1914 Sparkbrook Vee Twin

Tämä vuosimallin 1914 Sparkbrook Vee Twin on ainoa tältä vuodelta tunnettu säilynyt kappale, ja sen arvioitu huutokauppahinta on 25 290 € - 27 590 €. Vain kolmen Sparkbrook Vee Twinin tiedetään kaiken kaikkiaan säilyneen ajan saatossa.

Pyörä on restauroitu 2010/11 näyttelykuntoon ja sitä on käytetty monissa tapahtumissa aivan viime vuosiin asti. Pyörällä on ajettu viimeksi 2019 ja se vaatii kevyttä kunnostusta ennen käyttöä.

– Tämä on komea ja hyvin käyttökelpoinen veteraanipyörä. Se on museorekisterissä ja läpäissyt tarkastuksen, kertoi H&H Classicsin Mike Davis.

Huutokaupassa on myynnissä myös kaksi muuta erityisen kiinnostavaa pyörää, hienot Indian ja Nut samalta yksityiseltä keräilijältä.

1937 Indian Four 437

1937 Indian Four 437

1937 Indian Four 437

1937 Indian Four 437 on ollut samalla omistajalla vuodesta 1967 lähtien ja sen arvioitu myyntihinta on 52 000 - 57 500 euroa. Sen osti nykyisen myyjän vaimo miehelleen syntymäpäivälahjaksi, ja se on ollut rekisteröitynä Englantiin uudesta lähtien.

Pyörä oli jatkuvassa käytössä vuoteen 1983 saakka, sitten se lähetettiin perusteellisesti restauroitavaksi Bill Healingille. Restaurointi valmistui 1984 ja pyörällä ajettiin viimeeksi vuonna 1995 ja moottoria käytettiin aina vuoteen 2018 asti. Pyörään vaihdettiin kunnostettu magneetto 2018.

Pyörä tulee täydellisenä asiapapereineen. Siitä oli aikanaan katsaus moottoripyörälehdessä, ja sen kuva on Harry V. Sucherin kirjan "The Iron Redskin" sekä etu- että takakannessa.

Pyörä tarvitsee kunnostusta ennen käyttöä.

1920 Nut Model TT

1920 Nut Model TT.

1920 Nut Model TT.

Vuosimallin 1920 Nut Model TT on kuulunut nykyiselle omistajalleen vuodesta 1962 lähtien ja sen arvioitu myyntihinta on 27 600 € - 29 900 euroa.

Se ostettiin 1962 35 punnan, 40 euron hinnalla ja huippurestauroitiin sitten ammattimaisesti 1980-luvulla. Restauroinnista on raportti. Se tehtiin kokonaan alkuperäisin osin ja erityistä huomiota kiinnitettiin sähkölaitteisiin.

Nykyinen omistaja on ollut Nut-merkin erikoistuntija vuosia, siitä johtuu alkuperäisyyden tärkeys restauroinnissa.

Pyörää on käytetty monissa ralleissa ja veteraanimoottoripyöräajoissa aina vuoteen 1995 asti. Viimeksi sitä käytettiin viisi vuotta sitten. Pyörä vaatii kevyttä kunnostusta ennen käyttöä. 

Lisätietoja H&H Classicsin sivuilta täältä.

Teksti Erkki Mäki, kuvat H&H Classics.