Excelsior Motor Manufactoring & Supply Company perustettiin Chicagossa Yhdysvalloissa jo 1907. Sen osti 1912 Ignaz Schwinn, joka liitti siihen 1917 myös moottoripyörävalmistaja Hendersonin.

Vuonna 1912 Excelsior oli ensimmäinen moottoripyörä maailmassa, joka ylitti 160 kilometrin eli sadan mailin tuntinopeuden.

Tämä kaksipyöräisten valmistaja tienasi kuitenkin suurimmat voittonsa polkupyöristä. Vuosina 1911-21 Henderson oli ainoa nelisylinterinen USA:ssa valmistettu moottoripyörä, ja 1920-luvun lopulla Excelsior-Henderson ja Indian dominoivat 45-kuutiotuumaisten markkinoita Super X- ja Scout-malleillaan.

Niiden huippumalleja, Henderson Fouria ja Indian Chiefiä ja Fouria ihailtiin joka puolella maailmaa, ja ne olivat monella tavalla himoittavimmat ja teknisesti kiinnostavimmat moottoripyörät, mitä USA:ssa koskaan rakennettiin.

E&H oli vuonna 1928 Yhdysvaltain kolmanneksi suurin moottoripyörävalmistaja heti Indianin ja Harley-Davidsonin jälkeen. Yritys lopetettiin vuonna 1931, kun Schwinn päätti palata suurten lamavuosien painostamana yrityksen päätoimialaan eli polkupyörien valmistukseen.

Dan Hanlon hankki oikeudet Excelsiorin ja Hendersonin brändiin 1993 ja yhdisti ne Excelsior-Hendersoniksi. Super-X-malli julkistettiin 1998, mutta huolimatta 100 miljoonan dollarin panostuksesta yritys meni konkurssiin juuri ennen vuosituhannen vaihdetta.

Bajaj Auto hankkii brändin omistukseensa

Ainoa uutinen merkin olemassaolosta sittemmin on ollut yritys myydä brändin tuotemerkki Mecumin huutokaupassa tammikuussa 2018.

Intialainen Bajaj Auto, joka valmistaa mm. käytännössä kaikki pienikuutioiset KTM:n mallit Intiassa, on palauttamassa Excelsior-Hendersonia maailmankartalle.

Bajaj on jättänyt useita tavaramerkkihakemuksia Excelsior-Henderson-nimen ympärillä Euroopassa ja Intiassa, kertoo Bennetts. Ne koskevat moottoripyörien valmistusta, osia, varusteita ja vaatetusta.

Vaikuttaa siltä, että Bajaj on E&H:n avulla osallistumassa intialaisten valmistajien yhä laajentuvaan kamppailuun napata omiin nimiinsä historiallisia mp-brändejä.

Bajaj'in kilpailijoista TVS:llä on Norton, Mahindralla BSA ja Jawa. Royal Enfield puolestaan jatkaa valmistusta katkeamatta Eicher Groupin omistuksessa Intiassa, vaikka emoyritys Britanniassa kupsahti nurin jo vuosikymmeniä sitten. Lisäksi Hero on solminut yhteistyösopimuksen Harley-Davidsonin kanssa, ja alkaa myydä sekä valmistaa Harrikoita Intiassa.

On mielenkiintoista nähdä, millaisia ovat mahdolliset tulevat Excelsior-Hendersonit, ja tähtääkö Bajaj niillä heti alkuun myös vientiin, kuten vaikuttaisi. 

Aiheesta aiemmin:

Yksi "kolmesta suurimmasta" mp-brändistä eli Excelsior-Henderson huutokaupataan tammikuussa

Teksti Erkki Mäki