Koeajossa on tällä kertaa Yamahan legendaarisen XTZ750 SuperTeneren odotettu jälkeläinen, XT1200ZE SuperTenere. Pyörällä ajettiin maantiellä, kaupungissa, hiekkatiellä sekä haastavassa maastossa, jotta adventure-genren lupailema monikäyttöisyys saataisiin mahdollisimman kattavasti testattua. Testiraportti onkin jaettu osiin käyttöalueen mukaan.
Lue lisää ›
Kanadalaisen BRP:n alias Bombardierin valmistama Can-Am on vähän erikoisempi trike, sillä siinä on kaksi etupyörää ja sen ulkonäkö on jotenkin - niin, lumikelkkamainen. Vaan ihmekös tuo, sillä BRP tunnetaan myös lumikelkka- ja mönkijävalmistajana, ja tietysti se hyödyntää osaamistaan molemmilta saroilta. Can-Am Spyderissa sen kokee myös siten, että trike tuntuu välillä mönkijämäiseltä ajettavalta, varsinkin pomppuisella tiellä. Mutta ajon aikana säädettävä alusta ja mukava moottori pitävät hymyn suupielissä.
Lue lisää ›
Laita silmäsi kiinni ja kuvittele hienoimmat mahdolliset aurinkoiset ja lämpimät heinäkuiset päivät, loivasti mutkitteleva asvalttitie, ja allesi tuliterä valkoinen perinteistäkin perinteisempi maantieristeilijä, Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC vuosimallia 2014. Hyvältä tuntuu, vai mitä? Tällaista testasimme viime kesänä. Hetkinen, valkoista? Eikös Harrikan pitäisi olla musta tai vähintää tummansininen? Tämä, ja kaikenlaisia muitakin ajatuksia heräsi kokemusten lisäksi 1,7 litran V-kakkosella ajaessa. Millaisia, sen näet alla.
Lue lisää ›
Ensimmäiset mielikuvat uudesta Adventure GS:stä ovat, että se on leveä - ja korkea. Kuljettajan paikalle pitää 180-senttisen nousta tosissaan, mutta pyörällä ajoa se ei haittaa. Päinvastoin, Adventure on kevyt, tasapainoinen ja miellyttävä käsiteltävä. Ja elektroniikkaa riittää pariin muuhunkin pyörään asti.
Lue lisää ›
Viime syksyn lämpimillä ehdimme vielä koeajaa vuosimallin 2006 BMW K1200 S:n. Siinä on paljon moottoripyörää luvassa sporttiominaisuuksia kaipaavalle. Kiihtyvyys lämmittää erityisesti mieltä, samoin mutka-ajo-ominaisuudet. Miten muuten pyörä oli kilometreistä selvinnyt, ja oliko malli ehtinyt vanhentua?
Lue lisää ›
Kawasaki 1400 GTR on iso, tehokas ja sporttinen matkamoottoripyörä. Sen 1352 cm3 moottori herättää kunnioitusta ja antaa kulkuun ripeyttä tarvittaessa, mutta samalla se on hyvin varusteltu ja moderni väline miellyttävään matkantekoon.
Lue lisää ›
Isoilla matkapyörillä ajetaan parhaimmillaan todella paljon ja niiden mittarilukemista kerrotaan mielenkiintoisia tarinoita. Onko niillä katetta? Millaisessa kunnossa on säännöllisesti huolletty yli 40 000 km ajettu Jammu, onko se maineensa veroinen käytettynäkin?
Lue lisää ›
Saimme koeajettavaksi Jokiniemi Motorsilta liikkeen omassa käytössä olevan v 2012 mallisen Kawasaki Versys 1000-merkkisen ´sport adventurerin', kuten valmistaja sitä kutsuu. Tämän luokan pyörät on tarkoitettu omien polkujensa kulkijoille. Osa näistä on enduromaisempia, osa selkeämmin asvalttipyöriä. Versys 1000 edustaa kunnialla jälkimmäistä joukkoa. Kawasakin luonteenpiirteet voi tiivistää aakkosjärjestyksessä kolmeen sanaan: ajoasento, käsiteltävyys ja moottori.
Lue lisää ›
Uutiset
Viitasaaren eteläpuolella Nelostiellä tapahtui eilen 10.5. kello 13.26 liikenneonnettomuus, jossa menehtyi moottoripyöräilijä. Myös toinen moottoripyöräilijä loukkaantui onnettomuudessa.
