Zongshen solmi yhteistyösopimuksen Nortonin kanssa vuonna 2017. Sopimuksen myötä Norton kehitti 650-kuutioisen moottorin kiinalaisvalmistajalle.

Voit lukea asiasta täällä: Legendaariselta Nortonilta moottorisuunnittelua ja lisenssi kiinalaisvalmistajalle

Zongshen Cyclonen RX6:n moottori on 650-kuutioinen rinnakkaistwini, ja varustettu neliventtiilikannella sekä kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla. Sen teho on 70 hevosvoimaa, ja huippuvääntö 62 Newtonmetriä. Teho kestää hyvin vertailun muiden vastaavien pyörien, kuten Kawasaki Versys 650:n kanssa, mutta se on silti merkittävästi vähemmän, kuin Nortonin Englannissa valmistetun samankokoisen Twinin tarjoamat 84 hevosvoimaa.

Nortonin suunnittelemat moottorit on johdettu sen tehokkaasta kisakelpoisesta V4-moottorista. Siitä enemmän tässä:

Nyt on Nortonin iso tykki valmis: V4 RR ja SS, 200+ hv

RX6 näyttää tyypilliseltä adventurepyörältä. Siinä on iso etukate, tuulilasi ja 21-litrainen polttoainetankki, joka arvatenkin riittää melko pitkiinkin matkoihin. Istuin on matala ja leveä ja moottoria suojaa panssarintapainen.

Pyörässä on KYBin etuhaarukka ja monotakavaimennin sekä Nissinin kaksikanavaiset ABS-jarrut.

Zongshen Cyclone RX6 on varustettu Nortonin suunnittelemalla ja lisensioimalla moottorilla.

Zongshen Cyclone RX6 on varustettu Nortonin suunnittelemalla ja lisensioimalla moottorilla.

Pyörä on saatavilla Kiinassa kahtena eri vaihtoehtona. Sport touring -versiossa on valuvanteet ja Pirellin renkaat, kun taas adventure touring -mallissa on pinnavanteet ja pidempijoustoinen alusta.

Cyclone RX6:ssa on avaimeton sytytys, sähköisesti säädettävä tuulilasi ja täysvärinen TFT-näyttö Bluetooth-yhteydellä varustettuna.

Zongshen Cyclone RX6 on esitelty Kiinan markkinoille, mutta sen hintataso ei ole tiedossa. Sen odotetaan saapuvan Euroopan markkinoille lähikuukausina, mutta tuleeko se Suomeen, on suuri kysymysmerkki. 

Lähde: Autocar India.

Teksti Erkki Mäki, kuva Zongshen.