Kun intialainen TVS osti Nortonin, yrityksellä olikin yhtäkkiä tarjolla riittävästi taloudellista selkärankaa toteuttaa Superlight SS -hanke. Eli malli tullee tarjolle lähitulevaisuudessa.

Vuonna 2018 esitelty perus-Superlight käyttää moottorinaan Nortonin uutta 105 hv:n 650 cm3 rinnakkaistwiniä. Pyörän kuivapaino on 158 kg.

Mekaanisesti ahdetun Superlight SS:n pitäisi tuottaa saman moottorin ahdetulla versiolla 175 hevosvoimaa ja painaa vain 153 kg kiitos hiilikuiturakenteiden; katteiden, yksiaisaisen takaswingin ja vanteiden.

Nortonin ahdetun moottorin patenttipiirros.

Nortonin ahdetun moottorin patenttipiirros.

SS:ssä on vakiovarusteina Öhlinsin NIX30-etuhaarukka ja TTC-GP-takavaimennin, Brembon M50-jarrut, shifteri sekä 6-akselinen IMU. Hinnan pitäisi olla noin tuplat perus-Superlightiin verrattuna, joka maksaa Englannissa noin 20 000 puntaa.

Pyörän patenttihakemuksesta paljastuu mielenkiintoisia teknisiä yksityiskohtia. Sen ilmanoton hallinta on ratkaistu siten, että ajovalojen molemmin puolin on yksi sisäänotto, joista vasen ruokkii Rotrexin ahdinta, kun taas oikeanpuoleinen toimittaa jäähdytysilmaa ahtimen välijäähdyttimelle.

Järjestelmä hyödyntää ram-air-efektiä ilmansyötössä ahtimelle ja sen välijäähdyttimelle. Mutta samalla jäähdytysilma poistetaan istuimen alakautta, kertoo Bennetts.

Nortonin ahdetun moottorin jäähdytysilman ohjausta.

Nortonin ahdetun moottorin jäähdytysilman ohjausta.

Nortonin valmistusohjelmaan on varmistettu jo tavanomaisemmat versiot 650-kuutioisesta twinistä eli Atlas Nomad ja Atlas Ranger sekä tavanomainen Superlight raskaampien 1200 cm3 V4 SS:n ja V4 RR:n lisäksi.

Päästönormien kiristykset ajavat kuitenkin ahdettujen moottorien käyttöön. Niitä on tulossa monelta muultakin valmistajalta Kawasakin ja Nortonin lisäksi.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Norton Motorcycles.