Lue lisää ›
Uutiset
Englantilainen Gadget On -niminen yritys on päättänyt iskeä kerralla monipuolisimmat kortit pöytään monitoimityökalujen sarjassa. Ainakin mitä tulee työkalujen määrään. Mielenkiintoiseksi asian tekee toteutustapa: TitanSpin niminen titaaniverme koostuu viidestä eri kortista. Työkaluja riittää SIM-kortin irroitustyökalusta aurinkokelloon. Niin, ja toimii myös sormihyrränä! Katso video.
Lue lisää ›
Uutiset
Enduron MM-sarja jatkuu lähes kuukauden tauon jälkeen Romanian Bacaussa. Johansson MPE -tiimin Roni Kytönen kärsi kauden avauksessa mahataudista, mutta pääsi jo todella oivaan vauhtiin kauden toisena kilpailuviikonloppuna. Romania on MM-sarjan kauden kolmas kohtaamispaikka ja toivotaan, että suomalaisen positiivinen kehitysvire jatkuu viikonloppuna.
Lue lisää ›
Uutiset
Kesäkuun alusta voimaan tuleva liikennevakuutuslaki tuo monia sähköisiä liikkumisvälineitä vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Vakuutus on hankittava sellaisille moottorilla kulkeville laitteille, jotka painavat yli 25 kg tai kulkevat yli 25 kilometriä tunnissa. Jos vakuutusta ei ole, laite on käyttökiellossa, kerrotaan Liikennevakuutuskeskuksen tiedotteessa.
Lue lisää ›
Hermanni Haljalan edessä ovat tekniset maastokokeet, kun enduromoottoripyöräilyn maailmanmestaruussarja jatkuu Romaniassa perjantaista sunnuntaihin. Jämsäläisen pyörää on muutettu kauden viidenteen ja kuudenteen osakilpailuun.
Lue lisää ›
Uutiset
Kuluttajat – siis moottoripyöräilijät – sekä moottoripyörien valmistajat sopivat historiallisesta yhteisestä ohjelmasta moottoripyöräilyn tilan parantamiseksi ennen Eurooppa-päivää ja seuraavia EU-vaaleja, jotka järjestetään 5-9. kesäkuuta. Manifestin pääkohdat alla.
Lue lisää ›
Uutiset
Otsikon osapuolet kokoontuivat Suomen Moottoriliiton tiloissa tavoitteena syventää yhteistyötä sekä löytää täysin uusiakin tapoja edistää matkamotoristin harrastusmahdollisuuksia. Ajatusten vaihdossa olivat TFMK:n puolelta Ari Toivanen, Jan Andersson ja Timo Toikkanen sekä SML pääsihteeri Ville Salonen, Non-sport-työryhmästä Jukka Lainkari ja Jari Heinilä.
Lue lisää ›
Uusittu sähköjärjestelmä siivitti Pekka Päivärinnan pyöräkunnan hyvään suoritukseen ratamoottoripyöräilyn sivuvaunujen MM-sarjan osakilpailussa Saksan Sachsenringillä.
Lue lisää ›
Uutiset
Jessen kauden avausviikkoon mahtui Vetlanda Cupin kilpailut pe ja la 26.-27.4. ja pari treenipäivää Gdanskissa Puolassa.
Lue lisää ›
Rico Salmela otti ykköspaikan podiumilla Estorilin huikean kisan päätteeksi. Mies tekin ilmiömäisen hienon nousun seiskapaikalta kisan ykköseksi.
Lue lisää ›
Uutiset
Eksklusiivisten ja kalliiden sähkömoottoripyörien valmistaminen näyttää olevan haastavaa puuhaa. Yli 100 000 euroa maksaneiden teknisesti äärimmäisen edistyksellisten Arc Vector -moottoripyörien valmistajan kohtalona näyttää olevan konkurssi.
Lue lisää ›
Uutiset
Kelpaisiko tällainen kulkupeli, jonka teho on 1200 hv, paino 1200 kg ja vääntö – saatoit arvatakin? – 1200 Nm. Voisiko puhua 1:1:1 tehopainovääntösuhteesta? Kyllä, vaatiihan se V12 bensiinimoottorin, joten varsinaisesta viherpesusta ei ole kyse.
Lue lisää ›