Keinuhaarukkaan asennetuilla takalokasuojilla on kaksoistehtävä: ne toimivat lokasuojina ja samalla rekisterikilven telineinä, mutta rengasvalmistaja Michelin on keksinyt sille vielä muutakin käyttöä.

Michelin on patentoinut ratkaisun, jossa takalokasuojaan kätketty pieni sähkömoottori pyörittäisi takapyörää pienen telan välityksellä. Painallus ohjaustankoon kiinnitetystä katkaisimesta, jolloin rakennelma painaisi telaa tiiviimmin rengasta vasten ja mahdollistaisi hitaan, noin yhden kilometrin tuntivauhdilla tapahtuvan ryömittämisen joko eteen- tai taaksepäin ilman "oikean" moottorin apua.

Patentin mukaan moottori on 3,6 voltin tasavirtamoottori, joka pystyy tuottamaan 2-4 Newtonmetrin väännön. Michelin kertoo, että sen pitäisi riittää ryömittämään pyörää noin 1 km/h nopeudella.

Nopeus ei päätä huimaa, mutta eipä sen tarvitsekaan. Ratkaisu on suunniteltu tiukkoihin tai hankaliin paikkoihin, kuten raskaan pyörän parkkeeraamiseen tai siirtämiseen polttoainepumpulle. Sen avulla voi myös ajaa pyörän peräkärryn kyytiin hallitun hitaalla vauhdilla.

Michelinin patentti mooottorilla varustetusta takalokasuojasta.

Michelinin patentti mooottorilla varustetusta takalokasuojasta.

Moottorin pieni teho estää telaa kuluttamasta rengasta. Patentin mukaan laite saa virtansa lokasuojaan asennetusta 3,6 voltin ja 2 ampeeritunnin litium-ioniakusta.

Yksinkertaisen rakenteen etuna on se, että se on täysin itsenäinen yksikkö, joka voidaan asentaa miltei mihin tahansa keinuhaarukkaan.

Toinen Michelinin tarjoama ratkaisu on asentaa systeemi keinuhaarukkaan takarenkaan etupuolelle.

Milenkiintoinen ratkaisu, saa nähdä toteutuuko siitä koskaan kaupallista versiota. Tarvetta saattaisi olla ainakin heillä, jotka ajavat raskailla tai raskaasti kuormatuilla pyörillä.

Asiasta kertoi Motorcycle.