Ensimmäiseksi paremmuudesta pääsi mittelemään Jääradan Junior-luokka, jossa nähtiin ennätysmäärä eli 15 kilpailijaa. Aika-ajoissa Viktor Leppälä oli selvästi, lähes kolme sekuntia, nopeampi ennen Luukas Klemettiä. Aatos Pirttinen ajoi kolmanneksi yli kolme sekuntia Klemetistä jääneenä. Mauno Keskikallio jäi vain 0.143 Klemetin ajasta. Juniorit kisasivat viiden kierroksen verran.

Victor Leppälälle ei löytynyt vastusta Junior-luokassa.

Victor Leppälälle ei löytynyt vastusta Junior-luokassa.

 

Victor Leppälä ampaisi heti startista kärkeen ja karkuun, Perässään Isac Kroon. Luukas Klemetti nousi kuitenkin toiseksi, Mauno Keskikallion ajaessa neljäntenä. Ruutulipulle tultaessa Victor Leppälällä oli selvä yli 14 sekunnin erolla toiseksi ajaneeseen Luukas Klemettiin. Isac Krohn jäi puolestaan yli viisi sekuntia Klemetistä, mutta kuitenkin selkeällä, lähes neljän sekunnin erolla, neljäntenä ruutulipulle ajaneeseen Mauno Keskikallioon.

A250

Päivän toiseen starttiin kello 12:15, asettuivat SM-sarjan A250-luokan 11 kuljettajaa.

Pari viikkoa sitten Seinäjoella ajetun kisan jälkeen Niklas Pöytälaakso johti SM-pisteissä, mutta Kajaanissa aika-ajoissa hän oli vasta viidentenä, yli sekunnin jääneenä parhaimman ajan kellottaneesta Ossi Ojalasta. Vertti Takala oli aika-ajojen toinen 0.207 sekuntia Ojalasta ja Tatu Lauslehtokin vain 0.612 sekuntia Ojalasta.

Hyvän startin saanut Ossi Rantala lähti vetämään ryhmää, mutta menetti paikkansa Vertti Takalalle. Tiukkaa vääntöä käytiin Ossi Ojalan ja Ossi Rantalan välillä. He kellottivat saman ajan 1,171 Takalasta jääneinä ensimmäisen kierroksen jälkeen, Tatu Lauslehdon ollessa neljäntenä.

250A-luokan lähdön ensimmäisessä mutkassa oli ruuhkaa.

250A-luokan lähdön ensimmäisessä mutkassa oli ruuhkaa.

Vertti Takala ajoi varmasti ja teki tasaisesti puolen sekunnin kaulaa/kierros. Kisan edetessä Ojala sai sekunnin eron Rantalaan ja samaan aikaan takana Tatu Lauslehto löysi paremman ajorytmin, alkaen saavuttamaan edellään ajanutta Rantalaa. Kaksi kierrosta ennen kisan loppua Lauslehto pääsi Rantalan ohi. Toisesta sijasta käytiin kovaa vääntöä ruutulipulle asti, jonka lopulta Ossi Ojala vei nimiinsä. Tatu Lauslehdon tullessa kolmanneksi vajaat 0.4 sekuntia Ojalasta jääneenä. Ossi Rantala oli neljäs vajaat 0.6 sekuntia Lauslehdosta. Vertti Takalalle ei löytynyt haastajaa koko kilpailun aikana, joten hän ohitti ruutulipun 1.375 sekunnin turvin ennen toiseksi tullutta Ossi Rantalaa.

