Patentti, jonka Visordown esittelee sivuillaan, on ensi kerran jätetty jo 2018, joten järjestelmä lienee tänä päivänä jo paljon tuotantovalmiimpi kuin mitä oheisessa piirroksessa näyttää. Oletettavaa on, että tutkaohjattu vakionopeudensäädin tulee varusteeksi tai optioksi Hondan Gold Wingin seuraavaan sukupolveen, mahdollisesti se esitellään virallisesti jo 2021.

Järjestelmä on elegantisti integroitu pyörän etuosaan täysin huomaamattomasti. Sijoitus mahdollistaa sen, että Honda on voinut kerätä järjestelmälle koeajokilometrejä vaikka millä mitalla kenenkään huomaamatta.

Honda liittyy täten samaan seuraan Ducatin ja BMW:n kanssa, joiden malleihin tulee jo ensi vuodelle mukautuvat tutkaohjatut vakionopeudensäätimet. Ducatin ja BMW:n järjestelmät ovat Boschin käsialaa, Hondan järjestelmätoimittajasta ei ole tietoa.

Bosch toimittaa Hondan autoihin runsaasti tutkasensoreita, joten voi olettaa, että myös Hondan lasertutkista vastaa Bosch.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Honda.

Tutkalla ja mukautuvalla vakionopeudensäätimellä varustetun Honda Gold Wingin patenttipiirros.

Tutkalla ja mukautuvalla vakionopeudensäätimellä varustetun Honda Gold Wingin patenttipiirros.