Seinäjoella ajettiin seitsemässä eri luokassa. SM-pisteitä tavoiteltiin JR Junior-, JR A250- ja JR A450-luokissa. Suomi Cup:issa kisattiin Master- (entinen Veteraani-luokka) ja kaksitahtisten 125-luokassa ja kansallisista JR B250 ja JR B450 -luokista haettiin nousupisteitä ensi vuoden A-luokan kilpailuihin.

Aamulla ajettiin kaikkien sarjojen aika-ajot ja itse kisapäivän aloittivat SM Junior-sarjan kuskit. 18 juniorikuski karsi pääsystä SM-lähtöön. Turvallisuussyistä kuskit jaettiin aika-ajon perusteella kahteen ryhmään, joista 10 parasta pääsi kisaamaan päivän aikana kahdessa SM-lähdössä.

Sääolosuhteiden haasteista huolimatta, järjestävä taho sai jälleen radan ajettavaan kuntoon. Lunta ei riittänyt turvavallien rakentamiseen, mutta jään paksuus onneksi riitti, eika vettä ollut lainkaan jään pinnalla.

Sääolosuhteiden haasteista huolimatta, järjestävä taho sai jälleen radan ajettavaan kuntoon. Lunta ei riittänyt turvavallien rakentamiseen, mutta jään paksuus onneksi riitti, eika vettä ollut lainkaan jään pinnalla.

JR Juniorit 1. lähtö.

Aika-ajojen perusteella Aatos Pirttinen pääsi asettamaan ensimmäisenä pyöränsä lähtöuraan. Toiseksi nopeimmin aika-ajosta suoriutui Mauno Keskikallio, Niko Hatvan ollessa kolmas. Matkaan päästiin kerralla ja ensimmäiseen kurviin tultiin hyvässä nipussa, Aatos Pirttisen johdolla. Hänen perässään kaasuttelivat Niko Hatva ja Mauno Keskikallio. Juniorit ajavat joko 85cc kaksitahtisella tai 150cc nelitahtisella pyörillä ja vauhdit nousevat jopa 130 kilometriin tunnissa. Koko kisan ajan Pirttinen piti tahtia yllä, Niko Hatvan seuratessa perässä. Nelospaikasta käytiin kovaa vääntöä Keskikallion ja Luukas Klemetin välillä.

Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä, Pirttinen oli saanut jo yli kahden sekunnin eron takana tuleviin kilpakumppaneihinsa, mutta Mauno Keskikallio haastoi Niko Hatvaa ja nousi kisassa toiseksi. Aatos Pirttinen piti johtoasemansa maalilipulle asti, Keskikallio oli toinen, jättäen lopulta Hatvan kolmanneksi. Eetu Aronen neljäs ja Luukas Klemetti viides.

JR Junior-luokan, ensimmäisen osakilpailun podiumille löysi ajoissa vain kolmanneksi ajanut Niko Hatva.

JR Junior-luokan, ensimmäisen osakilpailun podiumille löysi ajoissa vain kolmanneksi ajanut Niko Hatva.

JR A250 1. lähtö

Aika-ajoissa Tatu Lauslehto ajoi parhaimman ajan, Niklas Ajo kahdeksan kymmenystä jäljessä. Kolmanneksi kaasutti paikallinen Heikki Ojalehto, neljäntenä A-luokkaan noussut Arthon Alanne ja viidenneksi vuoden 2021 A250-luokan Suomen mestari Ossi Rantala.

Monia takavuosien mestareita oli jäänyt pois, mutta onneksi uusia, nuoria kykyjä oli noussut luokkaan mukaan.

