Aika-ajot alkoivat kello 10.00, itse kilpailut ja samalla live-lähetys starttasivat puolilta päivin. Ensimmäisenä viivalle asettui kolmetoista Juniori-luokan kuskia, jossa ajavat pääsääntöisesti 10-15 vuotiaat. Aika-ajojen nopein #777 Viktor Leppälä ampaisi heti kärkeen, pitäen paikkansa kaikki viisi kierrosta, ruutulipulle asti. Hänen perässään toiseksi kaasutteli tasaisen varmasti #96 Ilmari Kemppi. Juniori-luokan tiukin taisto käytiin kolmannesta sijasta, jonka lopulta voitti #2311 Isac Krohn, vähän yli puolen sekunnin turvin, ennen neljänneksi tullutta #211 Elias Viitaniemeä.

Junior-luokan Viktor Leppänen oli päivän ensimmäinen voittaja. Kuva: Juha Harju

Junior-luokan Viktor Leppänen oli päivän ensimmäinen voittaja. Kuva: Juha Harju

Toisena starttasi päivän ensimmäinen SM-lähtö, eli A250-luokka. Aika-ajoissa Alavudenseudun Moottoripyöräilijöitä edustanut #20 Ossi Ojala jäi vain muutaman sadasosan Valkeakosken Moottorikerhon #36 Mika Kalliosta, joka kellotti parhaan kierrosajan 1:03.012. Seinäjoen Moottorikerhon vasta 15 vuotias #116 Ossi Rantala ajoi penkalle aika-ajoissa, loukaten hieman itseään ja oli aika-ajoissa vasta kymmenes, mutta onneksi pääsi kuitenkin itse kisaan mukaan.

Mika Kallio otti ammattilaisen ottein kärkipaikan ja piti turvallisen välimatkan perässä tulleisiin. Sen sijaan sijoista 2-5 käytiin tiukkaa vääntöä Ossi Ojalan, Tuusulan Moottorikerhon #25 Tatu Lauslehdon, Seinäjoen Moottorikerhon #69 Niklas Pöytälaakson sekä Ossi Rantalan välillä. Kisan puolen välin jälkeen tilanne muuttui ratkaisevasti, kun varmassa johdossa kiitänyt Mika Kallio menetti ajokkinsa hallinnan, ja ajoi ulos radalta. Sinällään vaarattoman näköisessä ulosajossa Kallio loukkasi jalkansa. Jalka jäi pyörän ja lumivallin väliin, jonka seurauksena sääri- ja pohjeluu menivät poikki, uutisoi YLE myöhemmin.

Mika Kallio menetti pyöränsä hallinnan ensimmäisessä A250-luokan kilpailussa... Kuva: Juha Harju

Mika Kallio menetti pyöränsä hallinnan ensimmäisessä A250-luokan kilpailussa... Kuva: Juha Harju

 ...lumivallin läpi, jään ja lumen sekaan. Kuva: Juha Harju

...lumivallin läpi, jään ja lumen sekaan. Kuva: Juha Harju

Radalla kilpailu vain kiristyi ja viimeisten kierrosten aikana nuori Ossi Rantala otti uskomattoman loppukirin ja taisteli itsensä viisikon hänniltä ensimmäiseksi ruutulipulle, jättäen seuratoverinsa Niklas Pöytälaakson toiseksi. Ossi Ojala kiri kolmanneksi ja neljäntenä ruutulippu heilahti hyvän, kahdeksan kierrosta kestäneen taistelun päätteeksi Tatu Lauslehdolle.

Tässä vaiheessa kilpailuihin tuli tauko. Lopulta kahdeksan Master-luokkaan ilmoittautunutta kuskia pääsivät ryhmittäytymään lähtöviivalle ja starttaamaan seitsemän kierroksen mittaiseen kilpailuun. Seinäjoen Moottorikerhon #16 Janne Rantala ampaisi johtoon. Ensimmäisen kierroksen jälkeen, niin ikään Seinäjoen MK:n #1 Peter Lillkvist oli toisena, Seinäjoen Moottorikerhon #10 Martti Mäki-Jouppila neljäntenä, vain vajaat 0,3 sekuntia kolmantena ajaneen Varkauden Racing Teamin #117 Antti Pekkosen perässä.

Martti Mäki-Jouppila kiitämässä kameramiehen ohi. Kisan videointi oli järjestetty todella hienosti.

Martti Mäki-Jouppila kiitämässä kameramiehen ohi. Kisan videointi oli järjestetty todella hienosti.

Käsivammasta toipunut Janne Rantala piti vakuuttavan johtoasemansa loppuun asti, Antti Pekkonen eteni toiseksi. Kuopion Moottorikerhon Rauno Antikainen nousi kilpailun edetessä haastamaan Peter Lillkvistin kolmatta sijaa, mutta Lillkvist sai pidettyä paikkansa 0,093 sekunnin erolla. Hyvän alun jälkeen Martti Mäki-Jouppila putosi kilpailussa lopulta kuudenneksi.

