Hiljattain julkisuuteen tulleet patenttikuvat paljastavat, että Honda saattaa varustaa moottoripyörämallejaan etukameroin. Piirroskuvissa nähty malli on Africa Twin, mutta kamerajärjestelmä saattaa tulla myös Gold Wingiin.

Patenttipiirroksissa kamerajärjestelmä on asennettu heti led-ajovalon alapuolelle. Lisäksi laitemoduli on kiinnitetty pyörään värinänvaimentajien avulla, joiden pitäisi eliminoida tie- tai offroad-ajon aiheuttamat tärinät. Värinänvaimennus parantaa laitteen kestävyyttä, mutta antaa myös täsmällisempää palautetta kuljettajalle, kertoo Autocar India.

Mielenkiintoista on se, että järjestelmässä on käytetty kameroita tutkan tai lidarin eli lasertutkan sijaan. Laskeeko Honda, että käyttämällä kahta kameraa saa aikaan luotettavan stereokuvan, joka antaa yhtä hyvän tai paremman lopputuloksen, kuin esimerkiksi lidar mukautuvaa vakionopeudensäädintä varten? Vai onko kyseessä yksinkertaisesti se, että Lidar eli lasertutka vaatii liikkuvia komponentteja ja myös enemmän tilaa pyörän nokassa kuin modulaarinen kahden kameran järjestelmä?

Patenttipiirroksessa Africa Twinin kameramoduli on sijoitettu heti ajovalojen alapuolelle.

Patenttipiirroksessa Africa Twinin kameramoduli on sijoitettu heti ajovalojen alapuolelle.

Jo muutama vuosi sitten nähtiin patenttipiirroksia, joissa Gold Wingiin oli sijoitettu tutka, joka mahdollistaisi mukautuvan vakionopeussäätimen käytön. Sitä ei kuitenkaan vielä ole nähty paikallaan itse pyörässä.

Esimerkiksi KTM:llä ja Ducatilla on jo tutkaan toimintansa perustavat mukautuvat vakionopeudensäätimet. Mukautuva vakionopeudensäädin reagoi eteen ilmestyvän tai edessä ajavan ajoneuvon nopeuteen ja säilyttää turvavälin siihen ajonopeutta hidastamalla. 

Aiheesta aiemmin:

Patenttipaljastus: Gold Wingiin tulossa tutkaohjattu, mukautuva vakionopeudensäädin