Parhaan lähdön sai Tatu Lauslehto, mutta ensimmäisenä kurvista kaartoi muutaman vuoden jääradoilta pois ollut Niklas Ajo, toisena Ossi Rantala, kolmantena Heikki Ojalehto ja neljäntenä Tatu Lauslehto. Toisella kierroksella, pääsuoran päässä Ossi Rantala pääsi Ajosta ohi, nousten kärkeen. Ajo ei antanut periksi, ohittaen Rantalan. Kisan aikana kärjen järjestys vaihtui useaan otteeseen. Toiseksi viimeisellä kierroksella, maalisuoran kurvin jälkeen, kärkikuskit olivat kovassa nipussa, kun Lauslehto ja Ajo meinasivat ajaa yhteen, jonka seurauksena Alanne nousi kakkoseksi, Lauslehto sai pidettyä kolmannen sijansa ja Niklas Ajo putosi taistelun tiimellyksessä neljänneksi. Tästä hyvästä Ossi Rantala sai pienen kaulan kilpakumppaneihinsa. Viimeisellä kierrokselle kukaan ei yltänyt Rantalan imuun, Alanne piti toista sijaa, kun kolmannesta paikasta kisasivat Ajo ja Lauslehto. Ruutulipulle tultiin järjestyksessä Ossi Rantala, Arthon Alanne ja Nikas Ajo vain 0,356 sekuntia ennen Tatu Lauslehtoa.

JR A250-luokan podiumilla päivän ensimmäisen kilpailunsa voittanut Ossi Rantala ja toiseksi tullut Arthon Alanne.

JR A250-luokan podiumilla päivän ensimmäisen kilpailunsa voittanut Ossi Rantala ja toiseksi tullut Arthon Alanne.

JR 125-luokka

Aika-ajojen ykkönen oli viime vuoden Junior-luokan mestari Viktor Leppälä, joka ajaa päälajinaan motocrossia EM-kilpailuissa. Juuso Tani  oli toinen ja kolmanneksi nopeiten ajoi viime vuoden JR 125-luokan voittaja Juho Mähönen, neljänneksi myös junior-luokasta noussut Isak Krohn.

Jr 125-luokan lähtö.

Jr 125-luokan lähtö.

JR 125-luokassa kisasi seitsemän kuskia. Ensimmäiseen kurviin ehti ensin Viktor Leppälä, takanaan Juuso Tani ja Juho Mähönen. Leppälä johti kilpailua, Tani kaasutellessa tiukasti perässä, kunnes harmittavasti Viktor Leppälän pyörä hajosi ja hän joutui luopumaan kisasta. Juuso Tani pääsi näin kärkeen toisena ajoi Mähönen ja kolmanneksi nousi Isac Krohn. Leppälän pudottua kilpailusta Tani sai pitää kärkipaikkaa parin sekunnin erolla Mähöseen. Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä Tanin johtaessa ja Mähösen ollessa toisena, kolmannesta paikasta kamppailivat Isak Krohn ja Mauno Keskikallio. Keskikallio haastoi tosissaan Krohnia, mutta Krohn piti kolmossijansa ruutulipulle tultaessa. Viktor Leppälä ajoi JR 125-luokan nopeimman kierrosajan.

125-luokan podiumilla kisan voittanut Juuso Tani ja Juho Mähönen.

125-luokan podiumilla kisan voittanut Juuso Tani ja Juho Mähönen.

Harjaustauon jälkeen JR A450-luokan 1. lähtö

Aika-ajossa Ossi Rantala ajoi pohja-ajan, toisena Arttu Alanne. Lasse Kurvisella oli ongelmia tranponderin kanssa, mutta hänenkin aikansa oli ilmeisen kova, Matias Kesti tuli perille neljäntenä. Takavuosien "jääratojen kuningas" Kari Vehniäinen oli alunperin tulossa Seinäjoelle ajamaan Master-luokkaa, mutta ilmoittautumisen yhteydessä muutti mielensä ja ilmoittautuikin A450-luokkaan, ollen aika-ajoissa viidentenä.

Kari Vehniäisella on ollut pitkä  kisatauko jääradoilta.

Kari Vehniäisella on ollut pitkä kisatauko jääradoilta.

Ossi Rantala sai hyvän lähdön ja ensimmäisen kierroksen jälkeen hänellä oli yli sekunnin kaulan toisena kaasutelleeseen Kurviseen, kolmantena Alanne ja neljäntenä Matias Kesti. Rantala dominoi kisaa alusta loppuun. Toisella kierroksella Kurvinen oli toisena, jo yli kaksi sekuntia Rantasesta jääneenä. Teemu Keinänen nousi kolmanneksi, 0,23 sekuntia Kurvisen perässä, neljänneksi kaasutteli Valtteri Koponen. Kolmannella kierroksella Keinänen jatkoi nousuaan jättäen Kurvisen kolmanneksi, Koposen ollessa neljäntenä.

