Holywood-elokuvien stunt-kohtauksia on tietenkin monenlaisia. Usein ne on kuvattu vihreää taustagreeniä vasten pyörä pultattuna tiukasti paikalleen. Jos elokuvassa on mukana oikeita ajokohtauksia, niin ammattimaiset stunt-kuskit hoitavat ne, jotta kaikki näyttää uskottavalta.

Tom Cruise, Mission Impossible: Roque Nation. Leffassa on todella hienosti toteutettu mp-takaa-ajokohtaus.

Tom Cruise, Mission Impossible: Roque Nation. Leffassa on todella hienosti toteutettu mp-takaa-ajokohtaus.

Poikkeuksiakin tietysti on, ja Tom Cruise on yksi heistä. Hän haluaa tehdä stunt-kohtauksensa itse, ja erityisesti prätkästuntit. Mies on tunnettu siitä, että hän oikeasti pitää prätkällä ajamisesta, ja myös harrastaa sitä. Sitä paitsi kun hän suunnittelee tekevänsä moottoripyörästuntin elokuvaansa, niin hän myös paneutuu asiaa kunnolla. 

Ensi kesän Mission Impossible -leffan yhteen stunt-hyppyyn Cruise on tehnyt 13 000 harjoitushyppyä motocross-prätkällä ja lisäksi 500 laskuvarjohyppyä. Määrät kertovat myös jotain hypyn vaarallisuudesta:

Päivän video: Tom Cruisen prätkästuntti ensi kesän Mission Impossiblessa on todella kuolemaa uhmaava

Jo vain: yli 60-vuotias Cruise taitaa olla edelleen alan paras leffatähti tekemään stunttejaan, ja siihen täytyy löytyä myös intohimoa. Hän on kuitenkin myös loukannut itseään pahasti stuntteja tehdessään. Tosin ilmeisesti ei niinkään moottoripyörällä ajaessaan.

Mutta kuten sanottua: Cruisella ei koskaan elokuvien prätkäkohtauksissa ole kypärää päässään, ajoipa sitten Kawasakin mekaanisesti ahdetulla H2:lla kilpaa suihkuhävittäjän kanssa Top Gun: Maverickissa tai missä tahansa Mission Impossible -elokuvasarjan jaksossa. Ei, mies painaa hurjan näköisesti tukka tuulessa hulmuten.

Top Gun: Maverickissa Cruisella on allaan Kawasaki Ninja H2.

Top Gun: Maverickissa Cruisella on allaan mekaanisesti ahdettu Kawasaki Ninja H2.

Ensimmäisessä Top Gunissa Cruise ajaa – kypärättä – Kawasaki GPZ 900 R:llä. Pyörän piti olla alunperin Honda, mutta iso punainen perääntyi hankkeesta, kun kuuli, että kypärän käyttö ei kuulu tähden suunnitelmiin.

Eikö Cruise sitten ole kiinnostunut turvallisuudestaan, vai miksi hän ei käytä kypärää?

Ykkössyynä on elokuvissa käyvä yleisö. Paitsi, että he haluavat nähdä tuulen tuiverruksen tähden hiuksissa, kasvojen näyttäminen ajon aikana todistaa myös, että Cruise ajaa itse stunttinsa. Joten hän ottaa tietoisen riskin studioiden, elokuvien ja niin – meidän katsojien – vuoksi.

Yleisöä olisi helppo naruttaa pistämällä stunt-kuljettaja ajamaan prätkää kypärä päässä. Tummennettu visiiri vielä varmistaisi stunt-kuskin tunnistamattomuuden.

Cruise kuvattuna Mission Impossiblen kuvauksissa pari vuotta sitten.

Cruise kuvattuna Mission Impossiblen kuvauksissa pari vuotta sitten.

Cruise haluaa kuitenkin tehdä mieliksemme isoista riskeistä huolimatta. Tavallaan se on siis meidän vikamme, joten toivotaan, ettei hänelle leffojaan tehdessään satu mitään.

Siviilissä mies ajaa kuulemma aina prätkällä kypärä päässä. Hän siis normaalisti panostaa turvallisuuteen. Se on sikälikin ymmärrettävää, että silloin hän saa ajaa tuntemattomana ja nauttia omasta rauhastaan.

Aiheesta aiemmin:

Päivän video: Tom Cruisen prätkästuntti ensi kesän Mission Impossiblessa on todella kuolemaa uhmaava

Tulevassa Tom Cruise-leffassa hurja mp-takaa-ajo

Kaikki, mitä Tom Cruise on murskannut Mission: Impossible -elokuvissaan sekä ikävä onnettomuus uusimman elokuvan stunttikohtauksessa

Tom Cruise tekemästään lentokonestuntista: "pelästyin pa...ksi"

Päivän video: Tom Cruisen mieletön prätkästuntti Mission Impossible 7:n trailerissa