Belgialainen tieturvallisuustutkimukseen erikoistunut Vias tutki moottoroitujen kaksipyöräisten käyttöä Belgiassa. He identifioivat kahdeksanlaisia motoristeja, mutta mikä vielä tärkeämpää, he analysoivat, keitä motoristit ovat, miten he käyttäytyvät, ja mitä heidän kokemuksensa ovat, miten hyvin heidät on koulutettu, sekä mitkä ovat heidän näkemyksensä sellaisista aiheista kuin tieturvallisuus, älykkäät kuljetusjärjestelmät ja niin edelleen.

Kahdeksan motoristiprofiilia

1. Ajankäyttönsä optimoija käyttää moottoroitua kaksipyöräistä (skootteria) optimoidakseen matka-aikaa ajokelikaudella. Tähän joukkoon kuuluu 11,6 prosenttia belgialaisista motoristeista.

2. Omaa aikaa etsivä motoristi: perhe-elämän ja työn keskellä elävä, joka matkustaa enimmäkseen autolla ja hyppää moottoripyörän selkään, kun haluaa omaa aikaa itselleen. Tähän ryhmään kuuluu peräti 18,8 %.

3. Epäperinteinen motoristi: käyttää autoa tai moottoroitua kaksipyöräistä varsin usein. Ajaa kaikissa tarkoituksissa, kaikissa sääolosuhteissa vuoden ympäri milloin tahansa vain haluaa, olipa sitten mies tai nainen. Edustaa 9,5 % motoristeista.

4. Hyvien vibrojen etsijä. Käyttää moottoroitua kaksipyöräistä kun sää sallii hankkiakseen hyviä tuntemuksia. Prätkää käytetään usein vaihtoehtona autolla ajamiseen. 14,2 %.

5. Kuljettaja, joka haluaa kaiken. Haluaa olla paras – mukaan lukien kokemukset – liikkumisesta tarpeensa huomioiden. Edustaa 18,2 % motoristeista.

6. Monimuotoinen motoristi: käyttää moottoroituja kaksipyöräisiä muiden liikkumisvaihtojen kanssa vaihtoehtona autoille hyvän ajokauden aikana. Tähän ryhmään kuuluu 11 % kuljettajista.

7. Päivittäin ajava: käyttää pääasiassa moottoroituja kaksipyöräisiä joka päivä kaikenlaisiin ajotarpeisiin kaikissa keliolosuhteissa. 7,5 %.

8. Elämänikänsä ajaneet kokeneet motoristit. He ovat ajaneet suurimman osan elämästään tai milloin vain ovat voineet tai ollut varaa prätkiin tai reissuihin. Ajaa enimmäkseen autolla, ja ajaa moottoripyörällä, kun mukavuusaste on riittävän hyvä. 9,2 %.

Kannattaa tietysti muistaa, että tutkimus tehtiin Belgiassa, missä olosuhteet ovat sään puolesta keskieurooppalaisemmat kuin meillä, ja skoottereiden suosio aivan toista luokkaa. Lisäksi moottoroituja kaksipyöräisiä käytetään enemmän työmatkaliikenteeseen kaupungistuneemmassa maassa kuin mitä Suomi on.

Asiasta kertoi mm. British Motorcyclists.