Ossi Rantanen ajoi ruutulipulle lähes näytöstyyliin, 2,381 sekuntia Lasse Kurvista nopeammin. Kolmannesta sijasta käytiin kovaa kamppailua loppuun asti, jonka Teemu Keinänen vei nimiinsä vain 0,275 Valtteri Koposta nopeammalla ajalla. Takavuosien mestari, Kari Vehniäinen jäi tässä lähdössä seitsemänneksi.

JR A450-luokan ensimmäisen osakilpailun voittoon ajoi Ossi Rantala, toiseksi nopein oli Lasse Kurvinen, Teemu Keinänen taisteli itselleen kolmannen paikan podiumilta.

JR A450-luokan ensimmäisen osakilpailun voittoon ajoi Ossi Rantala, toiseksi nopein oli Lasse Kurvinen, Teemu Keinänen taisteli itselleen kolmannen paikan podiumilta.

JR Junior B-finaali

Lähdössä ajoivat ne juniorikuljettajat, jotka eivät päässeet aika-ajoissa kymmenen parhaan joukkoon. Ville Hannuksela sai tällä kertaa parhaan lähdön, Niclas Ahlqvist toisena, kolmantena Aaron Koivula, 0,82 sekunnin erolla. Toiseksi viimeisellä kierroksella, Hannuksela otti etukaarteessa leveämmän ajolinjan, jolloin Niclas Ahlqvist pääsi sisäkautta ohi. Viimeiselle kierroksen pääsuoran päässä, pienemmällä pyörällä kisassa ajanut Lenni Kuukka oli kierroksen jäljessä ja ohittettaessa hänet, Hannuksela sai tilanteessa edun ja pääsi näin vielä kerran ohi Ahlqvistin. Kamppailua kärkipaikasta käytiin ruutulipulle asti, mutta Ville Hannuksela sai pidettyä paikkansa ja ylitti maaliviivan ensimmäisenä, 0,548 sekuntia ennen Niclas Ahlqvistia. Kolmanneksi ajoi Luca Kuukka, Aaron Koivulan tullessa neljäntenä ruutulipulle.

JR Master-luokka

Master on vanha Veteraaniluokka, jonne pääsevät ajamaan 45 vuotta täyttäneet kuljettajat. Aikoinaan luokka oli hyvinkin suosittu, mutta kun sääntöuudistuksen myötä luokalta otettiin SM-arvo pois, ja samalla rajattiin luokkaan osallistuvien kuljettajien mahdollisuus osallistua SM-jääradan muihin osakilpailuihin, niin sitä myötä Master-luokan suosio on hiipunut. Seinäjoen viivalle asettui vain viisi kuskia. Kovia kuljettajia Master kuitenkin pitää sisällään.

Mikko Huttunen valmistautumassa Master-luokan lähtöön.

Mikko Huttunen valmistautumassa Master-luokan lahtoon.

Master-luokka valmiina lähtöön.

Master-luokka valmiina lähtöön.

Aika-ajojen ykkösenä oli Ossi Rantalan isä, Janne Rantala, toisena Sami Kemppainen kolmantena Mikko Huttunen.

Janne Rantala otti ylivoimaisen lähdön ja ensimmäisen kurvin jälkeen Rantalan perässä kurvaili agressiivisesta ajotyylistään tunnettu Sami Kemppainen, Mikko Huttusen ollessa kolmantena. Huttunen haastoi kovasti Kemppaista ja kolmannella kierroksella onnistui kaasuttamaan ohi. Kärkikolmikon taistelu oli kiivasta. Toiseksi viimeiselle kierrokselle lähdettäessä Mikko Huttunen pääsi ohi Rantalan, Sami Kemppaisen pitäessä kolmatta sijaa. Rantala yritti kaikin keinoin päästä Huttusesta ohi, siinä lopulta onnistumatta. Maalilipulle tultiin järjestyksessä, Mikko Huttunen, Janne Rantala, Sami Kemppainen. Vanhat mestarit järjestivät kunnon taistelun.

