Kuvituskuva, Dakar-rallin 10. kisapäivä; kameleita, kallioita ja aavikkoa. Kuva Antonin Vincent DPPI.

Kuvituskuva, Dakar-rallin 10. kisapäivä; kameleita, kallioita ja aavikkoa. Kuva Antonin Vincent DPPI.

Dakar-rallin 10. kisapäivä Neomista AlUlaan oli kokonaismitaltaan 583 kilometriä, ja se oli samalla kisan kolmanneksi viimeinen päivä. Maisemat olivat kalliota, kiveä ja geologisten prosessien muokkaamia hirviömäisiä ja psykedeelisiä muodostelmia. Kilpailijoiden päähuolenaiheena oli navigointi. 

Draamalta ei vältytty nytkään, kun kokonaiskisan johdossa ollut Hondan tehdastallin Jose Ignacio Cornejo kolaroi 342 kilometrin mittaisella pikakokeella noin 252 km:n kohdalla. Vasta 26-vuotias,  Dakarin mittapuulla nuorukainen, pystyi ajamaan päivän loppuun saakka loukkaantuneena, mutta joutui vetäytämään jatkosta aivotärähdyksen vuoksi.

Kokonaiskisaa hienosti johtanut ja varsin tasaisesti ajanut Hondan vasta 26-vuotias Jose Ignacio Cornejo joutui keskeyttämään 10. etapilla sattuneen onnettomuuden jälkeen. Kuva Antonin Vincent DPPI.

Kokonaiskisaa hienosti johtanut ja varsin tasaisesti ajanut Hondan vasta 26-vuotias Jose Ignacio Cornejo joutui keskeyttämään 10. etapilla sattuneen onnettomuuden jälkeen. Kuva Antonin Vincent DPPI.

Kaikki eivät muutenkaan pitäneet jaksosta, kuten esimerkiksi hyvin ja tasaisesti ajanut Sam Sunderland. Britti oli menettää kokonaiskisan podiumpaikkansa Hondien keskellä. Mutta koska Cornejo kolaroi, hän lopulta säilytti kolmannen sijansa.

Etapin voitti hallitseva mestari, Hondan Ricky Brabec, joka samalla kohosi kokonaiskisan kakkoseksi. Kakkoseksi ajoi Joan Barreda ja kolmanneksi Kevin Benavides. Honda vei taas siis kolme kärkipaikkaa.

10. etapin tulokset.

10. etapin tulokset.

Päivän lähtötilanne oli sellainen, että kärjessä oli kaksi Hondaa, sitten KTM:n Sunderland ja taas kaksi Hondaa. Sitä ajatellen Cornejolla ei kaiken järjen mukaan pitänyt olla mitään paineita, mutta kilvanajossa kaikki on mahdollista.

Tällä hetkellä Hondalla on kokonaiskisan kärjessä kova kaksikko: Kevin Benavides ykkösenä ja Brabec kakkosena, lisäksi vielä Joan Barreda neljäntenä. Kärkikaksikko on minuutin sisällä toisistaan. Honda on siis taatusti  vaikea voitettava kokonaiskisassa, mutta kovaa porukkaa on toki takanakin. Sunderland on ajanut tasaisen varmasti ja yksityisessä KTM-tallissa ajava Skyler Howes on kisassa viidentenä.

KTM:n Sam Sunderland on ajanut tasaisesti, ja vaikka 10. etapilla olikin ongelmia, mies on kokonaiskisassa kolmantena. Kuva Eric Vargiolu DPPI.

KTM:n Sam Sunderland on ajanut tasaisesti, ja vaikka 10. etapilla olikin ongelmia, mies on kokonaiskisassa kolmantena. Kuva Eric Vargiolu DPPI.

Brabecista on todettava, että ei ole sattumaa, että mies on puolustava mestari. Lepopäivää ennen mies oli melkein 20 minuuttia kärjestä jäljessä, mutta nousu on ollut vakaata, maltillista ja vahvaa. 

Tänään, torstaina, Brabecin haasteena on lähteä matkaan kisan pisimmälle osuudelle.

– Olen varma, että Nacholla (Jose Cornejo) oli paljon paineita. Dakarin johtaminen ei ole helppoa. Hän on nuori, ja ajanut hyvin koko viikon, hän on yllättänyt kaikki. Hän on paras navigoija tässä rallissa. Kaikki me tiedämme, että haluamme voittaa. Voittaminen on parasta elämässä. Meillä ei ole tiimimääräyksiä,  totesi Ricky Brabec.

Joan Barreda, Honda. Kuva Eric Vargiolu DPPI.

Joan Barreda, Honda. Kuva Eric Vargiolu DPPI.

KTM:n Matthias Walkner osoittaa huippuammattilaisuuttaan ja jatkaa tasaista nousuaan, sillä hän on kivunnut jo 13. oltuaan kytkinrikon jälkeen miltei 50:s. Hän oli päivän etapilla 5. Miehen kisa taitaa kuitenkin loppua kesken, sillä hän on kärjestä jäljessä vielä 2h26m15s.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Dakar.

Edit 15.1. klo 9. Korjattu väärä etappipäivä otsikosta.

Kokonaiskisan tilanne 10. ajopäivän jälkeen.

Kokonaiskisan tilanne 10. ajopäivän jälkeen.

Jorge Goncalves, Sherco. Kuva Florent Gooden DPPI.

Jorge Goncalves, Sherco. Kuva Florent Gooden DPPI.

Pablo Quintanilla, Husqvarna. Kuva Antonin Vincent DPPI.

Pablo Quintanilla, Husqvarna. Kuva Antonin Vincent DPPI.