Vaikka uutinen tuntuu pienehköltä, brittivalmistajalle siirtyminen offroad-pyörien valmistukseen merkitsee isoa askelta. Triumph kertoo suunnittelevansa kattavaa kisamallistoa sekä enduro- että motocross-puolelle ja pystyttävänsä tehdaskisaohjelman molempiin tavoitteena kilpailla huipputasolla.

Luvassa lienee ainakin 250- ja 450-kuutioisia malleja, mahdollisesti myös 125-kuutioisia. Kuuluuko mallistoon myös kaksitahtimoottorilla varustettuja pyöriä, jää nähtäväksi.

– Tämänpäiväinen julkistus merkitsee uuden luvun aloittamista Triumphin brändille, jossa jokainen yrityksessä on äärettömän innostunut olemaan mukana, totesi Triumphin pääjohtaja Nick Bloor.

– Olemme sitoutuneet sataprosenttisesti tekemään kestävän vaikutuksen tähän kilpailtuun ja vaativaan maailmaan, tavoitteena tuottaa voittava moottoripyörämallisto kokonaiselle uudelle Triumph-kuljettajien sukupolvelle, Bloor vahvisti Triumphin tiedotteessa.

Malliston laajentaminen offoroad-puolelle tuo luonnollisesti uutta asiakaskuntaa, mutta kuten Bloor totesi, ala on erittäin kilpailtu. Mielenkiintoista on myös se, valmistetaanko tulevat offroad-pyörät Englannissa vai Intiassa. Triumph on jo aiemmin siirtänyt valmistustaan Intiaan, ja todennäköisempää olisi, että sama suuntaus jatkuu.

Ricky Carmichael.

Ricky Carmichael.