Yhdysvalloissa ABS-jarrut eivät ole moottoripyörissä pakolliset, vaikka ne ovat sitä olleet esimerkiksi henkilöautoissa jo vuodesta 2012 lähtien.

Nyt referoitavan tutkimuksen teki yhdysvaltalainen IIHS eli Insurance Institute for Highway Safety, Autovakuutusyhtiöiden tieturvallisuuteen erikoistunut puolueeton organisaatio.

IIHS vaati jo 2013 liittovaltiota tekemään ABS-jarrut pakollisiksi moottoripyöriin, mutta silloin tavoite ei mennyt läpi. Tämänkin suurtutkimuksen data kuitenkin puhuu vahvasti ABS-jarrujen käytön puolesta.

ABS-jarrujen käyttäjillä 22 % pienempi riski kuolinonnettomuuteen

Tutkijat selvittivät kuolinonnettomuuksien määrän 65 sellaisesta eri mp-mallista, joihin on tarjottu ABS-jarrut optiona vuosina 2013-2019. Lukkiutumattomien jarrujen käyttäjät joutuivat 22 prosenttia vähemmän kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin 10 000 rekisteröityä ajovuotta kohti. Rekisteröity ajovuosi vastaa yhtä moottoripyörää, joka on rekisteröity käyttöön yhdeksi vuodeksi, yhden pyörän ajovuotta siis. 

– Olemme tienneet, että ABS-jarrut säästävät henkiä, ja olemme jo 10 vuoden ajan sanoneet, että niiden pitäisi olla pakolliset (moottoripyörissä), toteaa tutkimuksen tekijä, IIHS:n tilastollisten palvelujen johtaja Eric Teoh. – Tutkimuksemme on laajin aiheesta ja todistaa tämän ominaisuuden tärkeyden.

IIHS:n eli yhdysvaltalaisten autovakuutusyhtiöiden voittoatavoittelemattoman tieturvallisuuteen keskittyneen järjestön logo.

IIHS:n eli yhdysvaltalaisten autovakuutusyhtiöiden voittoatavoittelemattoman tieturvallisuuteen keskittyneen järjestön logo.

Aiemmissa tutkimuksissa Teoh on todennut, että ABS-jarrujen vaikutus kuolinonnettomuuksien estämiseen olisi ollut jopa hieman suurempi kuin uuden analyysin perusteella. Yksi todennäköinen selitys asialle on, että vuosien 2011 ja 2013 tutkimuksiin otettiin harvempia moottoripyörätyyppejä. Uusimmassa tutkimuksessa on paljon enemmän sport-, naku- ja supersport-pyöriä, ja selvisi, että niiden kuljettajat eivät saaneet niin paljon etua lukkiutumattomista jarruista kuin muut motoristit. Tämä saattaa johtua siitä, että he ajavat aggressiivisemmin ja käyttävät kovempia nopeuksia.

Koska tutkimus rajattiin malleihin, joihin ABS on saatavissa optiona, tuloksia saattaa myös heikentää se, että siitä jäi ulos kasvava joukko mp-malleja, joissa ominaisuus on jo vakiona mukana.

"Yhtä tärkeää kuin kypärän käyttö"

– Tosiasia on, että 22 prosenttia on erittäin paljon, Teoh toteaa. – Kun ajajat tekevät päätöksiä, joilla voivat suojella itseään, ABS-jarrullisen mp-mallin valinta on yhtä tärkeää kuin kypärän käyttö.

ABS-jarrut kehitettiin alun perin ensin lentokoneita varten. Tilanteessa, jossa kova jarrutus uhkaa laittaa ajoneuvon luisumaan, ABS-jarrut vapauttavat jarrun ja sitten käyttävät jarruja nopeina pulsseina, jotka pysäyttävät ajoneuvon lyhimmällä mahdollisella matkalla siten, että ajoneuvon hallittavuus säilyy.

Rekkoihin ABS-jarrut tulivat USA:ssa pakollisiksi jo 1997 ja henkilöautoihin pakolliseksi määrätyn ajovakautusjärjestelmän mukana, joiden osa ABS-jarrut ovat, vuonna 2012.

Moottoripyöräilijälle teknologiasta voi olla lisähyötyä, koska se estää luisumisen ja perän heittämisen sivulle, jotka voivat aiheuttaa sen, että motoristi menettää pyörän kontrollin ja kaatuu. Vaikka kuljettajat voivat oppia selviämään näistä haasteista, adrenaliinipulssi onnettomuustilanteen uhatessa voi hankaloittaa opitun hyödyntämistä.

Kuljettajat voivat lisäksi tarkoituksella välttää voimakkaasti jarruttamista, eivätkä onnistu siten välttämään törmäystä, kun pelkäävät hallitsematonta luistamista.

Koska onnettomuusdata todistaa, että ABS-jarrut voivat auttaa onnettomuuksien estämisessä, monet maat, mm. Euroopan Unionissa kuten Suomessa, vaativat, että tiekelpoiset uudet moottoripyörät on varustettu ABS-jarruilla. IIHS ajoi ABS-jarruja pakollisiksi moottoripyöriin USA:ssa jo 2013, mutta toistaiseksi tuloksetta.

ABS-jarrut ovat kuitenkin yleistyneet. Ne olivat vakiona yli puolessa uusista maantiekelpoisista moottoripyöristä 2020 ja valittavissa optiona vielä neljännekseen.

Tutkimuksessa hyödynnettiin VIN:iä eli ajoneuvon identifiointinumeroa siten, että saman valmistajan saman mallivuoden ABS:llä varustettuja ja varustamattomia malleja verrattiin. Tutkimusaineistona käytettiinä liittovaltion kuolinonnettomuuksien tilastoa, josta verrattiin miten usein kukin malli oli osallistunut kuolinonnettomuuteen vuosina 2003-2019. Tutkimusaineisto käsittää 65 erilaista mp-mallia, jotka edustavat kymmentä eri moottoripyörätyyppiä. Teohin vuoden 2013 tutkimus käsittelin vain 13 mallia.

ABSeista eniten hyötyä tietyissä moottoripyörätyypeissä

Eliminoidakseen tekijät, jotka voisivat vääristää tuloksia, Teoh myös taulukoi ja analysoi datan mm. kuljettajan iän, nopeuskäyttäytymisen, veren alkoholipitoisuuden, kypäränkäytön ja onnettomuuspaikan sijainnin suhteen. Yleisellä tasolla selvisi, että nämä tekijät vaikuttivat noin yhtä paljon sekä ABSilla varustettujen että varustamattomien pyörien kuolinonnettomuuksissa.

Teoh totesi myös, että ABS-jarruista näyttää olevan enemmän hyötyä tietyntyyppisissä moottoripyörissä.

Yleisellä tasolla hän havaitsi, että ABS-jarrut yhdistyivät tilastollisesti merkittävästi 22 prosenttia vähemmän moottoripyöräilijöiden kuolinonnettomuuksiin per 10 000 rekisteröitä ajovuotta. Moottoripyörätyypeittäin tarkasteltuna ABS-jarrut vähentävät 32 % kuolinoonettomuuden riskiä tavallisten ja cruiserimoottoripyörien käyttäjillä, ja noin 25 prosenttia touring- ja sport touring- pyörien kuljettajilla. Sporttipyörillä määrä laski 19 prosenttiin ja supersporteilla 12 prosenttiin.

IIHS:n sivustolle pääset tästä.2

Edit 6.9. klo 12.11.: korjattu väliotsikon sana mahdollisuus" sanalla "riski". Kiitos lukijallemme valppaudesta.