KTM Freeride E on erikoisuus monella tapaa. Ensinnäkin se on katulaillinen moottoripyörä, ja lisäksi se, koska jatkuva teho ilmoitetaan 15 hevosvoimana, on A1-kortilla ajettava. Pyörä on kevyt, ja sen komponentit ovat ensiluokkaisia kaikilta osin.

Tehoa löytyy maksimissaan 22 hevosvoimaa ja vääntöä nollakierrokselta lähtien 42 newtonmetriä. Pyörä painaa ajokunnossa vain 106 kilogrammaa, ja se on tehty jokapäiväiseen käyttöön ajettavaksi.

KTM Freeride E-XC tulee myyntiin vuodenvaihteen jälkeen. Kilpailullisempi versio esitellään Intermot-messuilla Kölnissä lähipäivinä.

2,6 kWh:n akku latautuu suhteellisen nopeasti. Normaalilla verkkovirralla 13 A syötöllä nollasta 80 %:iin latautuminen kestää vain 50 minuuttia. Täydet sata prosenttia ottaa aikaa noin 80 minuuttia. Akun riittämättömyys on tietysti edelleen ydinkysymyksiä sähkömoottoripyörien yleistymisen tiellä, eikä pyörä muutenkaan ole markkinoitten edullisin, sillä on hintaa 11 295 €.

Tekniset tiedot:

  • Teho 11 kW / 15 hp 5500 rpm
  • Huipputeho 16 kW/22 hv 4500 rpm
  • Maksimivääntö 42 Nm rpm 0-
  • Nestejäähdytys
  • Litium-ioni-akku 2,6 kWh
  • Latausjännite 230 V / 50 Hz
  • Latausvirta pikalatauksella 13 A, normaalilatauksella 10 A
  • Runko teräs / alumiini
  • Etujousitus WP USD 43 mm
  • Takajousitus PDS mono
  • Jarrut etu / taka radiaalilevyt 260 / 230 mm
  • Etu/takarengas 2,75-21", 120/90-18"
  • Akseliväli 1418 mm +- 10mm
  • Maavara 340 mm
  • Istuinkorkeus 910 mm
  • Kisapaino 106 kg
  • Hinta: 11 295 €

Katso video alla tai piipahda KTM:n Freeride E -malleille suunnatulla sivustolla tästä.