KTM:n lippulaivakatupyörät kokivat ison malliuudistuksen 2020, jolloin mm. painoa pudotettiin reippaasti ja LC8-moottori uusittiin samalla kertaa. Samalla lisättiin moderni elektroniikkapaketti.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

Semiaktiivinen WP Apex

Vuodelle 2022 tarjolle tuli uusi väritys ja R EVO -versioon toisen sukupolven WP:n Apex semiaktiivinen alusta, joka laajentaa pyörän käyttöalaa huonopintaisiltakin teiltä nopeille radoille.

Järjestelmässä on tarjolla vakiona kolme jousituksen vaimennusvalintaa: Comfort, Street ja Sport.

Lisäksi jousen esijännitystä voi säätää 20 mm kymmenportaisesti TFT-näytön kautta. Portaan väli on aina 2 mm ja säätö tapahtuu tietenkin kuljettajan tarpeiden mukaan.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

Suspension Pro

Optiona on lisäksi saatavilla Suspension Pro -paketti, joka tuo kolme vaimennusmoodia lisää: Track, Advanced ja Auto.

- Track tarjoaa tiukimmat mahdolliset asetukset. Setin ovat kehittäneet KTM:n testikuljettajat ja se on ihanteellinen rata-ajoon ja erityisesti nopeille radoille, joissa tarvitaan lisävaimennusta kovan jarrutuksen aikana.

- Advanced sallii kuljettajan valita vaimennuksen tason asteikolla 1-8. Tämä sopii teknisemmille kuljettajille, jotka etsivät pienimpiäkin marginaalisia etuja ja haluavat hienosäätää ja räätälöidä jousituksen asetukset sopimaan heidän ajotyyliinsä.

- Auto on trion älykkäin asetus ja pystyy huomaamaan erilaiset ajotyylit ja mukauttaa jousituksen vaimennuksen sen mukaan. Se tuottaa pehmeämmän ja mukavamman jousituksen risteiltäessä kaupungin halki ja kovemman, kun ajetaan nopeilla vuoristoteillä. Säätyminen auto-moodissa on nopeaa ja huomaamatonta.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

Suspension Pro tarjoaa kolme kuormituksen mukaan tarkoitettua automaattiasetusta: Low, Standard ja High. Tässä tapauksessa jousitus pystyy säätämään esijännityksen automaattisesti kuljettajan painon mukaan ja luomaan kolme geometriaa:

- Auto-Standard: neutraali ja tasapainoinen geometria.

- Auto-Low: rento, vähemmän aggressiivinen, mukavampi geometria, matalampi istuinkorkeus.

- Auto-High: aggressiivinen, vikkelä ratageometria, painoa enemmän etupyörällä.

Lisäksi Suspension Pron mukana tulee anti-diving-asetus, joka estää etupään sukelluksen kovassa jarrutuksessa. Asetus on poiskytkettävissä.

Mikäli olit huolissasi semiaktiivisen jousituksen tuomasta painonlisästä, niin se lienee turhaa, sillä kyse on vain kahdesta kilosta. Se nostaa R Evon kuivapainon 191 kiloon, ja voi olla, että se ei suoranaisesti tunnu pyörän 180 hevosvoiman tehon ja 140 Nm:n väännön pyörteissä.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

Ajotapavalintoja ja kaasukahvaa

Molemmissa malleissa on perinteiset Rain, Street ja Sport ajotapavalinnat ja optiona Track ja Performance -moodit. Vetoluiston ja wheelien esto ovat mukana.

Kaasunvasteelle on annettu hieman lisäboostia molemmissa malleissa uudella pikakaasukahvalla, jonka liikemäärää on vähennetty 7 astetta 65 asteeseen. KTM:n t&k-osasto kehitti lyhyemmän liikkeen myös pienentämään kuljettajan rannekulmaa täyskaasutuksissa.

Molempiin malleihin on luvassa uutta väritystä.Tutun sini-oranssin lisäksi tarjolla on uusi hopea ja oranssi.

Mallit tulevat myyntiin tammikuussa.

Aiheesta aiemmin:

KTM:n tuore limited edition 1290 Super Duke RR: vielä sudempi suden vaatteissa

KTM:n ratatykki 1290 Super Duke RR myytiin loppuun 48 minuutissa!

Koeajossa KTM SuperDuke 1290 R - tehomörssäri

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.

KTM 1290 SUPER DUKE R EVO vm 2022.