Käsivammasta toipunut Janne Rantala ajoi Master-luokan voittoon. Kuva: Erkki Mäki

Käsivammasta toipunut Janne Rantala ajoi Master-luokan voittoon. Kuva: Erkki Mäki

Harjaustauon jälkeen lähtöviivalle asettuivat SM-pisteistä kilpailevat A450-luokan kuskit. Tämänkin luokan aika-ajoissa nopeimman ajan oli kellottanut Mika Kallio, mutta nyt vain 0,200 sekuntia Kallion ajasta jäänyt Seinäjoen Moottorikerhon #69 Mikko Koskinen, saikin ensimmäisenä valita rivistä paikkansa. Lähtöviivalla oli tiivistä, kun 17 kuljettajaa asettui riviin kahdeksan kierrosta kestävän kisan starttia odottamaan.

Lähtö onnistui kerralla. Mikko Koskinen otti kärkipaikan ja kaasutteli itselleen vakuuttavan etumatkan ennen muita kilpailijoita. Koskisen perässä tulivat Konneveden Moottorikerhon #33 Ville Jauhiainen ja Seinäjoen Moottorikerhon #93 Valtteri Koponen. Heidän joukkoonsa kiri hienosti alun seitsämänneltä sijalta Seinäjoen Moottorikerhoa edustava #94 Niclas Pöytälaakso. Koskisen takana ollut kolmikko ajoi tiukassa nipussa, taistellen loppuun asti. Lopulta ruutulipun ylitti toisena Ville Jauhiainen, Niclas Pöytälaakso taisteli kolmanneksi, vain noin 0,25 sekuntia Jauhiaisesta jääneenä, jättäen Valtteri Koposen lopulta neljänneksi.

Niclas Pöytälaakso. Kuva: Juha Harju

Niclas Pöytälaakso. Kuva: Juha Harju

Päivän viidenteen lähtöön starttasivat jääradan 125 2T -luokka, eli piikkipyörät. Ensimmäisten kierrosten aikana muodostui kaksi taisteluparia, kärjessä Kuopion Moottoripyöräclubin #17 Juuso Tani, seuraavana Kuopion Moottorikerhon #12 Peetu Aalto. Heidän perässään Varkauden Racing Teamin #99 Toni Härkösen kannoilla kaasutteli Warkauden Moottoripyöräurheilijoiden #117 Niko Pekkonen. Kilpailun puolessa välissä Juuso Tani pääsi karkaamaan Peetu Aallon pitäessä toista sijaa. Härkösen ja Pekkosen välillä käytiin tiukkaa kamppailua loppuun asti, mutta Toni Härkönen kaasutteli ruutulipulle kolmantena, vajaan sekunnin ennen neljänneksi ajanutta Niko Pekkosta.

Toisen harjaustauon jälkeen pääsivät A250-luokan kymmenen kilpailijaa toistamiseen radalle, taistelemaan arvokkaista SM-pisteistä. Tällä kertaa Niklas Pöytälaakso ampaisi piikkipaikalle perässään Ossi Ojala. Edellisen A250-lähdön voittaneen Ossi Rantalan ollessa kolmantena. Turun Moottorikerhon #25 Tatu Lauslehto ajautui päivän ensimmäisessä ajetussa osakilpailussa kilparadan sohjoiselle laidalle ja kaatui. Vaikka pääsikin jatkamaan kilpailun loppuun, niin sijoitus oli tuolloin vasta 11. Nyt Lauslehto piti tiukasti kiinni neljännestä sijasta ennen Juuso Tania. Kilpailu eteni hyvällä rytmillä ja kärjen osalta maaliin tultiin lähdössä saadussa järjestyksessä.

Jääradan SM-nousupisteistä taisteltiin kolmentoista kuljettajan voimin B250-luokassa, jossa nähtiin varmasti päivän suurin yllättätys. Ratamoottoripyöräilyn puolelta tunnettu, vasta 13-vuotias West Coast Racig Teamin #27 Rico Salmela ampaisi johtoon ja ensimmäisen kierroksen aikana hän otti jo yli sekunnin kaulan perässä ajaneeseen, kokeneeseen jääratakuljettaja Varkauden Racing Teamin #93 Aki-Pekka Mustoseen. Salmelan tavoin West Coast Racing Teamia edustanut #15 Matias Kesti oli kolmantena noin 0,25 sekuntia Mustosesta. Kun kisaa oli jäljellä neljä kierrosta, Aki-Pekka Mustonen putosi viidenneksi, Kestin pitäessä toisen sijansa ja Mustosen veljeksistä Jessen puolestaan kiriessä kolmannelle sijalle, Salmelan viilettäessä vielä kärjessä. Viimeisellä kierroksella, pääsuoran päässä Jesse Mustonen pääsi ulkokautta ohi Rico Salmelasta ja juuri ennen ruutulippua Matias Kestikin sai taisteluta itsensä ohi Salmelan 0.190 sekuntia nopeammalla ajalla.

