125-kuutioisten pyörien ja alle 17-vuotiaiden kuljettajien EMX125-luokan EM-sarja käynnistyi helmikuun viimeisenä viikonloppuna Matterley Basinin radalla Isossa-Britanniassa. Hindersson oli hyvässä vauhdissa, mutta kaatumiset ja muutamat muut virheet rokottivat kokonaistulosta. Ensimmäisen erän 13:s sija 40 kuljettajan joukossa ja kahdeksan EM-pistettä olivat erinomainen osoitus Hinderssonin kyvyistä. Toisessa erässä Hindersson jäi EM-pisteiden ulkopuolelle ollen 24.

Motopalvelu-moottoripyörätalon, Mitas-renkaiden maahantuoja Motorenkaan ja Yoko-ajovarustevalmistajan tukemana Suomessa sekä Euroopan mestaruussarjassa kilpaileva Hindersson on EM-avauksen jälkeen pisteissä 19:tenä.

Ainoana suomalaisena EMX125-luokan kuljettajana Isossa-Britanniassa kilpaillut Hindersson jättää seuraavan osakilpailun Italiassa väliin tulevana viikonloppuna, mutta Latvian Kegumsissa järjestettävässä kolmannessa osakilpailussa hän on mukana 23.-24. huhtikuuta.

Tiukempi harjoittelujakso Belgiassa

Tämän viikon torstaina Hindersson aloittaa kahdeksan päivän tiukemman ajoharjoittelujakson Belgiassa, missä hän vierailee usealla erilaisella radalla valmistautuakseen Latvian EM-osakilpailuun. Hindersson saa matkalle treeniseuraa niin ikään nuoremman polven kuljettajiin lukeutuvasta, Tampereen Motocrossin Kasper Kangasniemestä, joka voitti viime vuonna ensimmäisen aikuisten SM-mitalinsa oltuaan MX2-luokassa kolmas. Kaverukset tulevat erinomaisesti toimeen keskenään ja ovat vauhdillisesti aikalailla samalla tasolla, mistä on hyötyä harjoittelussa.

Hindersson ajaa tällä kaudella EMX125-luokan EM-sarjan lisäksi viime vuoden tapaan Ison-Britannian eri mestaruussarjoissa ja muissa kilpailuissa. Saarivaltiossa hän edustaa brittiläistä Moto X Change -tiimiä.

- Koitan tietenkin ajaa aina mahdollisimman hyviä sijoituksia. Ison-Britannian päämestaruussarjassa palkintokorokesija on tavoitteenani, mutta pyrin myös voittamaan kisoja. EM:ssä tavoitteeni on kerätä niin paljon pisteitä kuin mahdollista, Hindersson kertoo.

- Jätän osan EM-osakisoista väliin, mutta se ei haittaa tässä vaiheessa uraani. En ole vielä luokan kärjessä, joten koko sarjan ajaminen ei ole ykkösasia. Jotkut kisat ovat kaukana, joten niihin osallistuminen vie paljon aikaa ja on kallista. Keskityn lähempänä oleviin ja minulle mahdollisimman sopiviin ratoihin.

Kasimir Hindersson oikealla. Kuva Kim Hindersson.

Kasimir Hindersson oikealla. Kuva Kim Hindersson.

Hinderssonin EM-kalenteriin vaikuttaa myös se, että kovapintaisilla radoilla korostuu pyörän huipputeho ja kuljettajan keveys. Hindersson on ikäisekseen ”pitkä poika”, joten hänelle paremmin sopivat pehmeät radat, jollaisiin hän on tottunut Suomessa sekä Belgiassa ja joilla esiin nousee ajotaito pyörän huippuvauhdin sijaan.

Myöhemmin kesän aikana Euroopan ja maailmanmestaruussarjat vierailevat Suomessa, Iitin KymiRingillä 13.-14. elokuuta.

Hinderssonin suurimmat tavoitteet EM-sarjaan liittyen ovat ensi ja sitä seuraavalla kaudella, jolloin hänen on tarkoitus ajaa kaikki osakilpailut.

Onnistumisia alkukaudessa

Hindersson on jo ajanut usean kansainvälisen, 125-kuutioisten pyörien kilpailun alkuvuoden aikana Italiassa ja Isossa-Britanniassa. Ne ovat tuoneet Hinderssonille oppia kovista kansainvälisistä kilpailuista.

- Kauden alku ei olisi oikeastaan voinut mennä paremmin. Okei, minulla oli Sardiniassa huolia pyörän tekniikan kanssa ja ensimmäisessä EM:ssä olin avauserässä kymmenentenä ennen kaatumistani ja toisessa kaaduin hyvän startin jälkeen pari kertaa. Olen silti tyytyväinen, miten vuosi on lähtenyt käyntiin, Hindersson painottaa.

- Ajaminen ja tekeminen kokonaisuudessaan on maistunut hyvältä. Myös ajointoa löytyy kunnolla.

Vauhti kasvaa

Hindersson ajoi alkuvuodesta kovatasoisen Italian talvimestaruussarjan kaksi osakilpailua. Niistä ensimmäisessä hän oli kummassakin erässä neljäs. Toisessakin löytyi vauhtia, mutta hänen pyöränsä mekaaniset ongelmat pilasivat päivän.

Ison-Britannian Hawkstone Parkissa helmikuussa järjestetyssä kansainvälisessä kilpailussa Hindersson onnistui erinomaisesti ollen yhteistuloksissa kolmas. Hän ajoi eräsijat kaksi, yksi ja, starttimutkan kolarikaatumisen jäljiltä, viisi.

Ison-Britannian päämestaruussarjan (ACU British Motocross Championship) avausviikonloppuna Culhamissa maaliskuussa Hindersson oli kahden päivän aikana ajettujen neljän erän yhteistuloksissa kolmas.

EM-avauksen jälkeen Hindersson palasi Suomeen, missä hän on keskittynyt kuntoharjoitteluun sekä koulunkäyntiin lohjalaisessa Järnefeltin yläkoulussa.

- Kuntoni on parantunut viime vuodesta. Ajossa olen puolestaan pyrkinyt lisäämään vauhtia, mutta myös varmuutta, Hindersson kuvailee.