1980-luvulla Yamaha kehitti perinteisen putkirungon sijaan uudenlaisen Deltabox-kotelorungon. Kilparadoilla runko osoitti toimivuutensa, ja sen avulla saavutettiin useita maailmanmestaruuksia. Pian Deltabox-runko otettiin käyttöön myös Yamahan katu- ja sport-moottoripyörissä ja konseptia on kehitetty siitä lähtien.

Uuden XSR900:n vakautta suorilla on parannettu laskemalla Deltabox-rungon emäputken korkeutta ja pidentämällä takahaarukkaa – samalla ylemmän T-kappaleen, takahaarukan kiinnityspisteen ja moottorikiinnikkeiden jäykkyys on optimoitu. Tuloksena on roadster-tyylinen runko ja alusta, joka toimii niin kaupunkiajossa kuin maanteillä.   

Deltabox-alumiinirunko

XSR900 kompakti ja kevyt Deltabox-alumiinirunko on uusien valmistusprosessien ansiosta yksi luokkansa kapeimmista ja kevyimmistä. Rungon pitkittäis-, sivu- ja vääntöjäykkyyttä on kasvatettu, mikä parantaa vakautta suorilla vaikuttamatta ketteryyteen. Lisäksi emäputki on nyt 30 mm alempana kuin aikaisemmin, mikä tehostaa ohjaustuntumaa kaarreajossa.

Rungon muutosten myötä ohjausakseliin vaikuttava inertia on Yamahan mukaan 14 prosenttia pienempi kuin aiemmin. Tämän ansoista kaarreajo on tarkempaa ja tuntumaltaan tarkempaa. Uusi Deltabox-kotelorunko on valmistettu Yamahan Controlled Filling (CF) ‑valutekniikalla. Sen avulla voidaan ohjata tarkasti eri tekijöitä, kuten muotin alipainetta, lämpötilaa ja ruiskutusnopeutta.

Runkopalkkien seinämävahvuus vaihtelee 1,7 mm ja 3,5 mm väliltä.

Vakautta suorilla lisää myös 55 mm aiempaa pidempi, kotelorakenteinen alumiininen takahaarukka. Akseliväli on nyt 1495 mm. Lisäksi takarunko on rakenteeltaan täysin uusi.

Yhdessä pidennetyn takahaarukan kanssa uusi takarunko korostaa 80-luvun vaikutelmaa ja matalaa silhuettia. Edellisen mallin takahaarukka oli nivelöity rungon ulkopuolelle. Uudessa rungossa takahaarukka on kiinnitetty runkopalkkien väliin sisäpuolelle, joten rakenne on aiempaa kapeampi ja jäykempi.

XSR900:n polttoainesäiliön muodot perustuvat Yamahan 80-luvun GP-kilpapyörien muotoiluun. Sen edessä olevat ilmanottoaukot parantavat moottorin tehokkuutta. Paljon huomiota on kiinnitetty myös niiden osien muotoiluun, joiden kanssa ajaja joutuu kosketuksiin, eli polttoainesäiliö, istuin, ohjaustanko ja jalkatapit. Kompaktit tuuletusaukoilla varustetut sivukatteet korostavat uuden XSR900:n minimalistista ilmettä

Jarrut, vanteet ja jousitus

Uusi säädettävä, radiaalinen Brembo-etujarrukahva yhdessä suoraviivaisesti liikkuvan männän kanssa mahdollistavat herkän jarrutuntuman ja jarruvoiman annostelun. Jarrutustehoa lisäävät myös aiempaa isommat, 298 mm jarrulevyt. Takajarrun jarrupoljin on taottu ja jarrulevyn halkaisija on 245 mm.

Edessä on monisäätöinen KYB USD-etuhaarukka, jossa on kullanväriset liukuputket. Linkkutoimisen takajousituksen säädettävä KYB-iskunvaimennin on kallistettu eteenpäin.

