Istuinmukavuus on yksi merkittävimpiä asioita moottoripyörällä ajettaessa. Ja mitä pidempiä päivämatkoja ajaa, sitä suuremmaksi hyvän ajoasennon ja istuimen merkitys kasvaa. Hyvä istuin varmistaa omalta osaltaan sen, että kuski on matkan aikana ja perille päästyään tietoisempi ja vähemmän väsynyt.

Voikin hyvällä syyllä ihmetellä, miksi kukaan ei ole keksinyt tai toteuttanut tätä aiemmin?

Erityyppisissä moottoripyörissä käytetään eri levyisiä istuimia. Touring-malleissa istuin voi olla todella suuri, pehmeä ja leveä käsi- ja selkänojineen. Adventure- ja enduropyörissä taas käytetään kapeita ja pitkiä istuimia, sillä kuljettajan pitää pystyä liikkumaan istuimella ja nousemaan esteettömästi seisomaan vaikeammilla osuuksilla.

Patenttipiirros. BMW:n leveydeltään säädettävä istuin.

Patenttipiirros. BMW:n leveydeltään säädettävä istuin.

Pyörän mukana tuleva istuin on aina kompromissi leveyden, pituuden, korkeuden sekä istuimen päälli- ja pehmustemateriaalien suhteen. Pyörän istuimen voi tietysti viedä istuinsepälle, ja teettää siitä mukavamman. Mutta jos pyörällä on useampia kuskeja, se ei välttämätttä ole paras ratkaisu.

BMW:n ratkaisu on itsessään yksinkertainen: siinä on istuinpäällisen alla kaksi istuinpuoliskoa, joiden etäisyyttä voi säätää. Patentti ei kerro sitä, miten säätö tehdään ja kiristetään, mutta toivomme luonnollisesti, että ratkaisu on yksinkertainen ja että se voitaisiin toteuttaa ilman erillisiä työkaluja.

Asiasta kertoi mm. Motorbikewriter