Taistelua JR Master-luokassa Janne Rantala, Mikko Huttunen ja Sami Kemppainen.

Taistelua JR Master-luokassa Janne Rantala, Mikko Huttunen ja Sami Kemppainen.

Master-luokan voittoon ajoivat Sami Kemppainen (vas.), Mikko Huttunen ja Janne Rantala.

Master-luokan voittoon ajoivat Sami Kemppainen (vas.), Mikko Huttunen ja Janne Rantala.

– Oli hemmetin hyvä kisa. Mulla oli vähän huono startti, oli suoran päässä vasta neljäs. Oma ajo lähti menemään ihan mukavasti ja sain ajorytmistä kiinni ja pääsin kuittaamaan Samista ja Jannesta ohi. Sain pidettyä oman paikkani, kommentoi Mikko Huttunen heti kisan jälkeen.

Teillä oli Jannen kanssa todella kovaa kilvanajoa.

– Joo niin oli, kun pystyttiin ajamaan eri ajolinjoja. Pystyin hakemaan leikkaamalla linjaa, enkä ajanut niin pahoja röykkyjä. Takista särkyi toisen kerran vetoketju tässä veteraaniuran aikana, että oli vähän viileä ajaa. Ehkä se antoi kiukkua lisää, mutta oli todella kiva ajaa.

Millä sait pidettyä Jannen takanasi?

– Varmaan oli muutama vahva paikka. Suoran päähän jarrutus ja seuraava loiva oikea, mistä pystyin hakemaan vähän ulompaa linjaa. Sinne oli tullut edellisten luokkien jälkeen vähän lunta, että sain leikattua pikkuisen leikattua siitä. Viikolla sain Aki Ajolta hyvät neuvot ajolinjoihin. En tiedä, oliko niistä apua, mutta ainakin lopputulos oli hyvä, iloitsi Mikko Huttunen.

Mikko Huttunen ajoi takki auki Master-luokan voittoon.

Mikko Huttunen ajoi takki auki Master-luokan voittoon.

Teillä oli tiukka kisa Mikon kanssa.

– Niin oli ja menin häviämääkin vielä. Vähän harmittaa tai aika paljonkin, kommentoi Janne Rantala palkintojen jaon jälkeen.

Mitä luulet, mikä ratkaisi voiton Mikolle?

– En tiedä. Mikko on vanha taitava kuski. Hän tuli hyvällä otteella, enkä ihan pystynyt vastaamaan Mikon vauhtiin, myönsi Rantala.

Harjaustauon jälkeen JR A250-luokan 2. lähtö

Päivän toiseen JR A250-luokan lähtöviivalle asetuttiin jälleen aamun aika-ajojen mukaisessa järjestyksessä: Tatu Lauslehto, Niklas Ajo, Heikki Ojalehto, Arthon Alanne, Ossi Rantala, kaikkiaan 11 kuskia.

Heti ensimmäisen kurvin jälkeen Ossi Rantala otti jälleen johtoaseman, Tatu Lauslehto toisena, kolmannesta paikasta kamppailivat Ojalehto ja Ajo. Ensimmäisen kierroksen jälkeen Rantala oli johdossa ja tiukassa nipusssa hänen perässään tulivat Ajo, Lauslehto, Ojalehto ja Alanne. Kolmannella kierroksella Ajo haastoi tiukasti Rantalaa, päästen jo kertaalleen ohi, mutta Ossi Rantala taisteli paikkansa takaisin kärkeen. Neljännen kierroksen maalisuoralla Niklas Ajo pääsi jälleen kertaalleen ohi, mutta Rantala ei antanut periksi, vaan pysyi Ajon imussa ja lähtösuoran päässä kuittasi itsensä jälleen kärkeen. Rantala irroitti vasemman käden stongasta, saadakseen pyörän kulkemaan vieläkin kovemmin. Kamppailu kävi todella kuumana.

