Roam Air on ensimmäinen Afrikan kaupallisille markkinoille suunnattu sähkömoottoripyörä ja valmistaja toivoo luovansa uuden standardin puhtaaseen liikkumiseen Nairobin alueella ja myös muualla Afrikassa.

Kenian moottoripyörämarkkinat itsessään lienevät Afrikan suurimmat. Esimerkiksi vuonna 2019 maassa myytiin yli 210 000 uutta moottoripyörää.

Kenialais-ruotsalainen Roam Air.

Kenialais-ruotsalainen Roam Air.

Roam perustettiin vuonna 2017, jolloin sen nimi oli Opibus. Yritys nimettiin uudelleen viime huhtikuussa, mutta sen päämaja on edelleen Keniassa, missä se suunnittelee, kehittää ja valmistaa sähköajoneuvoja auttaakseen Afrikan mannerta kohti kestävän kehityksen mukaisia liikkumismuotoja.

Yritys on alunperin saanut alkunsa erään ruotsalaisen huippukorkeakoulun tutkimusprojektista, jonka tavoitteena oli kehittää sähköistä liikkuvuutta kehittyvissä maissa. Hankkeeseen kuuluivat mm. energian varastointiratkaisut sekä sähköbussit ja -moottoripyörät. 

Roam liittoutui Uberin kanssa kiitos suuren, 7,5 miljoonan dollarin rahoituksen. Tavoitteena on toimittaa yli 3000 sähkömoottoripyörää ympäri Afrikan vielä tämän vuoden mittaan.

Kenialais-ruotsalainen Roam Air.

Kenialais-ruotsalainen Roam Air.

Roam julkisti virallisesti Airin eilen Nairobissa, Keniassa vuosien t&k-työn jälkeen. Roamin mukaan Airin pitäisi olla ihanteellinen sähkömoottoripyörä Afrikan olosuhteisiin.

Pyörän suunnittelussa oli tavoitteena mahdollisimman suuri kuljetuskapasiteetti, ajomatka latauksella sekä riittävä huippunopeus, jotka nopeuttaisivat nollapäästöisen liikkumisen omaksumista massamarkkinoilla ympäri maanosan. 

Roamin pääjohtaja ja perustaja Filip Lövström totesikin, että pyörä on varta vasten suunniteltu Afrikan olosuhteisiin ja erityisesti on kiinnitetty huomiota kohtuulliseen hintaan, luotettavuuteen ja liitettävyyteen. Pyörä on räätälöitävissä erilaiseen kaupalliseen käyttöön, kuten kuljettamaan matkustajia tai kuormaa, mutta turvallisuus edellä.

Rungon pitäisi kestää myös maaseudun olosuhteet, ja kuten kuvasta näkyy, pyörän vaihdettavat akut on sijoitettu sinne, missä bensiinitankki normaalisti sijaitsee. Ajomatkan latauksella pitäisi olla jopa 180 kilometriä.

Akut ovat vaihdettavat, joten ne voi irrottaa joko kotilatausasemassa ladattaviksi tai vaihtaa latausasemalla tai ladata ne julkisessa latausasemassa.

Kenialais-ruotsalainen Roam Air.

Kenialais-ruotsalainen Roam Air.

Roam Airin hinta Afrikassa on 1500 dollaria, jolla se on hieman kalliimpi Afrikassa kuin sikäläiset perinteiset bensaprätkät, mutta käyttökustannukset ovat 70 % edullisemmat.

Airin akkukapasiteetti on 2x3,24 kWh, yhteensä 6,48 kWh. Nimellisteho on 3 kW, vääntö 185 Nm ja huippunopeus 90 km/h, johon laite kiihtyy 5 sekunnissa. Hyötykuorma pyörällä on melkoinen, 220 kg, kun itse pyörä painaa yhdellä akulla vain 135 kg. Pyörä on varustettu usb-latausportilla ja neljällä eri ajotapavalinnalla; Eco, Standard, Power, Sport.

Asiasta kertoi ensin Electrek. Roam Motorsin sivuille pääset tästä.

Aiheesta aiemmin:

Kenian boda boda -moottoripyörätaksit vaihtavat sähköön – aurinkolatausasema lataa 1000 akkua kerralla