Intialainen moottoripyörävalmistaja TVS valmistaa kaikki BMW:n 310-mallit. On siis oletettavaa, että samalla ovenavauksella aikanaan myös TVS julkistaa oman, TVS Apache 310 RR:n ulkonäköön perustuvan sähköversionsa.

Sähkömoottorinen G 310 R:stä muistuttaa kovasti bensiinimoottorista versiota, mutta sen sähköinen voimalinja akustoineen ja moottoreineen sekä muine komponentteineen näyttää lainatun BMW:n CE-04-skootterista.

Aivan helposti muuntaminen ei näytä sujuneen, sillä akusto on asennettu yläviistoon jäähdyttimen paikkeille pyörän moottoritilan etuosaan ja moottori taas taaemmas viistosti pystyyn. Veto toisiovetoa hoitavalla hihnalle tapahtuu kulmavaihteen avulla. ECU ja lataussäädin on sijoitettu pyörän vyötärölinjan alapuolelle.

BMW:n Intiassa valmistettavan sähkömoottoripyörän patenttipiirros.

BMW:n Intiassa valmistettavan sähkömoottoripyörän patenttipiirros.

Järjestelyssä lienee kyse jäähdytyksen maksimoimisesta. "Polttoainetankin" tilalla on todennäköisesti tavaratila tai mahdollisesti pyörän laturi.

On mielenkiintoista nähdä, säilyvätkö CE04:n voimnasiirtolinjan lukemat sellaisinaan. Bensiinimoottorinen G 310 R tuottaa 34 hevosvoimaa ja 28 Nm. CE-04:n sähkömoottorin teho on puolestaan 42 hv ja maksimivääntö 62 Nm, jotka toisivat mukavasti lisää potkua sähköiseen malliin.

Sähköversion edut ovat ilmeiset, mutta kalliimpi hinta saattaa rajoittaa suosiota. TVS:n sähköversio voi olla edullisempi ja sopia paremmin ainakin Intian markkinoille. Kannattaa myös muistaa, että patenttipiirroksista saattaa kulua vielä tovin aikaa, ennen kuin mallit ovat markkinoilla.

Asiasta kertoi mm. Rush Lane.