A250 2. lähtö starttasi kello 14:20

Ossi Rantala sai toistamiseen parhaan lähdön, mutta ensimmäisen kurvin jälkeen, Vertti Takala kiilasi jälleen ohi. Ensimmäisen kierroksen jälkeen, kolme kuskia olivat vielä yhden sekunnin sisällä. Vertti Takala johdossa, Ossi Rantala ja Ossi Ojala perässä. Ossit kävivät tiukkaa taistoa Ville Töhösen kärkkyessä neljäntenä antamassa painetta. Kisan edetessä kärjen järjestys vakiintui, mutta tiukinta vääntöä käytiin sijoista viisi ja kuusi, Niclas Pöytälaakson ja Tatu Lauslehdon välillä. Pöytälaakso oli lopulta nopeampi 0.744 sekunnin erolla. Vaikka lauantain lähdöt olivatkin Takalan show, niin lähdön toiseksi tullut Ossi Rantala voitti Suomen Mestaruuden 61 pisteellä. Ossi Ojala oli lähdön kolmanneksi nopein ja oli SM-pisteissä Niclas Pöytälaakson kanssa tasoissa 56 pisteellä, mutta laskentatavasta johtuen, jossa lasketaan pisteen kolme parasta neljästä, Niclas Pöytälaakso voitti SM-hopeaa ja Ossi Ojala SM-pronssia.

Master-luokka

Master-luokkaan Kajaaniin oli ilmoittautunut kahdeksan kuljettajaa.

Janne Rantala oli aika-ajojen nopein ja ampaisi totutusti kärkeen. Kakkospaikasta käytiin hyvää vääntöä Peter Lillkvistin napatessa paikan, Antti Pekkosen ja Juha Rantalan kirittäessä perässä.

Kolmannella kierroksella radalla nähtiin keltainen lippu Juha Rantalan kaaduttua. Tällöin Antti Pekkonen oli jo kirinyt ohi Lillkvistin. Yllättäen kilpailun puolessa välissä aika-ajojen toiseksi hitaimman ajan kellottanut Timo Immonen alkoi kellottamaan parhaita kierrosaikoja ja nousi yllättäjänä kärkikolmikkoon, ohi Lillkvistin. Samassa imussa Martti Mäki-Jouppila sai hönkää päälle ja käväisi hänkin Lillkvistin edellä neljäntenä. Master-luokka tarjosi jännitystä ruutulipulle asti, kun viimeisissä mutkissa, Immonen kävi jo ohituspaikalla, mutta Janne Rantala sai pidettyä johtopaikkansa 0.586 sekunnin erolla Immoseen. Kolmanneksi tuli Antti Pekkonen ja Peter Lillkvist piti lopulta neljännen sijan.

 

Juha Rantalan hyvin alkanut kilpailu päättyi penkkaan.

Juha Rantalan hyvin alkanut kilpailu päättyi penkkaan.

A450-luokka aika-ajo ja 1. lähtö kello 13:30

Aika-ajossa Mikko Koskinen kellotti parhaan kierrosajan Ville Jauhiaisen ajaessa toiseksi ja Lasse Kurvisen ollessa kolmantena. SM-pisteissä kolmantena ollut Niclas Pöytälaakso tipahti aika-ajoissa seitsemänneksi 2.657 sekuntia Koskisen ajasta jääneenä, eikä lopulta päässyt päivän ensimmäiseen starttiin lainkaan.

Yhdeksän kierroksen kisaan starttasi 15 kuskia. Vaikka Koskisen lähtö ei ollut paras mahdollinen, niin kuitenkin hän pääsi nykäisemään itsensä kärkeen. Ensimmäisen kierroksen jälkeen ero toisena ajaneeseen Lasse Kurviseen oli 1.059 sekuntia ja vähän yli sekunnin päässä olivat Valtteri Koponen ja Vertti Takala.