Nuori Rico Salmela johti B250-luokan kilpailua viimeiselle kierrokselle asti. Takanaan Matias Kesti ja Jesse Mustonen. Kuva: Juha Harju

Nuori Rico Salmela johti B250-luokan kilpailua viimeiselle kierrokselle asti. Takanaan Matias Kesti ja Jesse Mustonen. Kuva: Juha Harju

Radan kolmas harjaustauko pidettiin ennen päivän viimeisiä kilpailuja. Puhdistetulle radalle pääsivät kuusitoista A450-luokan kuljettajaa, jotka ajoivat päivän toisen SM-lähtönsä. Vaikka Mikko Koskinen startti ei ollut ihan parhaimmasta päästä, niin siitä huolimatta hän repi itsensä kärkeen. Perään ampaisivat Niklas Pöytälaakso ja Ville Jauhiainen. Kolmen kärjen järjestys vaihtui, kun Jauhiainen pääsi ohittamaan Pöytälaakson. Mikko Koskinen piti varmoin ottein kärkipaikkansa koko kilpailun ajan. Kun kahdeksan kierrosta oli jälleen kierretty, toiseksi ruutulipulle ehti Ville Jauhiainen, Pöytälaakson tullessa kolmanneksi.

Mikko Koskisella oli takanaan pitkä rupeama radan saamiseksi kisakuntoon, siitä huolimatta tuplavoitto Jääradan SM A450-luokassa. Kuva: Juha Harju

Mikko Koskisella oli takanaan pitkä rupeama radan saamiseksi kisakuntoon, siitä huolimatta tuplavoitto Jääradan SM A450-luokassa. Kuva: Juha Harju

Päivän viimeinen lähtö oli B450-luokka, josta saa nousupisteitä A450-luokkaan. Jälleen oli tiivis tunnelma, kun 17 kuskia sovitti etupyöränsä lähtöviivalle koverrettuun uraan. Lähtö viivästyi ja yhden kilpailijan pyörän moottori alkoi savuttamaan ylikuumenemisen merkiksi. Kun lopulta päästiin matkaan Kajaanin Moottorikerhon #77 Aki Suokas sai parhaan lähdön ja pääsi kärkeen. Ensimmäisen kierroksen jälkeen West Coast Rasing Teamin #36 Matias Kesti oli toisena, kolmantena #191 Aleksi Linna, Jämsän seudun Moottorikerhon #15 Antti Pakkanen vain 0,291 sekuntia Linnasta jääneenä. Kärkipaikasta käytiin kiivasta kamppailua ja neljännellä kierroksella Matias Kesti pääsi ohi Suokkaan. Aki Suokas jatkoi taistelua, mutta etusuoran päässä pyörästä loppui pito, jonka seurauksena hän kaatui ja joutui keskeyttämään. Lopun kilpailun Kesti meni omia menojaan ja kuin varkain Varkaus Racing Teamin #98 Jesse Mustonen nousi toiseksi. Saarijärven Moottoripyöräurheilijoiden #222 Joni Oksanen oli pitkään kolmantena, mutta aivan viime metreillä, ennen ruutulippua Antti Pakkanen kiiruhti ohi. Napaten kolmannen sijan 0,086 sekunnin turvin.

Matias Kesti voitti, kun Aki Suokas kaatui taistelun tuoksinassa. Kuva: Juha Harju

Matias Kesti voitti, kun Aki Suokas kaatui taistelun tuoksinassa. Kuva: Juha Harju

Kirsi Kainulainen oli jälleen jääratakilpailun ainoa naiskuljettaja. Hän ajoi Mikko Huttuselta lainaamalla pyörällä B450-luokassa. Viime vuonna hänet nähtiin, ensimmäisenä naisena Suomessa, samaisessa luokassa podiumilla asti. Tänään, ihan kelvollisen alun jälkeen, lopullinen sijoitus oli yhdeksäs.