Uuden XSR900:n vanteet on valmistettu Yamahan SpinForging-tekniikalla. Tämän ansiosta etu- ja takavanteen ovat yhteispainoltaan 700 grammaa aikaisempaa kevyemmät. Kevyemmät vanteet vähentävät inertiavoimaa takana 11%.

Pyöreä LED-ajovalo

Alkuperäisen XSR900:n pyöreä ajovalon tyyli on säilytetty, mutta muutettu LED-valoksi. 

Harjatusta alumiinista valmistetut ajovalon kiinnikkeet korostavat uuden XSR900:sen muotoilua ja viimeistelyä. Yamahan kilpahistoriaa kunnioittaa puolestaan istuimen takaosaan "piilotettu" LED-takavalo. Pyörässä on myös LED-vilkut.

Moottori 

2022-mallin XSR900 on varustettu aiempaa tehokkaammalla, iskutilavuudeltaan suuremmalla, 889-kuutioisella crossplane-moottorilla. Moottori täyttää Euro 5 -päästönormit.

Edeltäjään verrattuna uudessa moottorissa on 3 mm pidempi iskunpituus, joka lisää tilavuutta 43 cm3. Lisäksi lähes kaikki tärkeimmät sisäiset komponentit on suunniteltu uudelleen ja/tai kevennetty. Tuloksena on yksi luokkansa tehokkaimmista moottoreista.

Muun muassa kevyempien mäntien ansiosta moottorin painoa on saatu kevennettyä 300 g aiempaan verrattuna. Tämä ja muut muutokset ovat lisänneet tehoa 4 hv. Uuden XSR900:n moottorin suurin teho 10 000 r/min käyntinopeudella on 87,5 kW / 119 hv.

Vääntömomentti on samalla kasvanut 6 % 93,0 Nm / 7000 rpm. Maksimivääntö saavutetaan 1500 r/min alempana kuin aiemmin.

Ääntä, ääntä

XSR900:n pakoputkistossa on eripituiset alkukäyrät ja yksi kaksiaukkoinen äänenvaimennin. Pakoäänen lopullinen hienosäätö tehtiin kokeilemalla erikokoisia äänenvaimentimen kammioita.

Yhdessä ilmanpuhdistinkotelon kolmikanavaisen rakenteen ja kahden ilmanottoaukon kanssa myös imupuolen äänimaailma on viritetty. Paikaltaan kiihdyttäessä pääosassa on murina. Kierrosten noustessa imuääni korostaa vauhdikasta ajokokemusta.

A&S-lähtöavustin/luistokytkin

Suuremman väännön ja tehon vuoksi A&S-kytkintä on uudistettu käyttämällä uudenlaisia kitkalevyjä. Samalla kytkimen käyttövivun kulma on muutettu 30 asteesta 33 asteeseen.

Kytkimen kahvatuntuma on aiempaa kevyempi. A&S-kytkimen luisto-ominaisuus vaimentaa pienempiin vaihdettaessa moottorijarrutuksen vaikutusta takapyörään.

XSR900:ssa on QSS-vaihdeavustin, joka mahdollistaa kytkimettömät vaihdot molempiin suuntiin.

Elektroniset ajoavustimet

XSR900:n ajoavustinjärjestelmän ydin on kuusiakselinen IMU-liiketunnistin, joka mittaa kahden anturin avulla nopeutta ja kiihtyvyyttä kolmella akselilla. Uusin IMU-yksikkö on fyysisesti 50% pienempi ja 40% kevyempi kuin alkuperäinen 2015 R1:ssä käytetty vastaava yksikkö.

IMU-liiketunnistin laskee TCS-pidonhallintajärjestelmän toiminnan asteen suhteessa kallistuskulmaan. Kuljettajan valittavissa on kolme eri toimintatasoa ja järjestelmän voi myös kytkeä pois toiminnasta.

SCS-järjestelmä tarjoaa lisää ajohallintaa ja varmuutta. Kun IMU-liiketunnistin ennakoi takapyörän liiallisen sivuttaisen luiston, säätää järjestelmä moottorin tehoa rengaspidon ylläpitämiseksi. SCS-järjestelmässä on kolme toimintatasoa ja sen voi myös kytkeä pois toiminnasta.