Toisella kierroksella Koposen mitalitaisto kariutui kaatumiseen. Kun Kurvinen ja Takala taistelivat keskenään Takalan ajaessa parhaita kierrosaikoja, pääsi hän ohi Kurvisen ja haastamaan Koskista. Vaikka Takala pääsi kolmannella kierroksella ohi Koskisen, niin Koskinen ei antanut periksi. Aika-ajoin Kurvinenkin pääsi Koskisen kantaan kiinni. Ruutulipulle tultiin Vertti Takalan johdolla, Mikko Koskinen jäi lopulta 1.661 Takalasta, mutta selkeänä kakkosena yli 1,5 sekunnin turvin, ennen Lasse Kurvista. Vaikka yksi lähtö oli vielä ajamatta, niin Mikko Koskinen oli jo voittanut Jääradan 450A-luokan SM-mestaruuden.

450A-luokan SM-taistelua.#69 Mikko Koskinen, 365 Lasse Kurvinen.

450A-luokan SM-taistelua.#69 Mikko Koskinen, 365 Lasse Kurvinen.

A450-luokka 2. lähtö kello 15.40

450A-luokan SM-mestaruuden varmistumisesta huolimatta Mikko Koskinen asettui päivän toisessakin lähdössä viivalle. Startti ei taaskaan ollut parasta mahdollista, mutta Koskinen oli hetken johdossa, kunnes Vertti Takala kuittasi itsensä kärkeen. Lasse Kurvisen ollessa kolmantena. Takala sai jo yli 1,5 sekunnin kaulan Koskiseen ja hetken näytti, että Koskinen tyytyy ajamaan turvallisesti kakkoseksi, mutta syttyi taistelemaan, pääsi Takalan imuun ja alkoi raivokas taisto kauden viimeisestä A450-luokan voitosta.

Kuskit väänsivät loppuun asti äärirajoilla. Viimeisellä kierroksella Koskinen pääsikin ohi. Takalalla näytti olevan vielä mahdollisuus ohitukseen, mutta tiukasta yrityksestä huolimatta sopivaa ohituspaikkaa ei lopulta löytynyt. Kamppailu huipentui maalisuoralle, jossa eroa oli vain 0.073 sekuntia Koskisen hyväksi. Lasse Kurvinen katseli taisteluparia lopulta 4.807 sekuntia Koskiselle jääneenä. Taistelua käytiin myös paikoista 5-7, joiden lopullinen järjestys oli Valtteri Koponen, Erno Kivimäki ja Antti Soitiala. Kaikki kolme 0.8 sekunnin sisällä.

Mikko Koskinen voitti näin Jääradan 450A-luokan Suomen Mestaruuden täydellä 75 pisteen saaliilla. SM-hopeaa Ville Jauhiainen 53 pistettä ja SM-pronssia voitti Vertti Takala 45 pisteellä.

125 2T

Satapiikkisenkin luokan lähtöviivalla oli hienosti 11 kuskia. Aika-ajoissa Juuso Tani oli yli puoli sekuntia toiseksi ajanutta Timo Immosta nopeampi. Kolmanneksi kiri Peetu Aalto 1.326 Tanista jääneenä. Toni Härkönen ajoi neljänneksi 3.450 sekuntia kärkiajasta.

Piikkifinaali oli seitsemän kierroksen mittainen. Kärki erottui heti. Tani ampaisi kärkeen, mutta Aalto ja Immonen olivat alle 1,5 sekunnin sisällä perässä. Toisella kierroksella Juuso Tani sai vetäistyä pienen kaulan, mutta seuraavista podiumpaikoista käytiin vielä hienoa taistoa. Immonen pääsi ohi, jonka Aalto nopeasti kuittasi seuraavassa kurvissa. Kevyempänä kuskina Immonen pääsi suoralla ohi ja vaikka Aalto pääsi seuraavassa kurvissa vielä kerran ohi, niin pari kierrosta ennen loppua Immonen sai itselleen turvallisen kaulan ja sijoittui toiseksi yli kahden sekunnin erolla ennen Aaltoa. Kärkikolmikko meni omia aikojaan. Toni Härkönen ajoi omaa ajoaan sijoittuen neljänneksi. Sijoista 5-7 käytiin tiukkaa taistoa.