Taistelu oli tiukkaa Joonas Riikosen kanssa ruutulipulle asti. Eroa 0,191 sekuntia Kirsi Kainulaisen hyväksi. Kuva: Juha Harju

Taistelu oli tiukkaa Joonas Riikosen kanssa ruutulipulle asti. Eroa 0,191 sekuntia Kirsi Kainulaisen hyväksi. Kuva: Juha Harju

– Kisan jälkeen vähän harmitti, kun oma tekeminen ei ollut odotuksien mukaista. Olin jäljessä viime vuoden vauhtiin verrattuna, vaikka treenit antoivat ymmärtää toisin. Olen miettinyt, miksi vauhti on hukassa? Voi olla, että alitajunta teki tehtävänsä kun tiesi, että keliolosuhteista johtuen rata oli kapeampi ja radan reunat pehmeät, joten kai sitä vain halusi ajaa mukavuusalueella, ilman riskejä. Omassa tekemisessä on toivomisen varaa, liian helpolla annoin periksi. Kunnosta se ei ainakaan jäänyt kiinni. Sen puoleen olisin voinut ajaa vaikka toisetkin kisat heti perään.

– Ehdin jo ajatella, että talven ajot ovat tässä, mutta kun sain syötyä, niin mielikin piristyi. Sen verran jäi itselle hampaankoloon, että päätin osallistua kahden viikon päästä Kajaanissa ajettaviin kisoihin. Iso kiitos järjestäjille. Olosuhteista huolimatta saivat vietyä kisat hienosti läpi ja iso kiitos jälleen A450-luokassa yhdeksänneksi ajaneelle Mikko Huttuselle, että mahdollisti minun ajamisen huippupyörällä. Loppujen lopuksi oli tosi mukava päivä ja kiva reissu. Jälleen tuli mukavia muistoja tuonnemmaksi, pohti Kirsi Kainulainen lauantain kisojen jälkeen.

Kirsi Kainulainen pääsi ajamaan Mikko Huttusen pyörällä. Huttunen itse ajoi A450-luokassa. Kuva: Juha Harju

Kirsi Kainulainen pääsi ajamaan Mikko Huttusen pyörällä. Huttunen itse ajoi A450-luokassa. Kuva: Juha Harju

Kirsi Kainulainen ei ollut ainoa, joka kiitti Seinäjoen Moottorikerhon talkooväkeä ja -henkeä. Lauha aurinkoinen sää olisi hellinyt, nyt puuttuvaa yleisöä, mutta kisajärjestäjille se aiheutti suuria paineita. Runsaiden lumisateiden jälkeen nopeasti lauhtunut sää nosti radan pinnalle vettä, joten vielä perjantaina radalla oli noin neljä senttimetriä sohjoa ja jääriitettä, joka sinnikkyydellä raivattiin radalta pois voimavaroja säästelemättä.

Kyrkösjärvellä oli paljon lunta, jonka alla vettä ja jääsohjoa. Kuva: Erkki Mäki

Kyrkösjärvellä oli paljon lunta, jonka alla vettä ja jääsohjoa. Kuva: Erkki Mäki

Erityisesti kiitoksissa nostettiin esiin lauantaina A450-luokassa tupavoittoon yltäneen Mikko Koskisen lisäksi Janne Rantala, jonka kuulemma talkooporukan antaman lisänimen "ratakuningas", olisi itse Aki Ajo korottanut "ratakeisariksi". Vielä toimituksen puolesta, järjestäjille menevien kiitosten lisäksi, kiitos live-lähetyksestä, jota kautta pystyi loistavasti seuraamaan kisoja kotisohvalta käsin, Harri Kenkkilän ammattimaisen selostuksen turvin. Selostuksesta oli hyötyä myös radan varrella, kun perinteinen kisaselostus alueelta puuttui, niin sitä pystyi hyödyntämään ja pysymään paremmin ajan tasalla paikan päälläkin.

Koronan takia jokainen sai hakea palkintonsa omatoimisesti. Erillisiä palkintojen jakoja ei ollut. Kuva: Erkki Mäki

Koronan takia jokainen sai hakea palkintonsa omatoimisesti. Erillisiä palkintojen jakoja ei ollut. Kuva: Erkki Mäki

Tallenne Seinäjoen SM Jääratakilpailusta löytyy YouTubesta: https://www.youtube.com/watch?v=LzYMk-KwcZk

Kaikki tulokset löytyvät: https://speedhive.mylaps.com/Events/1838458

Sunnuntaille suunniteltu Jääradan SM-sarjan Oriveden osakilpailu jouduttiin perumaan ja saman kohtalon koki myös viikon päästä kisakalenterissa ollut Konneveden osakilpailu. Eli näillä näkymin Jääradan toinen ja samalla viimeinen kilpailu ajetaan Kajaanissa 13.3.2021.

Aiheesta aiemmin:

Kirsi Kainulainen ajoi ensimmäisenä naisena jääratakilpailun podiumille

Seinäjoen jäärata-ajoissa tuttuja nimiä ja räntäsateesta huolimatta yleisöystävällinen meininki

Teksti Eija Kyllönen, kuvat Juha Harju ja Erkki Mäki.