Tulostetut kappaleet on käsin yksi kerrallaan, ja osa niistä on vaatinut hieman myös hiekkapaperikäsittelyä. Toteutus kuvastaa sitä, miten asiat rakennetaan mahdollisesti tulevaisuudessa: 3D-tulostimella vain "printataan" tarvittavat osat yksi kerrallaan ja kootaan niistä sitten toimiva moottoripyörä. Tässäkin pienimuotoisessa tulosteessa huomiota kiinnittää esimerkiksi ketjun yksityiskohtaisuus ja se, miten se liittyy rattaisiin.

Tulostettavat osat on ensin suunniteltu CAD-ohjelmistolla ja tulostettu sitten Ultimakerin 3D-tulostimella. Osat on tulostuksen jälkeen maalattu ja lakattu, jotta valmis tuote näyttäisi mahdollisimman aidolta. Toki mittakaava on erilainen oikeaan Panigaleen verrattuna, minkä huomaa tämän jutun aloituskuvasta. Tulostimen jäljiltä erillisissä kappaleissa on nähtävissä tulostusjälki, joka johtuu sen tulostuslaadun rajoitteista. Ultimaker tulostaa 0,1 - 0,15 millimetrin verran pintaa kerrallaan.

Mikäli haluat tutustua tarkemmin Panigalen 3D-tulostuksen suunnittelijaan, tässä hänen bloginsa, ja täällä ladattavissa tulostettava 3D-malli. Jacky tai Valcraw -nimiä käyttävän suunnittelija www-sivusto löytyy puolestaan täältä.  3D-tulostetusta Ducatista kertoi ensin Asphalt ja Rubber.

Oheinen artikkeli ilmestyi alunperin Motouutiset.fi-moottoripyörälehdessä 17.9.2014. Panigalen tulostustiedostot ovat edelleen ladattavissa ylläolevista linkeistä.

3D-tulostetut osat.

Osat maalattuna.

Oikea Ducati Panigale 1199.

3D-tulostettu Panigale.

3D-tulostettu Panigale.

Yksityiskohtien runsautta.