BMW on hionut tuulitunnelissa M 1000 RR -mallien aerodynamiikkaa ja pystynyt merkittävästi parantamaan huippunopeutta moottoritehon säilyessä ennallaan. Samalla on onnistuttu parantamaan downforcea myös kaarteissa.

– Kehitystyömme tullaan palkitsemaan kisamenestyksellä, lupaa M 1000 RR -mallien projektijohtaja Christian Gonschor.

BMW M 1000 RR

BMW M 1000 RR

BMW M 1000 RR ja M RR Competition mallien (M RR) moottorina on tuttu nestejäähdytteinen rivinelikko, joka on alunperinkin suunniteltu kisakäyttöön, erityisesti Superbiken MM-kisoihin. Huipputeho on entisellään, 156 kW / 212 hv / 14 500 rpm.

Alusta nojaa alumiinisiltarunkoon, edessä on upside-down haarukka ja Full Floater Pro -etupää. M RR -perusmalli on väriltään Lighwhite non-metallic, kun taas M RR M Competitionin perusväritys on Blackstorm metallic.

Uuden M RR:n potentiaali on nimenomaan aerodynamiikan hiomisessa. Uusi kate on hiilikuitua ja siinä on korkeampi pleksi. Samalla ilmavirran kulkua kuljettajan ympärillä on optimoitu. 

Ensi kerran myös katteen tukiosat ovat hiilikuitua.

Huippunopeus 314 km/h

BMW M 1000 RR Competition

BMW M 1000 RR Competition

Uuden M RR:n huippunopeus edelliseen mallin 306 km/h verrattuna on noussut 314 kilometriin tunnissa. Lisäksi kuljettajat kokevat paljon pienempää fyysistä rasitusta.

Myös wingletit uusittiin kokonaan ja ne tuottavat enemmän aerodynaamista downforcea sekä pystyssä ajettaessa että kallistettaessa. Lisääntynyt downforce parantaa kuljettajan luottamusta etupyörään, jolloin hän voi kallistaa enemmän kaarteissa tai ajaa kovemmalla nopeudella samassa kallistuskulmassa. 

Myös koko etupyörän alueen aerodynamiikkaa on parannettu. Ensi kertaa BMW:n historiassa jarrulevyjen jäähdyttämiseen käytetään hiilikuituisia ilmanohjaimia. Ne on integroitu uuteen lokasuojaan, joka on optimoitu kierrättämään ajoviimaa etuteleskoopin sekä jarrusatuloiden ympäri. M Aero wheel Covers eli pyörän peitelevyt ovat hiilikuitua ja alentavat entisestään ilmanvastusta erityisesti yli 250 km/h nopeuksilla. Ne ovat saatavilla vain M RR Competition -versioon.

Hiilikuituvanteet on uusittu, samoin niiden teippaukset, ja saatavilla on myös tehdastilauksena takovanteet.

Takapää on suunniteltu uusiksi, samoin ergonominen istuin.

Uusi BMW M 1000 RR.

Uusi BMW M 1000 RR.

Teknisiä tietoja

BMW M RR ja M RR M Competition.

  • • M RR:n 4-sylinterinen moottori on kehitetty kisakäyttöön.
  • • Teho 156 kW (212 hv) 14,500 rpm.
  • • Maksimivääntö 113 Nm 11,000 rpm.
  • • Taotut männät
  • • CNC-koneistetut imuaukot ja BMW ShiftCam, eli muuttuva venttiilien ajoitus ja nosto.
  • • Titaaniventtiilit ja optimoidut nokka-akselit
  • • Hyvin kevyt ja kompakti moottori, 85 gr kevyemmät titaaniset kiertokanget verrattuna S 1000 RR:ään.
  • • Optimoitu ilman sisäänotto, lyhyemmät imuputket verrattuna S 1000 RR:ään.
  • • Kevyt pakoputkisto, titaaninen putkisto, etu- ja takavaimennin.
  • • Uutta: optimoitu aerodynamiikka ja enemmän downforcea, samalla huippunopeus noussut 306:sta 314:n km/h.
  • • Uutta: hiilikuitukate ja wingletit
  • • Uutta: Uusi hiilikuituinen etulokasuoja integroiduin jarruilmanohjaimin.
  • • Uutta: M Aero Wheel Covers hiilikuitua.
  • • Uutta: Hiilikuituvanteet ja uudet teippaukset
  • • Uutta: Taotut vanteet saatavilla tehdasoptiona.
  • • Uutta: Uusittu takaosa.
  • • Uutta: Ergonominen Endurance istuin.
  • • Uutta: Lyhyt rekisterikilven pidin.
  • • Uutta: Uusittu johdotus ja LWS-liitin rekisterikilven pitimen ja sen valojen helpommaksi poistamiseksi.
  • • Ajotapavalinnat "Rain", "Road", "Dynamic", "Race" ja "Race Pro1-3" sekä uusimman sukupolven vetoluiston ja wheelien esto sekä 6-akselinen inertiamittausyksikkö.
  • • Kaksi säädettävää kaasunvastevalintaa. Moottorijarrutuksella 3 eri vaihtoehtoa "Race Pro" -valinnalla.
  • • Vaihtoavustin kytkimettömiin vaihtoihin ylös- ja alaspäin.
  • • Lähtöavustin nopeisiin startteihin ja Pit Lane Limiter nopeuden pitämiseksi oikeana varikkoalueella.
  • • Hill Start Control Pro helpompiin lähtöihin viettävällä katuosuudella.
  • • 6.5 tuuman TFT näyttö, OBD liitin M GPS dataloggeria M GPS kierroslaskuria varten.
  • • Kevyt akku, takana USB-latauspistoke, Led-valot, vakionpeudensäädin ja lämpökahvat.
  • • M Competition paketissa on M GPS kierroslaskuri ja aktivointikoodi, M CNC-koneistettujen osien paketti, hiilikuituosia, takakeinuhaarukka 220 gr kevyempi kuin S 1000 RR:ssä.
  • • Lisävarusteita saatavilla.