SuperSport 950 

2021 Ducati Supersport 950 S.

2021 Ducati Supersport 950 S.

Vuodelle 2021 mallin designia on uusittu, lisäksi pyörä on saanut lisää elektronisia apuvälineitä ja se on päivitetty Euro 5 -päästönormit täyttäväksi. SuperSport 950 on oikea pyörä sille, joka haluaa sporttista tunnelmaa jokapäiväiseen ajoonsa ajomukavuudesta tinkimättä.

Mallin muotoilua on tuotu entistä lähemmäs Panigale V4:ää, ja sitä korostaa uusi täys-LED-ajovalo sekä ilmanottoaukot pyörän sivuilla. Ajovalon "ilme" muistuttaa vahvasti Panigale V4:ää. Katteet on uusittu painottamaan pyörän urheilullisuutta sekä muotojen virtaavuutta.

2021 Ducati Supersport 950 S.

2021 Ducati Supersport 950 S.

SuperSport 950:n ulkonäkö on todellisen sportsbiken; siinä on yksiaisainen takahaarukka ja trellis-putkirunko, jossa moottori on kantavana osana painon pienentämiseksi. Ohjaustankoa on nostettu pyörän paremman hallinnan nimissä ja istuinta fiksattu, jotta kuljettaja jaksaisi entistä pidempiä ajotaipaleita ja pystyisi liikkumaan siinä myös pituussuunnassa. 

Pyörän alusta on monipuolisesti säädettävissä ja estetiikasta huolehtivat omalta osaltaan myös kolmella Y-puolalla varustetut vanteet, joilla pyörivät Pirellin Diablo Rosso 3 renkaat.

Jarrupuolesta huolehtivat 320 mm:n levyt, ja Brembon tasokkaat jarrut. Pyörän kuivapaino on 184 kg.

2021 Ducati Supersport 950 S.

2021 Ducati Supersport 950 S.

Elektroniikkapuolen informaatio lepää Boschin kuusiakselisen inertiamittayksikön (IMU) varassa, joten pyörässä on kaarteissakin toimivat ABS-jarrut, vetoluiston ja wheelieiden esto sekä shifteri. Ajotapavalinnat ovat Sport, Touring ja Urban. Säädöt hoidetaan uuden 4,3 tuuman väri-TFT-näytön avulla.

SuperSport 950 on saatavilla punaisena, ja jos haluat hienostuneemman alustan, niin saatavilla on myös S-versio. Se on tilattavissa Ducati Red tai Arctic White Silk -värisenä. S-versiossa on täysin säädettävä Öhlinsin alusta ja matkustajan istuimen suojus. Mallit tulevat saataville helmikuusta 2021 alkaen.

Panigale V4, S ja SP

Panigale V4 on Ducatin sporttipuolen huippumalli, joka on johdettu suoraan MotoGP:stä. Ja kuten kisapyöriä yleensä, sitäkin kehitetään ja parannellaan vuosittain. Vuodelle 2021 Panigale V4 ja V4 S -mallien moottori täyttää Euro 5 -päästönormit. Pyörän paino, maksimiteho ja vääntö säilyvät kuitenkin ennallaan.

2021 Ducati Panigale V4.

2021 Ducati Panigale V4.

Panigale V4:n elektroniikkapaketti on saanut osakseen Ducatin vetoluistoneston eli Ducati Traction Controlin tuoreimman verion DTC Evo 3:n, joka on aiempaa ennakoivampi ja sen toimintaperiaate on suoraan johdettu Ducati Corselta eli valmistajan kisasosastolta.

Ajotapavalintojen strategia on myös uusittu, erityisesti Race-valinnan osalta, joka on jaettu kahteen erilaiseen kartastoon. Niiden avulla kuljettaja voi valita kahden erilaisen konfiguraation väliltä parhaan setupin kulloisenkin radan ja oman ajotyylinsä perusteella.

Vuodelle 2021 Ducati laajentaa Panigale tuoteperhettä V4 SP -mallilla, joka merkitsee historiallisen "SP" (Sport Production) mallimerkinnän paluuta. Panigale V4 SP:t on numeroitu, ja numero on koneistettu pyörän etuosaan.

Panigale V4 SP:n teho on 214 hv ja maksimivääntö 124 Nm. Pyörän kuivapaino on puolestaan 173 kg rataketteryyden takaamiseksi. Moni asia tulee pyörään Superleggera V4:stä, kuten hiilikuituvanteet, jarrusatulat ja pääsylinterit, kuivakytkin ja sama ketjukoko (520).

