Harley-Davidson, Inc. kertoo tiedotteessaan, että LiveWire on tästedes enemmän kuin pelkkä moottoripyörä. Brändin tavoitteena on tuottaa paras ajokokemus urbaanille motoristille ja luoda ainutlaatuinen kokemus pyörän ja kuljettajan välille.

Harleyn pääjohtajan ja hallituksen puheenjohtajan Jochen Zeitzin mukaan Livewiren nimeäminen omaksi täysin sähköiseksi brändikseen on yksi sen uuden Hardwire strategian peruspilareista. Päätöksen myötä yrityksen tavoitteena on johtaa ja määrittää sähkömoottoripyörien markkinaa. H-D:n tai oikeastaan siis Livewiren missio on olla haluttavin sähkömoottoripyöräbrändi maailmassa. Samalla sen pitäisi olla pioneeri moottoripyörän tulevaisuudessa ja urbaaneissa seikkailuissa.

– Livewire myös suunnittelee innovoivansa ja kehittävänsä teknologiaa, joka on sovellettavissa Harley-Davidsonin sähköisiin moottoripyöriin tulevaisuudessa.

Tämä kertoo osaltaan siitä, että Harley-Davidsonien ja Livewire-moottoripyörien tulevaisuus on erillinen, myös siinä tapauksessa, että Harley tekee omalla brändillään sähkömoottoripyöriä.

Ensimmäinen LiveWire-nimen alle brändätty moottoripyörä julkistetaan heinäkuun kahdeksantena päivänä 2021, ja sen maailmanensi-ilta on International Motorcycle Show'ssa 9.7.2021.

Livewire-brändin määrittelyä:

- Ainutlaatuinen perimä: Livewiren DNA:han on piirretty ketterä tienraivaajan rooli Harley-Davidsonin perinteestä, jossa se muuttaa lihaksi vuosikymmenen opit EV-sektorilta sekä maailman halutuimman mp-brändin perimän.

- Brändi menee moottoripyöriin ja niiden taakse: fokus on urbaaneilla markkinoilla, mutta Livewire on pioneeri sähköisten moottoripyörien maailmassa.

- Livewirelle tulee virtuaalinen pääkonttori Kalifornian Piilaaksoon ja Milwaukeehen.

- Alusta lähtien Livewire tekee yhteistyötä Harley-Davidsonin diileriverkoston kanssa, mutta itsenäisenä brändinä. Markkinoille Livewire tulee sekä digitaalisten että kivijalkakauppojen kautta. Se mahdollistaa sen, että asiakas voi löytää Livewiren omilla ehdoillaan.

Livewire-brandin uusi logo.

Livewire-brandin uusi logo.

- Merkkiä esitellään erityisissä näyttelytiloissa valituissa paikoissa. Luonnollisesti Kaliforniasta alkaen.

- Brändin fokus on sähköisten kaksipyöräisten teknologiassa, ja se kehittää tulevaisuuden teknologiaa ja investoi siihen, mitä tarvitaan moottoripyöräilyn muuttamiseen. Livewire odottaa hyötyvänsä H-D:n teknisestä osaamisesta ja valmistuksesta sekä alihankinta- ja logistiikkaketjuista.

- Harley-Davidson ja LiveWire aikovat tehdä yhteistyötä ja jakaa teknologisia saavutuksiaan. 

Toimituksen kommentti

Mielenkiintoisinta tietenkin on, mitä Livewiren brändin irroittaminen Milwaukeen ylpeydestä Harley-Davidsonista kertoo: onko kyse siitä, että Harrikan peruskannattaja ei pysty hyväksymään sähkömoottoripyörämallia komeasti jyskyttävän ja bensiinille tuoksuvan V2-moottorin rinnalle, vai siitä, että ei-Harrikka-fanit eivät koe uskottavaksi tai hyväksyttäväksi Harleyn imagolla varustetun sähkömoottoripyörän – ja vielä kalliin sellaisen – olemassaoloa? Totuus löytyy varmaan jonkinlaisena kombinaationa molemmista ääripäistä.

Toisaalta, jos erillinen brändi ei ala lyödä leiville, se on myös helppo ajaa alas.

Erillisen brändin alla voi myös toteuttaa sähkämoottoripyörämalleja, jotka eivät mitenkään kutkuta H-D:n perinteistä käyttäjäkuntaa.

Sähkömoottoripyörien kehitystyö on kallista, ja sen sekä erillisen toiminnan rahoittaminen lienee Harleylle melkoinen haaste. Onkin mielenkiintoista nähdä se, miten Livewiren toiminnasta raportoidaan tulevien osavuosikatsausten yhteydessä. Mikä on osakkeenomistajien näkökulma asiaan?