Toiseksi viimeisellä kierroksella Niklas Ajo menetti pyöränsä hallinnan ja meinasi vetää highsiderin. Hän sai vielä pyöränsä hallintaan, mutta takaa tullut Arthon Alanne ei ehtinyt muuttaa ajolinjaansa ja ajoi Niklaksen perään ja molempien hieno kisa päättyi ikävästi kesken.

Näin kärjen tilanne muuttui täysin. Rantala sai ajaa rauhassa ruutulipulle ensimmäisenä, kilpailun toiseksi nousi Tatu Lauslehto, Heikki Ojalehdon ollessa kolmas. Vaikka Ajon ja Alanteen törmäys näytti pahalta, niin onneksi molemmat pääsivät itse radalta pois ja ilmeisesti säästyivät isommilta haavereilta.

JR A250-luokan toisenkin lähdön vei nimiinsä Ossi Rantala, Tatu Lauslehto oli toinen  ja Heikki Ojalehto kolmas.

JR A250-luokan toisenkin lähdön vei nimiinsä Ossi Rantala, Tatu Lauslehto oli toinen ja Heikki Ojalehto kolmas.

JR Junior-luokan 2. lähtö

Eetu Aronen sai parhaan lähdön. Ensimmäisessä kurvissa järjestys oli Aatos Pirttinen, toisena Eetu Aronen ja Mauno Keskikallio kolmantena. Toisessa kurvissa tapahtui ohitus, jonka jälkeen järjestys oli Pirttinen, Keskikallio, Aronen.

JR-luokan toisen lähdön startti.

JR-luokan toisen lähdön startti.

Tiukassa nipussa perässä tulivat  Niko Hatva ja Luukas Klemetti. Ensimmäisen kierroksen jälkeen kärkikolmikko ajoi sekunnin välein toisistaan. Keksikallio pääsi haastamaan Pirttisen kärkipaikkaa. He repivät rakoa, tiukasti kolmannesta sijasta kamppailevaan Hatva, Klemetti, Aronen kolmikkoon. Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä, Keskikallio sai paremman ajolinjan, pakottaen Pirttisen radan ulommalle osalle. Pääsuoran kurviin tultiin rinta rinnan, mutta Aatos Pirttinen sai pidettyä johtoasemansa ja tuli lopulta ruutulipulle vain 0,31 sekuntia ennen Mauno Keskikalliota. Yli kymmenen sekunnin erolla, kolmanneksi ajoi Niko Hatva.

JR Junior-luokan toisen lähdon podiumille nousivat Niko Hatva (vas.), Aatos Pirttinen ja Mauno Keskikallio.

JR Junior-luokan toisen lähdon podiumille nousivat Niko Hatva (vas.), Aatos Pirttinen ja Mauno Keskikallio.

JR B250-luokan lähtö

B-luokassa ajetaan nousupisteistä SM-pisteistä ajettavaan A250-luokkaan. Parhaimmat aika-ajoissa olivat Janne Kalliokoski, Viktor Leppälä sekä kolmantena junior-luokassa juuri kolmanneksi ajanut Niko Hatva. Aika-ajojen kuudennella sijalla oli, jääratakisojen ainoa naiskuski, ensi kaudella HRT Racing tiimissä road racingia ajava, Kirsi Kainulainen.

Viktor Leppälä valmistautumassa B250-lähöön.

Viktor Leppälä valmistautumassa B250-lähöön.

JR B250-lähdon kuskien ikäjakauma oli laaja. Nuorimmat tarvitsivat ylimääräisen korokkeen lahtöviivalla.

JR B250-lähdon kuskien ikäjakauma oli laaja. Nuorimmat tarvitsivat ylimääräisen korokkeen lahtöviivalla.