Numero 15 Matias Kesti.

Numero 15 Matias Kesti.

Kansallinen B250-luokka

Aika-ajossa oli sekunnin sisällä kuusi kuskia, eli tulossa oli jo ennakkoon katsoen todella tiukkaa taistoa 14 kuskin voimin. Matias Kesti sai parhaan lähdön perässään Aki-Pekka Mustonen, Lenni Klemetti ja Waltteri Romunen. Kesti pääsi heti karkuun, mutta toisesta paikasta käytiin tiukkaan vääntöä. Jesse Mustonen ahdisteli kolmantena ajanutta Lenni Klemettiä, veljensä Aki-Pekan vielä ajaessa toisena. Aki-Pekka putosi 6.:si, jolloin Roni Niemelä onnistui sujahtamaan neljänneksi. Lenni Klemetti sai pidettyä kolmannen sijansa, kun Roni Niemelä teki hienon nousun kuudennelta sijalta toiseksi ohi Mustosten veljesten ja Waltteri Romusen. Lopulta Kesti voitti lähes kuuden sekunnin erolla ennen toiseksi noussutta Roni Niemelää. Lenni Klemetti tuli kolmanneksi 7.161 Kestistä jääneenä.

#15 Ville Töhönen. Kuva: Ari Karhunen.

B450

B450-luokassa oli lähtöviivalla jo ruuhkan tuntua, kun 21 kuljettajaa asettelivat eturenkaitaan lähtöuraan.

Aika-ajossa Matias Kesti kellotti pohja-ajan. Jesse Mustonen 0.218 Kestistä. Aki Suokas kolmantena pari sekuntia jääneenä. Kirsi Kainulainen oli aika-ajossa hienosti viidentenä.

Kirsi Kainulainen sai unelmalähdön B450-luokassa.

Kirsi Kainulainen sai unelmalähdön B450-luokassa.

Kirsi Kainulainen sai unelmalähdön ja ampaisi keulalle, mutta ensimmäisessä kurvissa Kesti pääsi ohi ja muutaman kurvin jälkeen myös Mustonen ja Elomäki seurasivat perässä. Kolmannelle kierrokselle lähdettäessä, Kesti ja Mustonen menivät jo omia menojaan, Mikko Elomäen ja Aki Suokkaan jäädessä jo yli kuusi sekuntia Kestin vauhdista. Kainulainen sinnitteli vielä kuudentena.

Lauantain kilpailuja pystyi seuraamaan suoran live-striimin välityksellä. Kuvaa välitettiin muutaman radan varrella olleen kuvauspisteen ja drone-kameran turvin. Varsinkin kiitos dronen, kotikatsomo pysyi hyvin tilanteiden tasalla pitkin kilpailun. Mutta liekö monikameraohjaaja väsähtänyt päivän viimeisessä, B450-luokan lähdössä, sillä kuvissa seurattiin kierros kierrokselta yhä suurempaa etumatkaa repineen Kestin yksinäistä ajoa, joten tiukoissa, varsinkin sijoista 5-9 käydyistä kamppailuista pysyi mukana vain ajanottopalkkia seuraamalla.

Matias Kesti voitti lähdön yli 12 sekuntia toiseksi ajanutta Jesse Mustosta nopeampana. Viime metreillä Joni Oksanen pääsi kuittaamaan ohi Mikko Elomäen ja Aki Suokkaan, kirien näin hienosti kolmanneksi. Loistavan alun jälkeen Kirsi Kainulainen oli viimeiselle kierrokselle asti kuudentena, mutta viimeisissä mutkissa putosi harmittavasti yhdeksänneksi. Matias Kesti osoitti ylivoimaisella ajollaan, olevansa itseoikeutettu nousemaan ensi vuonna Jääradan SM-sarjan 450A-luokkaan.

