Huhut ja vakoilukuvat ovat antaneet aihetta uumoilla, että BMW päivittää R-sarjansa menestyspyörät 1300-kuutioisiksi vuodeksi 2023 tai 2024. Juttu ja vakoilukuvat täällä: Vakoilukuvat: BMW:n tuleva R 1300 GS on täynnä yllätyksiä

Omistajan käsikirjaluettelon luiskahtaminen sivuille kertoo, että saksalaisyritys tekee tosissaan töitä asian eteen.

Kyse olisi tietysti voinut myös olla aprillipilasta, mutta lipahdus tapahtui vuorokautta liian aikaisin, ja tilanne oli korjattu tyhjällä kuvalla, jonka näette jutun aloituskuvana.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Motorcycle News. M 1300 GS on oletettavasti kuten BMW:n M-sarjan autojen mukaan M-tunnuskirjaimen saanut M 1000 RR:kin, varsin sporttinen versio. Odotettavissa lienee hiilikuitua tukuittain ja vähittäin, mahdollisesti jopa 17 tuuman vanteita myöten sekä "Enduro"-ajomoodin vaihto "Trackiin".

R 1300 GS

R 1300 GS on puolestaan looginen kehitysversio 1250-mallista ja kertoo lähinnä siitä, että tulossa on tilavuudeltaan suurempi moottori. Nykyisen moottorin kansi on nestejäähdytteinen, mutta sylinterit ilmajäähdytteiset, joten voisi olettaa isomman moottorin olevan kokonaan nestejäähdytteinen. 

Se parantaisi päästöjen hallintaa sekä tietäisi hiljaisempaa moottoria. Tehonlisäyksen sijasta tavoitteena voisi olla entistä parempi ala- ja keskialueen vääntö.

R 1400 GS

Entäpä R 1400 GS? Kyse voisi olla MCN:n mukaan GS Adventuren tulevasta versiosta. Alunperinhän se oli tarkoitettu hard core -adventure -kuskeille, mutta enimmäkseen sitä käytetään nykyään maantiematkapyöränä.

Jos tämä on lähtökohtana, R 1400 GS voisi olla sitten se isotehoisempi, teknisempi ja isommalla tankilla varustettu adventure tourer, joka kilpailisi muiden merkkien lippulaivamallien kuten Ducatin Multistrada V4:n kanssa.

Se jättäisi R 1300 GS:n heille, jotka haluavat myös tien ulkopuolelle. Jako olisi vähän samantyyppinen kuin Hondalla: Africa Twin maastomielisemmille ja Africa Twin Adventure Sports tie- ja soraratsuksi.

Kahden eri moottorivaihtoehdon kehittäminen samanaikaisesti rinnakkain ja tarjoaminen samalla kertaa maailmalle miltei samassa genressä olisi erittäin kallis, mutta mielenkiintoinen vaihtoehto. BMW:n mallistossa isoimmat R-mallit muodostavat niin suuren osan myynnistä, että se voisi olla jopa taloudellisesti perusteltua. Ja samalla yritys saisi uudet moottorit myös RS-sarjan matkapyöriin.

Olemme asiassa mahdollisesti viisaampia jo syksyn Intermot-messujen jälkeen.

Aiheesta aiemmin:

Vakoilukuvat: BMW:n tuleva R 1300 GS on täynnä yllätyksiä

Kölnin Intermot-moottoripyörämessut järjestetään vuosien tauon jälkeen ensi syksynä uusin kuvioin