Aprilian RSV4 XTrenta on tehty juhlistamaan Aprilian ensimmäistä maailmanmestaruutta 30 vuotta sitten, ja mallia valmistetaan vain – tietenkin – rajattu 100 kappaleen numeroitu erä. Hintako? Kerrotaan se heti kiinnostuneimmille: 50 000 euroa vapaasti Italiassa ilma minkäänlaisia veroja.

Pyörän tehopainosuhde kuulostaa kivalta: 230 hevosvoimaa ja 166 kilogrammaa. Kyseessä lienee kuivapaino.

XTrenta on varustettu kisaelektroniikalla ja -alustalla, SC-Projectin pakoputkistolla kisapyörän setupilla.

Aprilia RSV4 XTrenta.

Aprilia RSV4 XTrenta.

Siipiä ja aerodynamiikkaa

XTrentan aerodynamiikkaan on kiinnitetty kovasti huomiota. Niinpä se on ensimmäinen moottoripyörä maailmassa, jossa on siivet sekä takana että alhaalla.

Vuoden 2019 Aprilia RSV4 oli menestys, ja samoin hypernaku Tuono X, ja tällä kertaa vuorossa on V4-moottorinen Aprlilia RSV XTrenta. Se on Noale Racing Departmentin käsialaa, ja niin lähellä MotoGP:ssä käytettyä pyörää materiaaliensa, komponenttiensa, elektroniikan ja ennen kaikkea aerodynamiikan osalta.

Aerodynamiikka on noussut äärimmäisen tärkeäksi asiaksi viime vuosina. Ja Aprilia väittääkin, että koskaan aiemmin ei ole suurelle yleisölle ollut myynnissä pyörää, jossa olisi niin tarkoin pyritty ottamaan huomioon aerodynamiikan vaatimukset. PAN Compositi on valmistanut kaikki hiilikuitukatteen osat samalla prosessilla, mitä käytetään MotoGP:ssä.

Aprilia RSV4 XTrenta.

Aprilia RSV4 XTrenta ja lusikka.

Lisäksi etusiivet ovat uutta desginia, ne antavat enemmän kuormaa, mutta samalla vähemmän ilmanvastusta. Pyörässä on myös takasiivet perässä. Mutta siinä ei ole vielä kaikki aerodynamiikan osalta, vaan XTrenta on ensimmäinen pyörä, jossa on "alasiivet" takakeinuhaarukassa, eli Aprilian RS-GP-pyörissä käytetty "lusikka". Numerot puhuvat omaa kieltään: kaikkien näiden ansiosta aerodynaaminen kuorma kasvaa 25 %, kun taas ilmanvastus pienenee 4 %.

Titaania ja magnesiumia

Pyörää on muutenkin uusittu läpikotaisin. 230 hevosvoiman teho on saatu puristussuhdetta kasvattamalla. Se toimii yhdessä erityisen titaanista ja hiilikuidusta valmistetun SC-Projectin pakoputkiston kanssa. Äänenvaimennin on titaania.

Ilmansuotimena käytetään samantyyppistä ratkaisua kuin MotoGP:ssä ja Formula 1:ssä.

Ison tehon ja mahdollisen kovan ratakäytön vuoksi neste- ja öljyjäähdyttimet ovat Taleo Tecnoracingin käsialaa.

Aprilia RSV4 XTrenta.

Aprilia RSV4 XTrenta. Lusikka lähikuvassa.

V4-moottorin suorituskyky on kalibroitu Magneti Marellin ECU:lla ja elektroniikkaa ohjataan JetPrimen kisapaneelilla.

Jousituselementit ovat Öhlinsin, mutta ne ovat Andreanin yhteistyössä Aprilian MotoGP-insinäärien kanssa modifioimat.

Jarrut ovat Brembon GP4-MS valumonobloc-satulat varustettuna 330mm T-drive jarrulevyillä. Marchesinin M7R Genesi -magnesiumvanteilla pyörivät Pirellin Diablo SBK-slicksit. Koko edessä 120/70 ja takan 200/65. Painonsäästö 2 kg normaalin verrattuna.

Aprilia RSV4 XTrenta.

Aprilia RSV4 XTrenta.

Aprilia RSV4 XTrentan väritys on sama kuin mitä Lorenzo Savadori käytti Itävallan GP:ssä ja on aikalaistulkinta eräästä 125-luokan MotoGP-pyörästä vuodelta 1992.

Pyörät ovat olleet varattavissa 6. syyskuuta lähtien osoitteessa: factoryworks.aprilia.com. 

Aiheesta aiemmin:

Piaggio Group on Euroopan johtava mp- ja skootterivalmistaja

Aprilia RSV4 ja Tuono V4 - lisää elektroniikkaa ja nopeampia kierrosaikoja

Milano: Aprilia Tuono - lisäkuutioita ja -tehoa

Aprilia RSV4 XTrenta.

Aprilia RSV4 XTrenta.