Vertaisverkon rakentaminen sähköajoneuvojen latausinfrastruktuurin synnyttämiseksi on mielenkiintoinen ajatus. Jos hankkii sähköajoneuvon, sen lataamiseksi kotikäytössä suositellaan joka tapauksessa erillisen latausaseman hankkimista, koska kodin normaaleja sähköpistokkeita ei ole rakennettu kestämään jatkuvaa maksimivirralla käyttöä.

Vertaisverkko mahdollistaa ainakin teoriassa nopean latausinfrastruktuurin rakentumisen, mikä puolestaan alentaa sähköajoneuvon hankkimisen kynnystä. Batt:RE:n sivuilla on jo sovellus, joka kertoo latausasemien sijainnin.

Jaipurissa Rajasthanissa toimiva Batt:RE valmistaa sekä sähköskoottereita, että sähköpolkupyöriä, ja on nyt julkistanut latausasemajärjestelmän, joka sopii samalla tulonlähteeksi joka kotiin. Yrityksen tavoitteena on saada maaliskuun 2021 loppuun mennessä aikaan vähintään 500 latausaseman joukko Intian loputtomille moottoripyörämarkkinoille. Batt:RE on toiminut jo vuodesta 2017 lähtien.

Batt:RE on Intian ensimmäinen edullinen latausratkaisu sähköajoneuvoja varten. Kuka hyvänsä voi asentaa latausaseman kotinsa, toimistonsa tai kauppansa ulkopuolelle ja alkaa tienata liittämällä sen Batt:RE:n verkostoon. Mikä parasta, komissio latauksesta tulee suoraan latausaseman omistajan pankkitilille Unified Payments Interfacen (UPI), Intian suurimman mobiilimaksujärjestelmän kautta.

Batt:RE valmistaa myös sähköskoottereita.

Batt:RE valmistaa myös sähköskoottereita.

RE: Charge Station on vertaisverkkoon perustuva latausjärjestelmä, jonka yritys toivoo kasvavan ympäri Intian. Lähin latausasema on löydettävissä Android-puhelinsovelluksen avulla. Laturit toimivat minkä tahansa sähköajoneuvojen kanssa, ei pelkästään skoottereiden ja sähkömoottoripyörien kanssa. Kun saavut latausasemalle, skannaat vain sen QR-koodin puhelimellasi ja alat ladata. Maksun latausaseman haltijalle välittää UPI. Asemalla voi ladata vain yhtä ajoneuvoa kerrallaan.

Asiasta kertoi ensin RideApart. Batt:RE:n sivuille pääset tästä.

Toimituksen mielestä vertaisverkkoon perustuva järjestelmä kuulostaa järkevältä ainakin lisämahdollisuutena julkisen latausinfran rinnalla ja sitä täydentämään. Olisiko sellainen mahdollinen Suomessa, on sitten eri asia. Joka tapauksessa ratkaisu tarjota kotilatausasema ja mahdollisuus tienata sillä, on ajatuksena nerokas.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Batt:RE.