Kirsi Kainulainen otti kirkkaasti parhaan lähdön. Ensimmäisessä kurvissa Janne Kalliokoski kiilasi kuitenkin Kainulaisen ohi. Ensimmäisen kierroksen jälkeen, kärki pysyi samana, kolmantena kaasutteli Miika Tourunen, jonka perässä tiukassa nipussa tulivat Niko Hatva, Waltteri Romunen ja Tommi Räty. Neljännelle kierrokselle lähdettäessä, Kalliokoski johti kisaa, Tourunen pääsi ohi Kainulaisen, perässään Kinnunen ja Räty. Kainulaisen pyörä kulki hyvin ja hän pääsi ohi Tourusen ohi. Kalliokoski jatkoi varmaa ajoaan kärjessä, mutta hänen takanaan käytiin kiivasta kamppailua lopuista podiumpaikoista, Tourunen, Romunen, Kainulainen, Räty kesken. Kisan edetessä vain Tourunen pystyi kunnolla haastamaan Kalliokosken johtoasemaa. Heistä pari sekuntia jääneenä Romunen ja Kainulainen kävivät kiivasta kamppailua kolmannesta sijasta. Räty oli myös tässä kamppailussa mukana. Lopullinen viiden kärki, ruutulipulle tultaessa, oli Janne Kalliokoski, Miika Tourunen, Valtteri Romunen, Kirsi Kainulainen ja Tommi Räty.

Kirsi Kainulainen ja Niko Hatva.

Kirsi Kainulainen ja Niko Hatva.

– Oli todella huippuhyvä kisa. Lähtö onnistui nappiin ja pääsin piikkipaikalle. Heti alussa pääsi pari kaveria tulemaan ohi, mutta hyvin pystyin pitkän aikaa taistelemaan kolmannesta paikasta. Mutta sitten tuli pari virhettä samalle kierrokselle, jossa vaiheessa Waltteri Romunen pääsi minun edellä karkaamaan. Kokosin uudestaan itseni ja rupesin vielä saavuttamaan Romusta. Kondis on tällä hetkellä niin hyvä, että olisi jaksanut ajaa vielä pari kierrosta. Nelossija, mutta olen todella, todella tyytyväinen, kaikkien loukkaantumisien, vaikeuksien ja puolentoista kuukauden ajotauon jälkeen, että meni näin hyvin. On ollut vain pari jääratatreeniä tällä kaudella ja tänä talvena ei ole tullut ajettua yhtään tuolla 450cc pyörällä. Pikkuluokan kisa (JR B250) meni todella hyvin. Vielä on tuo B450-kisa. Sieltä yritetään puristaa samaan malliin. Mutta se vähän venyttää ranteita, niin katsotaan, miten paukut riittää viimeiselle kierrokselle, kommentoi Kirsi Kainulainen JR B250-lähdön jälkeen.

JR B250-luokan podiumille ehtivat Waltteri Romunen (vas.) ja Miika Tourunen. Korkeimmalta korokkeelta puuttuu luokan voittaja Janne Kalliokoski.

JR B250-luokan podiumille ehtivat Waltteri Romunen (vas.) ja Miika Tourunen. Korkeimmalta korokkeelta puuttuu luokan voittaja Janne Kalliokoski.

JR A450-luokan 2. lähtö

Ossi Rantalan kolmas lähtö oli toisinto päivän aikaisemmista kisoista. Hän sai parhaan lähdön, ensimmäisen kurvin jälkeen perässään Valtteri Koponen, Lasse Kurvinen kolmantena. Tilanteet Rantalan takana muuttuivat nopeasti. Lasse Kurvisen ohitti Valtteri Koponen Vehniäisen kiriessä neljänneksi, aivan Koposen kannoille. Kierros toisensa jälkeen Rantala sai kurottua pientä kaulaa häntä haastaneeseen Kurviseen. Viimeiselle kierrokselle lähdettiin Rantalan johdossa perässään Lasse Kurvinen ja Kari Vehniäinen, joka löysi kisavireensä, nousten kolmanneksi ohi Valtteri Koposen. Moninkertainen jääratojen kuningas Kari Vehniäinen piti kolmannen sijansa maalilipulle asti ja näin hänet nähtiin jälleen podiumilla, viiden vuoden ajotauon jälkeen. Lopullinen järjestys: Ossi Rantala, Lasse Kurvinen, Kari Vehniäinen ja Valtteri Koponen, 0,375 sekuntia Vehniäiselle jääneenä. Ossi Rantala voitti kaikki neljä SM-kisalähtöään, keräten täydet SM-pisteet A250- ja A450 -luokista. Kaikkiaan JR A450-luokassa kisasi yhdeksän kuljettajaa.