LIF-keulimisenestojärjestelmä tasoittaa moottorin toimintaa liikkeellelähdössä ja voimakkaissa kiihdytyksissä.

XSR900:n jarrujen BC-hallintajärjestelmä ohjaa ja lieventää itsenäisesti etu- ja takajarrun painetta estäen pyörien tahattoman lukkiutumisen. BC1 on vakio ABS-tila. Se aktivoituu hätäjarrutustilanteessa pyörän ollessa pystysuorassa. BC2 tehostaa ja helpottaa uuden XSR900:n hallintaa kesken kaarteen - kallistuksessa - tapahtuvissa hätäjarrutustilanteissa.

TehokartatXSR900:n moottorille on valittavissa neljä tehokarttaa, kun aikaisemmassa mallissa näitä oli vain kolme. Tila 1 on täyden tehon tila. Tilat 2, 3 ja 4 antavat asteittain pehmeämmän kaasuvasteen. Näin kuljettaja voi valita itselleen sopivan kaasuvasteen olosuhteiden mukaan.

Edellinen XSR900 oli varustettu jo YCC-T ride-by-wire -järjestelmällä. Uudessa XSR900:ssa tekniikka on viety vielä askeleen edemmäs alun perin R1-supersportissa käytetyn Accelerator Position Sensor Grip, eli APSG-kaasukahvan avulla.

Vakionopeudensäädin on ensi kertaa käytössä XSR900-mallissa. Helposti ohjelmoitava järjestelmä tekee pitkistä matkoista rennompia ja turvallisempia.

Uuden XSR900:n värimaailma kunnioittaa Yamahan 80-luvun GP-menestystä uudella Legend Blue -värityksellä. Se perustuu voitokkaan ranskalaisen GP-kuljettaja Christian Sarronin Gauloises-tiimin Yamaha-kilpapyörien väritykseen.

XSR900 2022 tekniikkaa

  • · Yamahan kilpailuhistorian innoittamaa muotoilua
  • · Laadukkaat yksityiskohdat ja ensiluokkaiset materiaalit
  • · Rento ajoasento erikokoisille kuljettajille
  • · XSR LED ‑valot
  • · "Piilotettu" LED-takavalo
  • · Nykyaikainen, kilpailuhistorian innoittama väritys
  • · Ajoavustimia ohjaava, kuusiakselinen IMU-liiketunnistin
  • · Pidonhallinta, luistonesto, jarrujen hallinta ja keulimisenesto
  • · Tehokkaasti vääntävä, 889-kuutioinen, EU5-hyväksytty, kolmisylinterinen crossplane-moottori
  • · QSS-vaihdeavustin, vakionopeudensäädin ja A&S-kytkin
  • · Kevyt, CF-painevalettu Deltabox-alumiinirunko
  • · Kevyet SpinForged-vanteet
  • · Korkealuokkainen, säädettävä jousitus
  • · Kaksi 298 mm levyjarrua, Brembo-pääsylinteri
  • · Taotut alumiiniset jarru- ja vaihdepolkimet
  • · Erityisesti uuteen XSR900-malliin suunniteltu matala takarunko ja taittuvat matkustajan jalkatapit
  • · LED-vilkut
  • · Ohjaustangon päätypeilit
  • · Koneistettu ylempi T-kappale
  • · Kilpa-ajotyyppinen 15 litran polttoainesäiliö ja täyttökorkki

 

XSR900:n värivaihtoehdot: Legend Blue (syaani ja keltainen), kullanvärinen etuhaarukka ja vanteet. Midnight Black, punaiset yksityiskohdat, musta etuhaarukka ja hallintalaitteet.

Toimitukset Yamaha-jälleenmyyjille alkavat helmikuun kolmannella viikolla 2022. Hinnat ilmoitetaan myöhemmin.