Birminghamissa toimivan National Motorcycle Museumin kokoelmista myydään yli 50 moottoripyörää ja neljä moottoripyöriin liittyvää autoa Bonhamsin talvihuutokaupassa. Huutokauppa järjestetään RAF:n pommikonehangaarissa Bicester Heritagessa Bicesterissä Englannissa 11. - 12. joulukuuta.

Kaikkiaan myynnissä on miltei 300 pääasiassa brittiläistä ja italialaista moottoripyörää. Tapahtuma järjestetään viikkoa normaalia myöhemmin koronaviruspandemian vuoksi. Huutokaupanpitäjä on paikan päällä livenä, mutta yleisö sekä seuraa että huutaa pyörät internetin kautta.

Moottoripyörien lisäksi myynnissä on laaja valikoima vanhoja kisa-asuja, pokaaleita ja memoraliaa.

1936 Brough Superior SS100.

1936 Brough Superior SS100.

Brough Superior SS100

Erityisesti voisi mainita National Motorcycle Museumin kokoelmista myytävien pyörien joukosta kultaisen ajan superpyörän, 1936 vuosimallin Brough Superior 982C SS100:n. Siinä on tuotantmallien varhaisin moottorin numero. Sen erityisiin tehdaspiirteisiin kuuluvat jalkavaihde, pienet, yläosasta kaarevat sivulaukut, Wasdell etulokasuoja sekä matkustajan jalkatapit.

Pyörän arvioitu myyntihinta on 270 000 - 310 000 euroa. On mielenkiintoista nähdä, mihin hinta lopulta asettuu, sillä Bonhams on yleensä varsin varovainen hinta-arvioissaan Broughien osalta. Toisaalta on ollut havaittavissa sellaistakin ilmiötä, että huippupyöristä ei ole maksettu aivan niin korkeita hintoja kuin esimerkiksi viime vuonna. Johtuuko se siitä, että koronaviruksen vuoksi yleisö ei pääse paikan päälle? Online-huutokaupassa ei välttämättä ole samaa tunnelmaa kuin perinteisessä huutokaupassa, missä näkee konkreettisesti myytävät kohteet ja tunnelma on varsin tiivis?

Pyörän rekisteröintinumero on VD 6582, rungon numero M1/1661 ja moottorin BS/X 1001. Pyörä on myyty uutena Edinburghiin ja sen moottorin ja rungon numerot ovat alkuperäiset.

1936 Brough Superior SS100.

1936 Brough Superior SS100.

Legendaarinen superpyörä

Brough Superior oli sotien välisen ajan legendaarinen superpyörä, "moottoripyörien Rolls-Royce". Sen nimi oli synonyymi hyvälle suorituskyvylle, tekniselle huippuosaamiselle ja viimeistelyn laadulle. Pyörä rakennettiin miltei kokonaan ulkopuolisilta toimittajilta ostetuista komponenteista, joten se kertoo jotain George Broughin kyvyistä. Jos koskaan mikään kone on ollut enemmän kuin osiensa summa, se on ollut Brough Superior.

Vaikka pyörät valmistettiinkin ulkopuolelta hankituista osista, niissä oli aina Brough-lisää ja ne olivat laadultaan parhaita saatavissa olevia. Siten esimerkiksi JAPin valmistamat moottorit oli rakennettu Broughin vaatimien speksien mukaan ja niissä oli käytetty erikoislujia osia. 

Vuonna 1922 esitelty JAPin moottorilla varustettu SS80 saavutti välitöntä kuuluisuutta, kun George Brough ajoi sillä ensimmäisenä sivuventtiilimoottoripyöränä koskaan Brooklandsissa kierroksen yli 100 mailin, 160 km/h tuntinopeudella. Sittemmin malli uusittiin kokonaan ja tuloksena oli legendaarinen SS100.

Se esiteltiin yleisölle 1924, ja siinä oli kokonaan uusi 980 cm3 JAPin V-twin-moottori sekä kaksoiskehtorunko. Lisäksi se tuli pian saataville etäisesti Harley-Davidson-vaikutteisella George Broughin ja Harold 'Oily' Karslaken patentoimalla Castle-etuhaarukalla.

1936 Brough Superior SS100.

1936 Brough Superior SS100. Tuplapakoputki hainperillä varustettuna on alkuperäinen tehdaserikoisvaruste.

Kirjallinen takuu suorituskyvystä

Asiakkaiden vakuuttamiseksi SS100:n suorituskyvystä,  jokaisen pyörän mukana tuli kirjallinen takuu siitä, että sillä oli kellotettu yli 100 mailin tuntinopeus neljännesmaililla. Häkellyttävä suoritus aikana, jolloin hyvin harva maantiellä liikkuva ajoneuvo kykeni kolminumeroiseen mailinopeuslukemaan tunnissa.

Tämän tasoisella suorituskyvyllä jo normimaantiepyörässä, SS100:sta tuli menestyjä myös kilparadoilla, erityisesti äärimmäisen nopealla Brooklandin ovaalilla. Brough Superior -kuljettajat, mukana mm. Le Vack, Temple, Baragwanath, Fernihough ja Pope, onnistuivat ajoillaan kiillottamaan merkin imagoa entisestään. Kun Brooklandsin rata suljettiin lopullisesti toisen maailmansodan vuoksi, Noel Popen Brough Superiorilla oli hallussaan sekä sivuvaunujen että soolopyörien kierrosennätykset. Viimemainitulla keskinopeus oli 203,8 kilometriä tunnissa.

1936 Brough Superior SS100.

1936 Brough Superior SS100.

Moottoritoimittaja vaihtoon

Broughissa käytettiin 1930-luvun alussa pelkästään JAPin moottoreita, mutta sitten vuonna 1935 SS80 tuli markkinoille SS80 Special -versiona, ja siinä käytettiin Associated Motor Cyclesin valmistamaa moottoria. Seuraavana vuonna SS100:ssa siirryttiin käyttämään kannen yläpuolisilla venttiileillä varustettua AMC:n moottoria. Molemmissa malleissa käytettiin AMC:n moottoreita siihen asti, kunnes tuotanto lopetettiin 1939.

Brough Superior Clubin mukaan nyt myynnissä olevassa pyörässä on runsaasti erikoisvarusteita sen lisäksi, että se on moottorinvalmistusnumeroltaan ensimmäinen pyörän tuotantoversio. Numero on 1001, ja numeron 1000 moottori oli prototyyppi.

Pyörä toimitettiin Brough-jälleenmyyjä Rossleigh Ltd:lle Edinburghiin, ja sen ensimmäinen omistaja oli James Shaw Blantyrestä, Lanarkshirestä.

Vuonna 1960 omistajaksi merkittiin Newportissa, West Calderissa asunut Hubert Don ja 1963 Jimmy Watsonin yritys Watson Bros Ltd. Omistajien ketju on aukoton, ja lopulta pyörä päätyi moottoripyörämuseon kokoelmiin 1979. Siellä se restauroitiin näyttelykuntoon. 

Lisätietoja huutokaupasta ja myytävistä pyöristä Bonhamsin sivuilta täältä.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Bonhams.