Testiprosessi alkaa siten, että kun tiedossa on testattavan moottoripyörän merkki, malli ja vuosikerta, etsitään siitä olennaiset tekniset tiedot ja käydään ne läpi. Sen jälkeen pyörä haetaan kauppiaalta tai maahantuojalta. Samalla kertaa haastatellaan luovuttajaa siitä, mitkä hän näkee mielestään olennaisimmiksi asioiksi kyseisessä laitteessa. Keskustelun aikana myös varmistetaan, että tankki on piripintaan täynnä kulutuksen seurantaa varten.

Pikatutustumisen jälkeen pyörä normaalisti viedään ensin kuntotarkastukseen 2Wheelsin korjaamolle, missä Petri Hämäläinen käy läpi laitteen. Sen jälkeen koeajajallakin on selkeämpi käsitys niistä asioista, joita kannattaa tarkkailla ajon aikana.

Seuraavaksi pyörällä ajetaan muutaman kymmenen kilometrin lenkki maanteillä ja kaupungissa, jotta saadaan tuntumaa pyörään sellaisenaan. Vasta sitten käydään pyörän tekniset ominaisuudet ja varusteet läpi kaikessa rauhassa, kirjataan ne sekä pohditaan niiden vaikutusta, ja kokeillaan yleistä hallintalaitteiden toimintaa. Tässä vaiheessa alkaa testiajajalla olla melko selkeä kuva siitä, mitä asioita pyörästä kannattaa valokuvata, joten valokuvaus hoidetaan heti sopivan paikan löydyttyä.

Kunhan pyörä on kuvattu, sillä lähdetään pitemmälle lenkille, jossa kokeillaan ajoa erilaisissa tilanteissa: hidasajoa, hallittavuutta, jarrujen kokeilua ääritilanteissa, yleistä liikenteen seassa ajamista sekä suorituskyvyn testaamista meillä sallituissa rajoissa. Koeajon aikana ajetaan sekä puuduttavan pitkiä suoria että kiemuraisia mutkateitä, kaupunkiruuhkia sekä kaupunkien sivukujia, tarpeen vaatiessa pyrähdetään myös hiekkateille. Jossain vaiheessa kyytiin otetaan myös matkustaja testaamaan takapenkin tiloja ja pyörän ajo-ominaisuuksien mahdollista muuttumista kuorman kasvaessa.

Ennen pyörän luovutusta se tankataan ja selvitetään kulutus. Mielikuvat ja faktat kirjataan sekä ajon väliaikoina että palautuksen jälkeen ylös, jotta juttuun saadaan kaikki olennaiset asiat sekä lukijan kannalta mielenkiintoisin mahdollinen näkökulma asiaan.

Pyörän arviointiin vaikuttaa se, onko se tuliterä vai käytetty. Uutuuden kohdalla lukija haluaa luonnollisesti tietää mitä uutta, miten pyörä käyttäytyy jne. Käytetyn pyörän osalta avainasia voi olla pyörän kunto: uskaltaisinko ostaa tuollaisen käytetyn pyörän? Tällöin pitää pystyä selvittämään, saako ostaja rahalle vastinetta, ja onko laite luotettavassa kunnossa. Pyörän huoltokirjan aukottomuus kertoo paljon, mutta se ei ole ainoa autuaaksi tekevä asia, sillä moni omatoimihuoltaja pitää pyöränsä kunnosta todella hyvää huolta.

Näiden asioiden eteen teemme kovasti töitä ja kehitämme testiprosessiamme jatkuvasti vastaamaan lukijoidemme vaatimuksia. Jos keksit parannettavaa testaukseen, ota meihin yhteyttä.