Yamaha aikoo osallistua uudella TY-E 2.0 -mallillaan valikoituihin trialin MM-osakilpailuhin tänä vuonna, joten japanilaisvalmistaja on varsin vakavissaan sähkötrial-pyöränsä kykyjen suhteen.

Alkuperäisen TY-E-mallin Yamaha julkisti 2018. Nyt pyörässä on uusi komposiittilaminaateista tehty monokokki-runko sekä paremman suorituskyvyn tarjoava moottori. Lisäksi siinä on aiempaa tehokkaampi ja kevyempi akku, jonka kapasiteetti on noin 2,5 kertaa suurempi kuin edeltävässä mallissa. 

Trialin MM-sarjaan pyörällä osallistuu Yamahan kisatiimistä Kenichi Kuroyama kesäkuusta lähtien.

Yamaha pyrkii hyödyntämään sähkömoottorin tuomat edut trial-pyörässään: vahvan väännön heti alakierroksilta sekä terhakan kiihtyvyyden.

TY-E 2.0 esitellään julkisesti Tokion mp-näyttelyssä 25. - 27.3.2022.

TY-E 2.0 Teknisiä tietoja:

Pituus x Leveys x korkeus 2003 mm x 830 mm x 1130 mm. Akseliväli 1310 mm. Minimimaavara 340 mm. Paino yli 70 kg. Moottorin tyyppi sähkömoottori. Akku Litiumioni. Kytkin hydraulinen, märkä monilevykytkin. Rungokomposiittilaminaateista valmistettu monokokki.