Kun Jochen Zeitzille ojennettiin Harleyn pääjohtajuus tämän vuoden alussa Matt Levatichin potkujen jälkeen, vaikutti siltä, että milwaukeelaisvalmistaja heivaa kaikki muut tulevaisuuden mallinsa, ja keskittyy vain kruisereihin. Tietyllä tavalla tämä oli tottakin, sillä miltei ensi töikseen Zeitz hyllytti Bronxin, mutta toisaalta sitten lupasi, että Pan America -malli tulee myyntiin ensi vuonna.

Äskettäin, kertoo Rideapart, H-D lisäsi Custom 1250-mallin takaisin tulevien mallien sivulleen. Moni uskoo, että se voisi korvata Sportsterin merkin mallistossa.

Erikoista on, että kun tätä kirjoittaessamme vierailimme kyseisellä sivulla, Custom 1250:n proton sivu oli kyllä näkyvissä, mutta kun sitä klikkasi, se kertoi, ettei sivua ole enää olemassa. Saimme kuitenkin "avaa kuva uudella sivulla" -toiminnolla tarkemman kuvan mallista näkyviin.

Sivulla luvataan, tai luvattiin, että Custom 1250 ilmestyy vuoden 2021 mittaan.

Harleyn Sportster ei ole täyttänyt Euro 5 -päästövaatimuksia, joten Custom voisi korvata sen paikan merkin mallistossa. H-D on vaikean edessä, sillä vaikka Sportster on hyvin suosittu malli, kiitos nostalgisen ulkonäkönsä ja maineensa, se on saanut kilpailijoita etenkin Indian Scoutista, Yamahan Boltista ja samoin tietenkin Hondan uusi 1100 Rebel on puskemassa markkinaa eteenpäin omalta osaltaan.

1250 Customin moottorina pitäisi olla sama 60° V-kulmalla varustettu Revolution Max kuin uudessa Pan Americassakin. Tuleeko cruiseriin sama väitetty 145 hevosvoiman teho kuin Pan Americaan, jää nähtäväksi.

Zeitz on muuttanut Harleyn malliesittelysyklin syksystä vuoden ensimmäisiin kuukausiin. Odotamme mielenkiinnolla, esitelläänkö tammi-helmikuussa sekä uuden Pan American tuotantoversio että Custom 1250:n prototyyppi. Silloin se tulisi tuotantoon 2022.

 

Teksti Erkki Mäki, kuva Harley-Davidson.