JR A450-luokan toisen lähdön podium. Kari Vehniäinen, harteillaan tyttärensä Helmi, neljännen pokaalinsa lauantaina pokannut Ossi Rantala sekä toiseksi ajanut Lasse Kurvinen.

JR A450-luokan toisen lähdön podium. Kari Vehniäinen, harteillaan tyttärensä Helmi, neljännen pokaalinsa lauantaina pokannut Ossi Rantala sekä toiseksi ajanut Lasse Kurvinen.

Kari Vehniäinen, pitkästä aikaa jääradan SM-kisoissa. Mikä sai palaamaan viiden vuoden tauon jälkeen?

– Työtilanne sen mahdollisti ja täällä on mukana kolmevuotias tyttäreni Helmi, mikä on vienyt vähän aikaa. Tai vaimo häntä pääasiassa on hoitanut, kun minä olen hoitanut firmaa, mutta nyt päästiin lähtemään tänne koko perheen voimin. On ollut todella mukavaa, kertoi Kari Vehniäinen.

Kerro vähän kisoista.

– Viimeiseen viiteen vuoteen en ole käynyt kymmentäkään kertaa ajamassa millään. Ennen kisoja ehdin käydä jäällä treenaamassa pari kertaa. Ensimmäinen kisa oli vähän järkytys, vitsi täällähän ajetaan todella kovaa. Ekassa lähdössä jännitin, kun jäin niin taakse, etten oikein nähnyt mitään. Toiseen lähtöön itseluottamus vähän koheni, kun homma oli vähän tutumpaa. Sitten muistui mieleen, miten tätä tehdään ja huomasinkin pysyväni poikien perässä. Oli todella kivaa. Viimeisellä kierroksella pääsin ohi, paljoa enempää en olis jaksanutkaan. Sen näkee, että jos ei tee töitä, niin pelkät meriitit ei auta pärjäämään. Hyvä, että Ossi voitti. Hieno katsoa, kun nuori poika vie lajia eteen päin ja me "eläkeläiset" jäädään toiseksi. Se on oikein, iloitsi lajin moninkertainen Suomen mestari Kari Vehniäinen palkintojen jaon jälkeen.

Ossi Rantala, neljä lähtöä, neljä voittoa samana päivänä. Onneksi olkoon!

– Päivä oli todella hyvä. Sijoitusten perusteella kaikki meni, niin kuin haluttiinkin, mutta neljäpuolikkailla oli vähän ongelmia renkaiden kanssa. Pitoa ei ollut paljon, niin ei päässyt tekemään omaa parasta suoritustaan, mutta sekin riitti täällä tänään, Ossi Rantala kommentoi lyhyesti päivän lopuksi.

JR B450-luokan A-finaali

Kaikkiaan JR B450-luokkaan oli ilmoittautunut 23 kuljettajaa, joista 17 kuskia pääsivät ajamaan A-finaaliin. Heistä aika-ajojen nopeimmat olivat Miika Tourunen, Joni Oksanen toisena, kolmantena JR B250-luokan suvereeni voittaja Janne Kalliokoski ja Tommi Lahtinen oli aika-ajojen neljänneksi nopein. Kirsi Kainulainen osallistui myös tähän lähtöön.

JR B450-luokan startti.

JR B450-luokan startti.

Ensimmäiseksi johtoon kurvasi Joni Oksanen, perässään Janne Kalliokoski, Aki Suokas ja Miika Tourunen. Oksasen johtaessa Janne Kalliokoski kaatui kakkospaikalta. Kolmannelle kierrokselle lähdettäessä Oksasen perässä toisena oli Miika Tourunen, kolmanneksi kisaan noussut Antti Pakkanen, Aki Suokkaan ollessa neljäntenä. Oksanen ajoi näytöstyylillä kärjessä, kun Pakkanen meni ohi Tourusen. Joni Oksanen ei tehnyt ajovirheitä ja säilytti johtoasemansa loppuun asti, toiseksi kaasutteli Antti Pakkanen 2,672 sekuntia Oksasesta jääneenä, mutta vain 0,309 sekuntia Miika Tourusta nopeammin. Osakilpailuvoitto oli Joni Oksasen ajouran ensimmäinen. Kirsi Kainulainen piti pitkään kahdeksatta sijaa, mutta viimeisellä kierroksella Miika Viiperi pääsi ohi, jättäen Kainulaisen lopulta yhdeksänneksi.

