Ennen kisaa... Davey Todd. Kuva Jon Cole.

Ennen kisaa... Davey Todd. Kuva Jon Cole.

Mansaaren yritysministeriö – eli Mansaaren ajojen järjestäjätaho – tiedotti eilen perjantaina, kisojen perinteisenä Seniorikisapäivänä, suunnitelmista, jotka lupaavat vallankumouksellistaa TT-kisojen kokemuksen sekä kisavieraille että kisojen seuraajille ympäri maailman.

Kiinnostavimmalta uutuudelta kuulostavat tapahtuman kattavat live-TV-suunnitelmat. Tavoitteena on, että kisat tulevat noin neljän miljardiin internet-käyttäjän ulottuville. Promoottorit ovat myös vahvistaneet vuoden 2022 TT-kisojen aikataulut, ja eilen ilmoitettiin tapahtuman kisaformaatin uusista ulottuvuuksista.

Live-TV-esitykset kattavat kaikki tapahtumat harjoituksista ja aika-ajoista kisoihin, joten fanit voivat maailmalla seurata tapahtumia kahden viikon ajan miltei tauotta striimattuna suoraan heidän koteihinsa. Lisäksi nähdään haastatteluja ja kommentointia sekä radalla että sen ulkopuolella.

Kisavieraat puolestaan näkevät kisat paikan päällä ja lisäksi heitä hemmotellaan reaaliaikaisilla tulostiedoilla kisaradan ympäristössä.

Amy Williams haastattelemassa Jamie Cowardia. Kuva Jon Cole.

Amy Williams haastattelemassa Jamie Cowardia. Kuva Jon Cole.

Keväällä 2022 käynnistyy TT-ajojen oma digitaalinen kanava, josta tulee koti kisojen live-seurannalle. Kanava ei rajoitu vain TT-kisoihin, vaan luvassa on ympärivuotista sisältöä.

Aikataulu vuonna 2022

Kisat alkavat sunnuntaina 29. päivä toukokuuta 2022 ja kestävät perjantaihin 10. kesäkuuta. Aikataulussa on pieniä, mutta merkittäviä muutoksia.

Aika-ajot venyvät edelleen kuusipäiväisiksi, ensimmäinen niistä alkaa heti sunnuntaina iltapäivällä. Sen jälkeen aika-ajot palaavat normaaliin ilta-aikaansa maanantaista 30.5. lähtien.

Merkittävin muutos koskee uusittua kisapäiväohjelmaa, jolloin on yksi lämmittelykierros joka aamu ennen itse kisaa. Korvaamalla viikon puolivälin aika-ajo- ja harjoittelusessiot muutos mahdollistaa virtaviivaisemmat päivittäiset aikataulut, ja tiet myös aukeavat aiemmin kuin aikaisemmin.

Podiumillehan kaikki haluavat! Michael Dunlop voitti Lightweight-luokan 2019, kakkosena Jamie Coward ja kolmantena Lee Johnston. Kuva Pacemaker press.

Podiumillehan kaikki haluavat! Michael Dunlop voitti Lightweight-luokan 2019, kakkosena Jamie Coward ja kolmantena Lee Johnston. Kuva Pacemaker press.

Vuosi 2023 – laajennettu kisaohjelma

Vuonna 2023 kisaohjelmaa laajennetaan ja luvassa on enemmän kisapäiviä, enemmän kilpailuja ja enemmän mahdollisuuksia nähdä kilvanajoa. Ohjelmaa on muutettu tuhansilta TT-kisojen faneilta saadun palautteen mukaiseksi. Vuonna 2023 kisapäivien määrä kasvaa neljästä kuuteen ja kilpailujen määrä  kahdeksasta kymmeneen mukaan lisättyjen toisen Superstock- ja Supertwin-luokan kisojen myötä.

Supertwin-luokan uusi aikakausi

Lightweight TT saa uuden nimen ja uudet säännöt 2022, jolloin uusimmat säännöt mahdollistavat sekä Yamahan että Aprilian osallistuvan luokkaan ensi kertaa modernilla ajalla. Säännöt mahdollistavat 700-kuutioisten twinien osallistumisen, eli se koskee mm. Aprilian RS660:ntä ja Yamahan MT-07:aa.

Ben ja Tom Birchall vauhdissa. Kuva Pacemaker Press.

Ben ja Tom Birchall vauhdissa. Kuva Pacemaker Press.

Uudet moottorit sivuvaunuluokkaan

Ensi kertaa sivuvaunuluokassa sallitaan 900-kuutioisten rinnakkaistwinien käyttö, siis sellaisten kuin KTM 890 Dukessa ja BMW 900 R:ssä. Samalla, kun muutos on suurin luokassa kolmeen vuosikymmeneen, uudet voimanlähteet kamppailevat 600-kuutioisten neli- ja 675 cc kolmisylinteristen kilpakumppaneiden kanssa.