Noin vuosi sitten Benda tiedotti ennakkoon kolmesta uudesta mallista, LFS-700;sta, VTC-300:sta ja VTR-300 Turbosta. Sittemmin kaksi ensimmäistä mallia on jo ehditty julkistaa, ja nyt tuoreet patenttikuvat paljastavat sporttisemman ja mahdollisesti ahdetun tulokkaan.

Benda on nimenä tuntematon merkki, mutta sillä on jälleenmyyjäverkostoa jo Euroopassa. On mielenkiintoista nähdä, miten mallisto laajenee, ja millaisia tavoitteita sillä on laajempaan maailmanvalloitukseen.

Patenttikuvat eivät suoranaisesti paljasta tai todista turboahtimen olemassaoloa, mutta design, erityisesti sivupaneleitten sijoitus, vihjaa siihen suuntaan, että ilmavirtauksiin on kiinnitetty huomiota ja näin mahdollistettu turbon olemassaolo katteiden alla.

Koska varmaa tietoa pyörän ominaisuuksista ei ole, eksaktia tietoa pyörän teholukemistakaan ei ole saatavilla, jotain voimme yrittää arvailla.

Oletetaan, että turbomallissa käytetään pohjana samaa 298 cm3 kaksisylinterinen V-moottoria varustettuna kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla kuin VTC-300:ssa. Siinä moottorin teho on noin 30 hevosvoimaa. Turbo voisi tuoda siihen sen verran lisätehoa, että hevosvoimia voisi olla noin 45-50. Mikä taas ei ole ollenkaan huono lukema 300-kuutioiselle.

Patenttikuva, jonka oletetaan esittävän Benda VTR-300 Turboa.

Patenttikuva, jonka oletetaan esittävän Benda VTR-300 Turboa.

Patenttikuvien perusteella kyse on spottipyörästä, aika menevän näköisestä sellaisesta. Pyörä on varustettu trellisputkirungolla ja kymmenpuolaisilla valuvanteilla. Odotamme pyörän virallista julkistusta sekä tietoja teknisistä yksityiskohdista.

Muutakin mielenkiintoista odotettavaa Bendalta on tulossa. Viime syyskuussa se julkisti kaksi uutta V4-moottoria, toinen 1200- ja toinen 500-kuutioinen. Pyörämallit moottoreiden ympäriltä enää puuttuvat. Mutta kyseessä lienevät ensimmäiset Kiinassa valmistetut moottoripyöriin tarkoitetut V4-koneet.

Lähteet: Bennetts ja Visordown.