JR B450-luokan podium. Miika Tourunen (vas.), Joni Oksanen,  Antti Pakkanen.

JR B450-luokan podium. Miika Tourunen (vas.), Joni Oksanen, Antti Pakkanen.

– Hyvin meni tämä B450-luokan lähtökin. Vähän jäin sutimaan viivalle, mutta kun on niin nopea laite, niin sain porukan kiinni. Kun alkukierroksilla olin vähän liian varovainen menemään nopeisiin paikkoihin, niin heti pääsi muutama kaveri kuittaamaan ohi, mutta mukavasti oli hyvää kilvanajoa. Taas tuli pari virhettä ja jäi ovi auki, niin yksi kaveri pääsi vielä viimeisellä kierroksella ohi. Takarengaskin purkautui täysin, kaikki nappulat on revenny ja jokatoisesta nappulasta puuttuu nasta. Rengas räjähti totaalisesti tuossa erässä. Viimeisillä kierroksilla huomasi, että luistaa. En selittele sillä tuloksia, ainoastaan, että oli mielenkiintoiset viimeiset kierrokset. Kiitos kaikille kilpakumppaneille ja järjestäjille. Oli todella hauska päivä, Kainulainen totesi.

Seuraava SM-jääratakisa ajetaan Pihtiputaalla. Oriveden peruuntuneen Jääradan SM -kilpailun tilalle on löydetty uusi SM -osakilpailun järjestäjä. Pihtiputaan Moottorikelkkailijat Ry järjestää lauantaina 11.3. Jääradan SM -osakilpailun Pihtiputaan keskustan tuntumassa Hiekan uimarannan alueella.

Kirsi Kainulainen nautti täysin siemauksin jääratakisoista.

Kirsi Kainulainen nautti täysin siemauksin jääratakisoista.

Kirsi Kainulaisen ajaman moottoripyörän takarengas antoi kaikkensa Kyrkösjärvellä.

Kirsi Kainulaisen ajaman moottoripyörän takarengas antoi kaikkensa Kyrkösjärvellä.

Tästä on yritetty lähteä lujaa.

Tästä on yritetty lähteä lujaa.

Joni Oksanen.

Joni Oksanen.

JR B250-luokan lähtö.

JR B250-luokan lähtö.

JR A250-luokan taistoa.

JR A250-luokan taistoa.

Ossi Rantalalla oli ulompi ajolinja.

Ossi Rantalalla oli ulompi ajolinja.

JR A250-luokan toinen startti.

JR A250-luokan toinen startti.

JR Junior-luokan toisen lähdön viimeiselle kierrokselle lähdössa Aatos Pirttinen ja Luukas Klemetti.

JR Junior-luokan toisen lahdon viimeiselle kierrokselle lahdossa Aatos Pirttinen ja Luukas Klemetti.

Kirsi Kainulainen JR B450-luokan kamppailussa.

Kirsi Kainulainen JR B450-luokan kamppailussa.

Edit. 17.2.2023 JR Junior-luokan 2. lähdön startti.

Aiheesta aikaisemmin:

Jauhiainen kukisti Kallion jääradan SM-avauksessa Seinäjoella lauantaina

Jääradan SM-kilpailut: Suurella työllä kunnostettu rata kesti ajettavana auringonpaisteisen kisapäivän

Kirsi Kainulainen ajoi ensimmäisenä naisena jääratakilpailun podiumille

Seinäjoen jäärata-ajoissa tuttuja nimiä ja räntäsateesta huolimatta yleisöystävällinen meininki

Jäärata: Kallio voitti, kun Koskinen joutui keskeyttämään jääradan SM-avauksessa