MXGP:n kilpailu- ja markkinointioikeudet omistava Infront Moto Racing on julkaissut ensi vuoden Motocross-kisojen MM-kisakalenterinsa.

Kaikkien luokkien kuskit nähdään KymiRingillä sekä lauantaina 21.8. että sunnuntaina 22.8. Motocrossin MM-sarjan eli MXGP- ja MX2-luokkien osalta lauantaina ajetaan harjoitusten lisäksi karsinaterät, joissa ratkaistaan lähtöpaikat sunnuntain kilpailueriin. Sunnuntaina ajetaan lämmittelyajon lisäksi kaksi 30 minuutin ja kahden lisäkierroksen kilpailua molemmissa pääluokissa.

MXGP-sarja käsittää vuonna 2021 yhteensä 20 osakilpailua. Kausi käynnistyy 3. huhtikuuta Omanin GP:llä ja päättyy 25. syyskuuta ajettavaan Italian Imolan osakilpailuun. Suomen osakilpailu 21.–22. elokuuta 2021 on järjestyksessään sarjan 13:s osakilpailu.

MXGP-rata ja tapahtuma-alue rakentuu keskelle KymiRingin moottorirataa

Pituudeltaan 1,7 km hiekkapohjainen rata sijaitsee KymiRingin moottoriradan keskelle rakennettavalla 15 hehtaarin tapahtuma-alueella. Tapahtuman tuotannosta vastaa tapahtumayhtiö Lahti Events yhdessä kisajärjestelyitä hoitavan Suomen Moottoriliiton kanssa.

Alunperin tapahtuma oltiin järjestämässä jo viime kesänä, mutta koronatilanne aiheutti tapahtuman siirtämisen.

KymiRingin korkeuserojen vuoksi katsojilla on radalle hyvät näkymät rataa kiertäviltä katsomoalueilta.

Tavoitteena on ollut tuoda motocross, ajajat, tallit ja pyörät mahdollisimman lähelle yleisöä ja faneja.

Fan Zone -alueet, myyntipisteet ja ravintolapalvelut sijoittuvat katsomoalueille sekä näiden välittömään läheisyyteen KymiRingin moottoriradan varteen.

- Tuleva motocrosstapahtuma on kauden merkittävin offroad pyöräilyn huipputapahtuma. Suomen Moottoriliitto iloitsee erityisesti siitä, että pääsemme kisaamaan KymiRingillä. Tapahtuma on samalla myös hieno jatkumo onnistuneille moottoriurheilutapahtumille, joita Suomessa on menestyksekkäästi järjestetty kautta aikojen, kertoo Suomen Moottoriliiton puheenjohtaja Erkki Heikkinen.

Pääsyliput Suomen MXGP-osakilpailuun tulevat myyntiin joulukuun aikana Lippu.fi:n kautta.

 

Teksti Erkki Mäki. Kuva Honda.