Näpit jäässä

– Nyt on jääratakisat ajettu kaudella -21. Viimeinen kierros oli vaikea ja paremmat pyyhkäisivät ohi. Näpit olivat jäässä alusta alkaen ja kun tuo 450cc on ihan jämerä laite, niin turha selitellä. Puristin mehut käsistä ja ranteista loppui ruuti, niin että viimeisellä kierroksella mopo ei ollut enää hanskassa. Hieno päivä, vaikka tipuinkin sijalle 9., Kirsi Kainulainen kertoi.

– Minulta aina kysytään, miksi en aja pikkuluokkaa? Kun kerran on näin hieno mahdollisuus ajaa jääradan isoa luokkaa huippuhyvällä kalustolla kiitos Mikko Huttusen, niin en halua jättää tällaista tilaisuutta käyttämättä ja kiitollisena otan vastaan tämmöisen lahjan.

#77 Aki Suokas #37 Kirsi Kainulainen.

#77 Aki Suokas #37 Kirsi Kainulainen.

– Ja on se vaan jännä. Mitä enemmän vuosia ja startteja tulee, sitä kovempi on jännitys. Tietyllä tapaa se onkin lajin suola, kun ei tätä karmeaa tunnetta saa mistään muualta, kun laittamalla kypärän päähän ja asettumalla lähtöviivalle. Se tunne muuttuu adrenaliinin saattelemana sellaiseksi fiilikseksi, että hommasta nauttii kerta toisensa jälkeen, vaikka huonoja päiviäkin joukkoon on mahtunut.

– Meidän luokka ajoi päivän viimeisenä, joten siinä oli aikaa jännittää omaa kilpailua ja seurata jännityksellä muiden lähtöjä. Kovat oli kisat mutta niin oli miehetkin.

– Kiitos Kainuun Moottorikerho/talkoo väki! Hienot kisat järjestitte ja rata oli kilvan ajolle mitä mainion, Kirsi Kainulainen viestitti kisapäivän tunnelmista kilpailujen jälkeen.

Radan varrella oli useampia kuvauspisteitä, joista välitettiin live-streemiä kotisohville.

Radan varrella oli useampia kuvauspisteitä, joista välitettiin live-streemiä kotisohville.

Keli oli Kajaanissa optimaalinen, rata pysyi loppuun asti hyvässä kunnossa ja muutamaa harmillista kaatumista lukuun ottamatta, kilpailut saatiin vietyä läpi, ilman suurempia loukkaantumisia ja lähes aikataulun mukaisesti. On hienoa, että kilpailuja pystyi seuraamaan, edes näin striimauksen välityksellä. Lähetystä riivanneet ongelmat äänen laadun suhteenkin, ratkottiin lähetyksen edetessä. Kilpailun pääselostajat, Jarkko Ylläsjärvi ja Lauri Keränen ansaitsevat ehdottomasti myös omat kiitoksensa. Parhaimmillaan suoraa lähetystä oli seuraamassa yli 1000 jääratamoottoriurheilun ystävää ja lähetys on edelleenkin katsottavissa YouTube:ssa: Jäärata SM - 13.3.2021 Kajaani

Kaikki tulokset löytyvät: https://speedhive.mylaps.com/Events/1841053

Ja kaikki Jääradan SM-, Suomi Cup:in ja B-luokkien nousupisteet löytyvät täältä: https://speedhive.mylaps.com/Organizations/157050/Championships

Aiheesta aiemmin:

Jääradan SM-kilpailut: Suurella työllä kunnostettu rata kesti ajettavana auringonpaisteisen kisapäivän

Seinäjoen jäärata-ajoissa tuttuja nimiä ja räntäsateesta huolimatta yleisöystävällinen meininki

Jäärata: Kallio voitti, kun Koskinen joutui keskeyttämään jääradan SM-avauksessa

Jäärata: Ajot hallitsivat Oriveden SM-osakilpailussa

 Teksti Eija Kyllönen, kuvat Ari Karhunen