Ducatin ja Dorna Sportsin välinen sopimus koskee FIM Enel MotoE maailman cupin kausia 2023-2026.

Ducatille tämä merkitsee alkua sen sähkömoottoripyörävalmistukselle. Vuoden 2023 alusta se on MotoE-sarjan ainoa moottoripyörätoimittaja aivan kuten Energica on ja on ollut vuosina 2019-2022.

Samalla se on historiallinen askel Borgo Panigalessa toimivalle moottoripyörävalmistajalle ja noudattaa sen tapaa hyödyntää kilpamoottoripyöräilyä laboratoriona niille teknologioille, joita sitten käytetään kuluttajille suunnatuissa moottoripyörissä. Nyt se on tekemässä vastaavan astumalla sisään sähkömoottoripyörien maailmaan aloittaen lajin sen sporttisimmasta päästä, sähkömoottoripyörien maailmanmestaruussarjasta.

Ducati on ottanut osaa mm. Superbiken MM-sarjaan vuodesta 1988 lähtien ja samoin MotoGP:hen, jossa se on ollut ainoa ei-japanilainen moottoripyörävalmistaja, joka on kyennyt voittamaan maailmanmestaruuden.

Malliesimerkki kilparadoilla käytetyn teknologian siirtämisestä katu- ja käyttöpyöriin on vuoden 2015 Desmosedici GP -mallissa käytetty V4-moottori. Sen johdannaisia on sittemmin käytetty mm. Panigale V4:ssä, Multistrada V4:ssä ja V4 Granturismossa. 

Samalla tavalla pyörien tuottaminen MotoE-sarjaan mahdollistaa sen, että Ducati pystyy tarjoamaan asiakkailleen korkeasuorituskykyisiä ja ajettavuudeltaan laadukkaita, kevyitä ja teknisesti edistyneitä sähkömoottoripyöriä.

Ducati tullee hyödyntämään tässä sitä, että se on osa Volkswagen Groupia, joka on vahvasti sitoutunut automallistonsa sähköistämiseen.

Tieto sopimuksesta julkistettiin lehdistökonferenssissa ennen kolmanneksi viimeistä tämän vuoden MotoGP-kisaa Misanossa. 

Ducatin CEO Claudio Domenicali ja Dorna Sportsin johtaja Carmelo Ezpeleta. Kuva: Ducati

Ducatin CEO Claudio Domenicali ja Dorna Sportsin johtaja Carmelo Ezpeleta. Kuva: Ducati