Vuosimallin 1973 CZ on niin uusi, että se on edelleen tehtaan toimituspakkauksessa ja sitä voi kyllä sanoa, kuten Mecumin huutokauppasivuston esittelytekstissä tehdään, "aikakapseliksi".

Pyörä on väriltään sininen ja sen moottorin kuutiotilavuus on 400 cm3. Pyörä on samassa kunnossa omissa pakkausmateriaaleissan kuin se oli löydettäessä kaikkien näiden vuosikymmenten lojumisen jälkeen New Yorkin – satamasta.

Pyörää ei siis ole koskaan koottu, vaan tämä CZ-kisapyörä on edelleen samassa muovin ja öljytyn paperin pakkauksessaan valmiina käyttöönottoasennettavaksi. Pyörä on lähtenyt aikanaan tuollaisena tehtaalta Strakonicesta Tsekkoslovakiasta. Uusi omistaja päättänee, malttaako sitä koskaan ottaa pois paketistaan, vaan jääkö se kääreisiinsä kuin muumio ikään.

1973 CZ

1973 CZ muoviin ja öljypaperiin käärittynä puukehikossa.

Ceska Zbrojovka eli "CZ" oli toisen maailmansodan jälkeen Euroopan toiseksi suurin moottoripyörävalmistaja, joka enimmäkseen rakensi yksi- ja kaksisylinterisiä kaksitahtisia moottoripyöriä, mutta myös OHC vertikaalitwinejä siviilikäyttöön. Lisäksi se teki erittäin eksoottisia DOHC singlejä, twinejä ja nelisylinterisiä kisakäyttöön.

1960-luvun puolivälissä "CeeZetat" olivat miltei lyömättömiä kisoissa ottaen kuusi motocrossin maailmanmestaruutta vuosina 1964-1969 ja pärjäsivät International Six Days Trialissa (ISDT) sekä endurossa niin ikään. CZ teki ensimmäiset paisuntakammiolla varustetut pakoputket kaksitahtikisamoottoreihin ja muutti siten koko motocrossin kisamaailmaa ikuisiksi ajoiksi. Keksinnön ansiosta kevyemmät ja nopeammat kaksitahtiset kykenivät voittamaan kevyesti raskaammat ja hitammat nelitahtiset.

1973 CZ. Ilmeisesti kaksitahtimalli.

1973 CZ. Ilmeisesti kaksitahtimalli.

1970-luvulla CZ myi motocrosskisapyöriä USA:ssa kuljettajille kuten John DeSoto, joka voitti 1970 Elsinoren GP:n 1700 kilpailijan joukosta. DeSoto totesi, että CZ oli luotettavuudessaan omaa luokkaansa, erityisesti niiden vaihteistot. Hän kun vaihtoi kytkintä käyttämättä jopa seisovassa lähdössä.

Brad Lackey, joka ensimmäisenä amerikkalaisena voitti motocrossin maailmanmestaruuden väitti, että 70-luvun alussa CZ oli ainoa todellinen vaihtehto ammattilaiskuljettajalle, koska se oli helppo huoltaa: se tarvitsi vain ketjujen säätöä ja ilmansuotimen puhdistuksen ennen kisaa.

Joten tämä aikahypyn tehnyt tehdasuusi 1973 vuosimallin CZ alkuperäisessä pakkauksessaan tehtaan huippumenestysvuosilta USA:ssa on mieletön löytö.

Harmi, ettei sen löytymisen tarinaa ole tarkemmin kerrottu. Mutta pyörä on kaupan parastaikaa Mecumin Las Vegasin huutokaupassa. Lisätietoja pyörästä täällä.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Mecum Auctions.

Ajan patinaa on kertynyt.

Ajan patinaa on kertynyt. Ei ihme ehkä noin 48 vuoden aikana.