Parin päivän ajan olemme saaneet nauttia poikkeuksellisen lämpimistä ajokeleistä (lopultakin, toimitussihteerin huom.). Se näkyy liikenteessä moottoripyörien lisääntyvänä määränä.

"Ilman lisäksi myös tienpinta lämpenee ja raskaan kaluston renkaat ovat kovilla, jolloin pinnoitetuista renkaista lähtee helposti jopa koko pinta irti", rekkakuski kirjoitti sosiaalisessa mediassa kiertävässä viestissään.

Tämä on helppo huomata todeksi. Ei tarvitse tehdä kovinkaan pitkää moottoripyöräreissua, kun rekkakuskin mainitsemia renkaanpalasia näkyy tienpenkoilla ja ojissa.

"Lähtiessänne ohittamaan rekkaa, älkää olko pitkään vasemmassa takanurkassa kärkkymässä ohituspaikkaa, vaan reippaasti ohi, tai jättäytykää kauemmaksi. Kauempana ehtii reagoida renkaan palaan/koko pintaan, plus se ei lennä terävine rautoineen vauhdilla päin", ohjeisti kyseinen rekkakuski.

Sen lisäksi, että rekka on syytä ohittaa reippaasti, kannattaa ottaa etäisyyttä myös sivusuunnassa. Allekirjoittanut on ollut, tosin onneksi autoillessa, tilanteessa jossa rekan rengas puhkesi. Renkaasta lähtenyt paine tai mahdollinen renkaan pala, rikkoi auton sivuikkunan. Onneksi nämä ovat suhteellisen harvinaisia tilanteita, mutta voittaahan lähes viikottain joku lotossakin.

Renkaan pinnoitetta tien reunassa. Irrotessaan palalla on valtava liike-energia ja massa. 

Renkaan pinnoitetta tien reunassa. Irrotessaan palalla on valtava liike-energia ja massa. 

Samalla on varmaan aiheellista muistuttaa isojen ajoneuvojen kuolleista kulmista.

Vaikka rekkakuskit ovatkin liikenteen ammattilaisia, eivät he kuitenkaan ole selvännäkijöitä. Mitä pidempi yhdistelmäajoneuvo, sitä enemmän rekan ympärillä on kuolleita kulmia. Nyrkkisääntönä voitanee pitää sitä, että kun näet rekan peilin, niin todennäköisesti rekkakuski näkee sinut. Muussa tapauksessa on parempi ajatella, että ei voi nähdä.

Ranskassa astui 1.1.2021 voimaan laki, joka määrää kaikkiin kokonaispainoltaan 3,5 tonnia raskaampiin kuorma-autoihin ja busseihin teipit kuljettajan näkökentän kuolleisiin kulmiin varoittamaan muuta liikennettä. Mitä mieltä tästä ovat suomalaiset rekkakuskit? Olisiko vastaavanlaisesta tarrasta apua kanssakulkijoille, jotta nämä ymmärtäisivät myös tämän puolen rekkakuskien rajallisista mahdollisuuksista nähdä ympärilleen?

Sokeiden kulmien varoitusmerkki Ranskasta.

Sokeiden kulmien varoitusmerkki Ranskasta.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Kärkytkö rekan takana ohituspaikkaa - pärjäätkö jarrutuskisassa?

Motoristi varo näitä asioita ajaessasi

Kevät saapui: 7 asiaa muistettavaksi motoristille ja 2 autoilijalle!

Viisi asiaa, jotka jokaisen motoristin on syytä ottaa huomioon helteellä

Yhdeksän asiaa mitkä tekevät kevään ensi moottoripyöräajeluistasi turvallisemman

24 asiaa, joita ulkopuoliset eivät ymmärrä moottoripyöräilystä ja siihen liittyvästä kulttuurista