Tutkimus perustuu Yhdysvaltain kansallisen onnettomuustietopankin materiaaliin kymmenen vuoden ajalta. Siitä selviää, miten moni on joutunut sairaalaan ratsastamisen aiheuttamien vammojen seurauksena.

Lyhyesti todettuna: jos ajattelit viettää vapaa-aikaasi ratsastamalla sen sijaan, että ottaisit turhia riskejä ajamalla vaikkapa moottoripyörälläsi tai kävisit murtamassa luitasi laskettelurinteessä, niin olit juuri tekemässä väärän valinnan ainakin turvallisuusmielessä. Kun tutkitaan, paljonko aikaa harrastukseen käytetään, niin ratsastus johtaa useimpiin sairaalakäynteihin harrastuksen käytettyä tuntia kohden.

Englannissa tehty toinen tutkimus kertoo, että moottoripyöräilijöiden onnettomuusluku on noin 0,14 jokaista tuhatta ajotuntia kohti. Ratsastajilla se on selvästi enemmän, 0,49 onnettomuutta jokaista tuhatta tuntia kohti.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö ratsastamista – tai moottoripyöräilyä – kannattaisi harrastaa, mutta teksasilainen tutkijatiimi, joka on ratsastustutkimuksen takana, haluaa herättää keskustelua ratsastuksen riskeistä.

Ratsastajien tarve suojavarusteille

– Äskettäin on kiinnitetty huomiota siihen, että ratsastajien pitäisi käyttää suojavarusteita vammojen estämiseksi. Erityisesti kun kyse on aivotärähdyksistä ja aivovammoista, tutkijatiimi toteaa BMJ journal Trauma Surgery & Acute Care Open -julkaisussa.

Ryhmä kuuluttaakin viranomaisia järjestämään julkisia kampanjoita, jotka kohdistuisivat heihin, jotka työkseen tai vapaa-aikanaan ovat tekemisissä hevosten kanssa.

Kaikista ratsastajista, jotka hakeutuvat lääkäriin ratsastusonnettomuuden jälkeen, vain 10 prosentille annetaan terveen paperit. Noin 37 prosenttia kärsii rintakehän tai yläselän alueen vammoista, neljännes raajojen vammoista ja reilu viidennes päävammoista. Noin neljä prosenttia kärsii tietoisuuden heikentymisestä – mikä yleensä kertoo vakavista neurologisista vaurioista.

Noin puolet ratsastusvammoista saaneista joutui jäämään sairaalaan, mutta vain neljännes joutui intensiivihoitoon ja noin joka kymmenes tarvitsi kirurgista hoitoa. 

Useimmat pääsivät kotiin sairaalajakson jälkeen tarvitsematta jälkihoitoa, noin 7 % tarvitsi kuntoutusta.

Vuosien 2006-2017 välille sijoittuvan tutkimuksen 25 000 henkilöstä noin 320 ei koskaan palannut kotiin, vaan heidän elämänsä päättyi ratsastusonnettomuudessa saatuihin vammoihin.

Kypärä ehdoton turvallisuusvaruste

Moottoripyöräpuolella suojaavien ajoasujen ja erityisesti kypärän käyttö on oleellista turvallisuuden kannalta. Kypärän käyttö on esimerkiksi Suomessa pakollista moottoripyöräillessä, ja suojin varustettu ajoasu sekä ajokäsineet ja -kengät kannattaa aina pukea ylleen moottoripyörällä ajettaessa helteestä tai lyhyestä ajomatkasta huolimatta.

Myös ratsastuksessa on alettu julkisessa keskustelussa vaatia suojakypärän käyttöä. Suomessakaan ei lainsäädäntö pakota suojakypärän käyttöön, kyse on vain suosituksesta. Silti en muista koskaan täällä nähneeni ratsastajia ilman suojakypärää.

Yhdysvalloissa tilanne on erilainen, koska siellä ei kaikissa osavaltioissa kypärän käyttö ole pakollista moottoripyöräillessäkään. Täten kypärän käyttö ratsastettaessa on vielä epätodennäköisempää. Lisäksi maassa vaikuttavat äärimmäiseen yksilön valinnanvapauteen liittyvät perinteet.

Tutkimus kuitenkin kertoo toista: kypärän ja suojavarusteiden, kuten liivin käyttö ratsastettaessa lisää ratsastajan sekä motoristin turvallisuutta ja pienentävät loukkaantumisriskiä. Aivovammat ovat vakava asia.

Tutkimus julkaistiin alunperin BMJ Journals Trauma Surgery & Acute Care Open -julkaisussa ja Science Alertin jutun voit lukea täällä.