Ajodynamiikkaan vaikuttanevat eniten 5-puolaiset hiilikuituvanteet, jotka ovat 1,4 kg kevyemmät kuin Panigale V4S:ssä käytetyt taotut alumiinivanteet. Ne vähentävät kallistuksen hitausmomenttia ja mahdollistavat siten paljon helpommat suunnanmuutokset ja tekevät pyörästä ketterämmän.

Eksklusiiviset Brembo Stylema R etujarrukaliiperit varmistavat pysäyttävän jarrutusvoiman samoin kuin poikkeuksellisen suorituskyvyn säilymisen jopa pitkien jarrutussessioiden aikana. Kaliipereiden aktivoinnista pitää huolen Brembo MCS -radiaalipumppu, joka on nopeasti säädettävissä kuljettajan tarpeisiin sopivaan jarrutustuntumaan.

Desmosedici Stradale -moottorissa on kuivakytkin, joka on tehokkaampi radalla silloin, kun ajetaan äärirajoilla, ja toisioketjuna on 520-tyypin ketju, joka on ohuempi ja siten kevyempi kuin V4 S -versiossa.

Rizoman anodisoidut alumiiniset jalkatapit ovat täysin säädettävissä kunkin kuljettajan ergonomian mukaan ja maksimoivat radalla käytössä olevan maavaran. Pyörä on myös varustettu kisapaketilla, joka mahdollistaa peilien ja rekisterikilpitelineen poiston. Lisäksi mukana tulee Ducati Data Analyzer GPS-modulin kera.

2021 Ducati Panigale V4 SP.

2021 Ducati Panigale V4 SP.

V4 SP:n ulkonäkö on saanut vaikutteita MotoGP- ja Superbike-tiimien talvitesteistä, ja sitä on tuunannut Ducati Style Centre. Polttoainetankki on alumiinia, katteet mattamustat virkistettynä fluoresoivilla punaisilla detaljeilla ja hiilikuitukomponenteilla kuten etulokasuoja ja siivet.

Panigale V4 ja V4 S tulevat Ducatin diilereille joulukuusta alkaen kun taas Panigale V4 SP vasta maaliskuusta 2021.

Ducati MIG-S ja Ducati TK-01RR

Kuten moottoripyörät, myös sähkömaastopyörät herättävät suuria tunteita vapaudesta ja adrenaliinista. Ducati, joka astui tähän maailmaan 2019 esittelee nyt uuden Ducati TK-01RR sähköenduron ja merkittäviä teknisiä päivityksiä Ducati MIG-S -maastopyörään.

2021 Ducati MIG-S.

2021 Ducati MIG-S.

MIG-S on yleismaastopyörä joka sopii kaikkien polkujen könyämiseen. Vuodelle 2021 siinä on uusi 630Wh Shimanon akku, joka kasvattaa ajomatkaa latauksella noin 26 %. Myös rungon geometriaa on uusittu pidennetyn yläputken ja vertikaalisen istuinputken (74,7°) osalta. Luvassa on parempaa ajomukavuuttta, pitoa ja hallintaa teknisemmillä osuuksilla.

2021 Ducati TK-01RR.

2021 Ducati TK-01RR.

TK-01RR on täysin uusi, se on e- eli sähköenduro, ja siinäkin on 630Wh Shimanon akku ja lisäksi uusi Shimano EP8 -moottori. Moottori on tehokas, ja painaa ainoastaan 2,6 kg, joka tekee siitä yhden keveimmistä ja kompakteimmista moottoreista luokassaan. Sen maksimivääntö on 85 Nm. Yhdessä Shimanon sovelluksen kanssa EP8 mahdollistaa moottorin luonteen kustomoinnin omien tarpeidesi mukaan.

Kaikki TK-01RR:ssä on suunniteltu äärimmäistä e-enduroajoa varten geometriasta korkeatasoisiin komponentteihin kuten 12-nopeuksiseen vaihteistoon ja Shimanon XT-jarruihin. Siinä on lisäksi 180 mm Öhlinsin RXF 38 etuhaarukka ja 170 mm joustomatkan mahdollistava Öhlinsin TTX takavaimennin. Molemmat ovat täysin säädettävissä.

Renkaina TK-01RR:ssä on Pirelli Scorpion S:t, jotka on kehitetty e-maastopyöriä varten.

2021 Ducati TK-01RR.

2021 Ducati TK-01RR.

Ducati e-MTB -mallisto on jo tilattavissa.

Seuraava Ducatin 2021 internetissä tapahtuva malliesittely on ensi keskiviikkona, 25. marraskuuta.

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat Ducati