faija rakenteli omaa moottoripyöräänsä. Sitten katoin omaa mopoani tallin nurkalla ja ajattelin, että pitäis kai tuollekin tehdä jotain, niin siitä se lähti. Tähän mennessä on ollut seitsemän tai kahdeksan mopoa, joita olen rakennellut, kertoi -02 syntynyt Torniainen.

Jalkatukea on hieman muokattu.

Jalkatukea on hieman muokattu.

Siinä missä Kim Torniaisen skootteriin oli tehty pääasiallisesti pintapuolisia ratkaisuja, niin Joel Rinne oli rakentanut oman Gilera SMT:nsä lähes täysin uusiksi.

Joel Rinne on laittanut Gileraansa lähes kaiken uusiksi puolessa vuodessa.

Joel Rinne on laittanut Gileraansa lähes kaiken uusiksi puolessa vuodessa.

– Ostin tämän alkuperäisessä kunnossaan viime syksynä ennen lumia. Noin puolessa vuodessa rakensin tämän kokonaan uudestaan. Runko ja takahaarukka on maalattu, vaihdoin kultaiset ketjut, kiillotin vanteet, vaihdoin uudet skinit, lisäsin stunttitapit, uusin kaikki letkut, laitoin kevyemmän vauhtipyörän, noran kammen, tehoputken, jne. luetteli Joel Rinne, ja lista oli vakuuttava.

Kuinka kauan olet rakentanut pyöriä?

– Kohta 12 vuotta, eli neljävuotiaasta asti. Ensin oli pari pikkucrossia, niille en paljoa tehnyt, mutta niiden jälkeen on tullut isompia vehkeitä tuunattua. Ensimmäinen rakentamani pyörä oli Orion RX 50cc.

Stunttitapit, kultaiset ketjut, ketjun laahain ... lista tehdyistä muutoksista oli pitkä.

Stunttitapit, kultaiset ketjut, ketjun laahain ... lista tehdyistä muutoksista oli pitkä.

Missä olet opetellut pyörien rakentamista?

– Kaiken olen itse opetellut, eihän tuo niin vaikeeta ole. Tarvittaessa pystyn purkamaan ja kasaamaan tämänkin moottorin puolessa tunnissa, Joel Rinne vähätteli.

Saamme varmasti nähdä näidenkin herrojen uusia luomuksia tulevaisuudessakin, sillä molemmat vakuuttivat, että sitä mukaan kun ikää tulee lisää, niin mopot vaihtuvat isompiin pyöriin ja pyörien rakentaminen jatkuu.

Vanteet kiillotettu, uudet skinit, Nissinin parempi etujarru... ja paljon muita pieniä yksityiskohtia.

Vanteet kiillotettu, uudet skinit, Nissinin parempi etujarru... ja paljon muita pieniä yksityiskohtia.

Aiheesta aiemmin: 

Kuvakavalkadi Keski-Suomen MP-näyttelystä ja tiedot palkituista

Bobber Yamaha ylivoimainen yleisön suosikki - Kuopion Mp-näyttelyn kävijämäärä lähes 3500

Sydämelliset takavalot.

Sydämelliset takavalot.