Kalifornian osavaltion liikenneministeriö (DMV) ei ole valmis hyväksymään testikäytössä liikenteessä olevia Googlen autoja ilman haltuunottojärjestelmää. 

Googlen valmistamissa itseohjautuvissa autoissa ei ole muita ihmishallinnassa olevia laitteita kuin "aja"-painike. Uuden lain mukaan kehittelyn alla olevissa testiautoissa pitää kuitenkin olla sekä ohjauspyörä että kaasu- ja jarrupolkimet. Wall Street Journal kertoo, että Google aikoo asentaa vaadittavat laitteet autoihinsa.

Kalifornian DMV on valmis siihen, että lopullisesta tuotannossa olevasta autosta puuttuvat kyytiläisen käyttöön tarkoitetut hallintalaitteet.

Suuri muutos autojen rakennustapaan

Itseohjautuvat autot saattavat muuttaa koko tapaa, miten autot rakennetaan. Ja Googlen prototyyppiauto on hieno ensimmäinen askel tätä tulevaisuutta kohti. Tämän päivän autot on valmistettu kestämään törmäyksiä. Niissä on satoja, jopa tuhansia kiloja metallisia rakenteita ja vahvistettuja osia, törmysvyöhykkeitä, turvavöitä ja monta turvatyynyä sekä muita turvavarusteita. 

Kun auto rakennetaan itseohjautuvaksi eivätkä ne enää käytännössä juurikaan kolaroi, kaikki turvavarusteet voidaan jättää pois, jolloin autot ovat paljon kevyempiä ja kuluttavat paljon vähemmän polttoainetta.

Autot eivät silloin myöskään tarvitse ajovaloja, ikkunoita tai peilejä, sillä ne ovat kaikki tarkoitettuja ihmissilmien avuksi. Näitten poistaminen on mahdollista, mutta vaatii täysin autonomisesti ohjautuvien ajoneuvojen tulevaisuuden, ja juristeilla on kova työ päättää siitä, milloin tämä muutos voisi tapahtua.

Ne moottoripyörät

Googlen suunnittelemat sähköiset autot, vaikka ohjaus- ja hallintalaitteiden asentaminen niihin onkin pieni askel taaksepäin, ovat joka tapauksessa täysin oma maailmansa. Ulkonäön suunnittelussa on keskitytty sijoittamaan kaikki sensorit optimaalisesti tarvitsematta ottaa valmiiksi sijoitettuja komponentteja huomioon toisin kuin olisi laita, jos olisi rakennettu jonkun muun valmistajan tavalliseen tuotantoautoon tarvittavat sensorit. Lisäksi autot ovat täysin sähköisiä, joten Google voi testata autojaan aiheuttamalla minimaalisen hiilijalanjäljen.

Google on hakenut lupaa myös muiden kuin itseohjautuvien autojen eli moottoripyörien ja kuorma-autojen testaamiseen. DMV kuitenkin kieltäytyi hyväksymästä näiden testaamisen toistaiseksi.

Google toivoo pystyvänsä laittamaan kyytiläisiä itseohjautuviin autoihina jo muutaman vuoden kuluttua. Yrityksen näkemys on, että autot tarjottaisiin asiakkaille palveluna, ikäänkuin automaattisina takseina.

 

Aiheesta aiemmin:

Google haluaa ajoluvan myös itsestään ohjautuville kaksipyöräisille

Onko tämä moottoripyöräilyn tulevaisuudenkuva: mp:llä robottien seassa liikenteessä?