Kymiringin taustayhtiöllä on pitkin matkaa ollut suuria haasteita yksityisrahoituksen järjestämisessä radan ja sen infrastruktuurin rakentamista varten. Koronaviruksen arveltiin viimeistään kaatavan koko hankkeen, toisin kuitenkin kävi.

Iltasanomien tietojen mukaan syys- ja lokakuun mittaan kulisseissa varmistui, että Kymiring saa tarvitsemansa rahoituspaketin. Kaikkiaan kyse on noin 12,6 miljoonan euron summasta, josta suuri osa on pankkien rahoitusta. Lisäksi apuun lainanantajaksi tuli Ahlströmin businessuku, joka on alusta asti ollut Kymiringin vähemmistöosakkaana.

Yhtiö lainaa ratayhtiölle useita miljoonia euroja kiinteistö- ja palvelutoimintaa harjoittavan A. Ahlström Kiinteistöt Oy:n kautta. Tiedon vahvistivat Ahlström Capital Oy:n rahoitus- ja investointijohtaja Sebastien Burmeister että A. Ahlström Kiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Peter Ahlström.

KymiRing Oy:n toimitusjohtaja Markku Pietilä ei avannut rahoitusta tarkemmin liikesalaisuuksien vuoksi, mutta totesi, että laina on osa sitä rahoitusjärjestelyä, jolla ratayhtiö turvaa toimintansa jatkossa.

Rahoituspaketti varmistaa, että ratayhtiö pystyy viimeistelemään rata-alueen infrastruktuurin MotoGP-kilpailuja varten. Tätä ennen ratahankkeeseen on käytetty rahaa noin 22–23 miljoonaa euroa, josta osa on julkista rahoitusta. Kaikkiaan alueen rakentaminen tulee maksamaan yli 30 miljoonaa euroa.

Alun perin ratamoottoripyöräilyn MotoGP-osakilpailut oli tarkoitus järjestää ensimmäistä kertaa Suomessa jo kesällä 2019, mutta ne suunnitelmat kaatuivat ratatöiden rahoituspulaan. Vaikka ratayhtiön rahoitus oli epäselvä, nyt menneenä kesänä MotoGP oli tarkoitus järjestää Iitin radalla. Koronapandemia kuitenkin sekoitti ne suunnitelmat.

Dorna on jo vahvistanut, että ensi kesänä Kymiringillä ajetaan MotoGP-kisat heinäkuussa.

Aiheesta lisää täällä:

Kymiringillä ajetaan MotoGP:n MM-osakilpailu ensi heinäkuussa

 

Teksti ja kuvat Erkki Mäki