Autopuolella tunnutaan uskovan vahvasti ja mennään täyttä häkää sähköautojen valmistukseen, mutta moottoripyörissä akuston paino sekä ajomatka latauksella saa itävaltalaisvalmistajan näkemään akkuteknologian  paremminkin skoottereiden ja miniprätkien vaihtoehtona.

KTM:llä on ensi käden osaamista sähköisten vaihtoehtojen kyvyistä, kiitos sen valmistaman sähkömoottorisen Freeride-offroad-pyörän, mutta erityisesti rajoitettu ajomatka latauksella tekee sen, että ratkaisussa on enemmän uutuudenviehätystä kuin että se nähtäisiin polttomoottoriteknologian haastajana.

– Sellaista teknologiaa ei ole tällä hetkellä nähtävissä, että siirtäisimme massatuotantopyörien valmistuksen akkukäyttöisiin pyöriin, Pit Beirer kertoi Crash-lehden haastattelussa.

Yritys on kuitenkin sitoutunut korvaamaan pienemmät moottorit kuten 65 cc lasten ja alle 100 cc kaupunkiliikkumiseen tarkoitetut pyörät sähkömoottorisilla heti, kun ne ovat järkeviä toteuttaa.

– Kaikessa muussa se, mitä kutsumme täysikokoisiksi moottoripyöriksi 125-kuutioisista ylöspäin, koemme, että polttomoottori on lähitulevaisuuden ratkaisu.

MotoGP-luokka heijastaa moottoripyöräteollisuudelle epävarmuutta, sähköisine MotoE-luokkineen, ja ilmeisesti myös GP-luokkaa olla siirtämässä 100 % fosiilittomien polttoaineiden käyttöön vuoteen 2027 mennessä (40 % 2024).

Ducati on tämän kauden alusta ryhtynyt MotoE-luokan sähkökisapyörien toimittajaksi tavoitteenaan kehittää tulevia katukäyttöön tarkoitettuja katumoottoripyöriä. Beirer kokee kuitenkin akkumoottoripyörät välivaiheena johonkin muuhun.

Kuten Triumphin Steve Sargent, Beirer näkee fossiilimattomat polttoaineet parhaaksi ratkaisuksi vihreämmälle GP-kisaamiselle lähitulevaisuudessa.

Koko ala tekee rajusti töitä yhdessä polttoaineteollisuuden kanssa ratkaistakseen uusiutuvan polttoainetuotannon ongelmat mahdollisimman nopeasti ja saadakseen ne MotoGP-pyöriin.

Beirer korostaa myös sitä, että vaikka modernien moottoripyörien valmistuksessa käytetään arvokkaita raaka-aineita, KTM:n MotoGP-pyörä on valmistettu 91 % kierrätettävästä materiaalista.

– Ja kun käynnistät tulevaisuudessa pyörän, jonka tankissa on 20-21 litraa uusiutuvaa polttoainetta, näemme, että MotoGP-paketti pyörineen on valmista tulevaisuuden haasteisiin, ja siihen haluamme sitoutua.

MotoGP-luokan teknisiä sääntöjä rukataan noin viiden vuoden välein valmistajien ja Dornan kesken paremman ennakoitavuuden vuoksi. Nykyinen jakso ulottuu vuoden 2026 loppuun.

Beirer ei halua, että MotoGP jatkossa menisi F1-autoluokan viitoittamaa tietä ja sisällyttäisi pyöriin hybriditeknologiaa.

Hän viittaa asiassa muun muassa akkuteknologian tarvitsemien harvinaisten ja kalliiden maametallien käyttöön. Beirer ei kuitenkaan rajaa pois sähköisiä vaihtoehtoja, hänen lausuntonsa on enemmän varauksellisuutta nykyistä litiumia käyttävää akkuteknologiaa vastaan. Mies toivoo parempaa vaihtoehtoista sähköistä teknologiaa.