Virallista tietoa on saatavilla vähän, sitä tippuu palanen kerrallaan. PMAG:n ja KTM:n pääjohtaja Stefan Pierer on kuitenkin raoittanut sähköisten Hussejen osalta sanaista arkkuaan intialaiselle Motoring World -lehdelle antamassaan haastattelussa.

Haastattelun aluksi hän kertoo, että 900-kuutioiset ja sen alapuolella olevat moottoripyörät ovat tehneet vahvan myyntipaluun Covid-19-kriisin myötä. Yksistään Saksassa PMAG myi syyskuussa yli 1000 alle 125-kuutioista moottoripyörää. Hän korosti myös sitä, että monet KTM:n asiakkaat ostavat pienikuutioisia pyöriä ensimmäiseksi moottoroiduksi kaksipyöräisekseen. Suuntauksella on merkitystä koko teollisuudenalalle.

Globaali pandemia on saanut ihmiset, joilla on varaa, etsimään muita vaihtoehtoja työmatkoilleen julkisen liikenteen sijaan. Se on nostanut pyörämyyntiä, koska ne yleensä ovat halvempia ja helpompia jokapäiväisessä elämässä kuin autot.

Kaikilla merkeillä on Intiassa kovat paineet saada sähköisiä pyöriä markkinoille. Pierer kertoi PMAG:n tekevän yhteistyötä Bajaj Auton kanssa (Bajaj omistaa 45 % KTM:stä) tavoitteena kehittää sekä 4 kW:n että 8/10 kW:n sähkömoottorit. Tuleva Husqvarnan sähköskootteri, e-Scooter, perustuu Bajaj Chetakiin ja siinä on jopa sama alusta.

Pierer kertoi myös, että e-Pilenin osalta PMAG tekee töitä sähköisten vastineiden kehittämiseksi 50 - 125 cc moottoripyörille. Koska asiakkaat, jotka haluavat sellaisen pyörän, etsivät pidempää ajomatkaa latauksella, Pierer totesi, että on etsittävä leikkauspiste sen välille, mitä he haluavat ja samalla pystyttävä säilyttämään voitollisuus.

Liian iso ja raskas akusto olisi liian kallis tuotettavaksi ja asiakkaat eivät myöskään haluaisi ostaa sitä. Piererin mukaan 48 voltin ja 15 kW:n paketti näyttää ideaaliselta.

Lisää Piererin näkemyksiä husqvarnan ja KTM:n tulevaisuudesta voit lukea täällä.