Neljän suuren valmistajan, Honda Motor Co:n, KTM AG:n, Piaggio & C SpA:n ja Yamaha Motor Co:n aiesopimus tarkoittaa sitä, että ne ovat kehittämässä standardoitua pikavaihdettavaa akkua sähköisiä kaksipyöräisiä varten.

Aikeella on juhlallinen englanninkielinen nimi, "Swappable Batteries Consortium for Motorcycles and light Electric Vehicles".

Kyse on Pariisin ilmastosopimuksesta ja sen vaikutuksista siirtymisessä sähköiseen liikkuvuuteen. Konsortion neljä jäsentä uskovat, että vaihdettavien akkujen standardointi edistää kevyiden sähköisten ajoneuvojen laajempaa käyttöä ja johtaa liikenteessä käytettävien akkujen elinkaaren parempaan kestävän kehityksen mukaiseen hallintaan.

Lisäksi akun ajomatkan pidentäminen latauksella, nopeampi ladattavuus sekä ajoneuvon valmistuksen ja infrastruktuurin vaatimien kustannusten alentaminen kuuluvat konsortion tavoitteisiin.

Yhteenliittymä määrittää tekniset standardit L-kategoriaan kuuluvien ajoneuvojen vaihdettavilla akuilla. Siihen kuuluvat moottoripyörät, mopedit, kolmipyörät ja mönkijät.

Standardointi tehdään yhteistyössä kansallisten, eurooppalaisten ja kansainvälisten standardointiin erikoistuneiden instituutioiden kanssa ja tavoitteena on kansainvälisten standardien luominen.

Konsortio aloittaa toimintansa toukokuussa 2021. 

Vaihdettavia, modulaarisia akkuratkaisuja on tarjolla kevyisiin sähköajoneuvoihin ainakin Hondalla ja taiwanilaisella Gogorolla. Viime mainitus koko akkujärjestelmä perustuu modulaarisiin akkuihin, joita ei edes voi ladata pyörässä.

Aiheesta aiemmin:

Gogoron vaihdettavien akkujen ja latausasemien standardiin sitoutui uusi skootterivalmistaja

Suuret japanilaiset mp-valmistajat liittoutuvat tavoitteenaan yhteinen sähkömoottoripyörien vaihdettavien akkujen standardi

Hondan PCX-sähköskootteri myyntiin tänä vuonna - onko vaihdettava akkupaketti se iso juttu?

Teksti Erkki Mäki