S 1000 RR paljastettiin muiden BMW:n uutuuksien tapaan tänään Kölnin Intermot-messuilla. Kasvaneen tehon lisäksi myös pyörän painosta oli saatu nipistettyä 4 kg, joten tankattuna S 1000 RR painaa 204 kg. Paketti alkaa olla hyvässä kunnossa vuonna 2009 ensi kerran esitellylle pyörämallille.

BMW:n tiedotteen mukaan tavoitteena oli tehonlisäyksen myötä myös ajo-ominaisuuksien ja käsiteltävyyden parantaminen riippumatta siitä, käytetäänkö sitä radalla, jokapäiväisessä kaupunki- / työmatka-ajossa tai kanttailemiseen mutkaisilla maaseututeillä.

Kasvanut tehonlisäys on perua uudesta sylinterinkannesta, jonka kanavien geometria on suunniteltu uusiksi, uudesta imuventtiilien nokka-akselista sekä aiempaa vielä kevyemmistä imuventtiileistä. Lisäksi ilmanpuhdistimen kotelon tilavuutta on muutettu ja imupuolella on lyhyemmät sisäänmenokanavat, jotta seoksen rakentuminen olisi tehokkaampaa ja antaisi uudelle moottorille tarvittavasti lisää puhtia.

Viime silauksen tehon ja väännön nousulle antaa uusi pakoputkisto, joka on myös 3 kg kevyempi. Vääntökäyrä on aiempaa lineaarisempi 5000 kierroksesta ylöspäin ja myös laakeampi 9500 rpm:n kohdalta, josta irtoaa 112 Nm 12 000 kierrokseen, jolloin lähtee 113 Nm. Nämä parantavat ajettavuutta ja moottorin vastetta, kun laakealla alueella on käytettävissä melkein maksimivoima koko matkalla. Huipputeho 199 hv irtoaa 13 500 rpm:llä.

Uusi runkorakenne ja alustan geometria antavat ajettavuuteen täsmällisyyttä ja parantavat käsiteltävyyttä.

Kolme ajomoodia, "Rain", "Sport" ja "Race" tulee vakiona ja kaksi lisää, toinen niistä "Pro" on saatavilla tarpeen niin vaatiessa. Pro-optio sisältää myös Launch Controlin kivuttomien kisalähtöjen varmistamiseksi. Pyörään voi tehdaslisävarusteena hankkia myös elektronisesti säätyvän Dynamic Damping Control (DDC) -alustan, joka on vanhastaan HP4:stä tuttu. Toinen kisakäyttöön sopiva tehdaslisävaruste voisi olla HP Gear Shift Assist Pro, jolloin vaihtamiset voi tehdä ilman kytkintä.

Uudessa RR:ssä on vakiona BMW:n semi-integraalit Race-ABS:t sekä Automatic Stability Control (ASC). Viimemainittuun voidaan Pro-moodin kanssa yhdistää luistonesto  Dynamic Traction Control DTC. Ensi kertaa superbikeen on nyt myös saatavissa vakionopeudensäädin lisävarusteena.